
De resultaten van Basisschool het Avontuur in Buchten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool het Avontuur, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool het Avontuur bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool het Avontuur bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op Basisschool het Avontuur
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets, voorheen de Cito-eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau moet behalen. Dit percentage van 85% dient als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau op Basisschool het Avontuur
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit percentage vormt de leidraad voor het te behalen streefniveau op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool het Avontuur?
Bij Basisschool het Avontuur geloven we in kansrijk adviseren. Het ministerie van OCW stimuleert dit, zodat elke leerling op de plek terechtkomt die het beste past bij zijn of haar unieke capaciteiten, ontwikkeling en interesses. Wij zetten ons acht jaar lang in om uw kind breed te stimuleren en uit te dagen. Samen met u en uw kind zoeken we naar het ideale vervolgonderwijs. Vanaf groep 6 bespreken we de ontwikkeling per vakgebied en geven we een indicatie van het uitstroomniveau. Er is geen definitief advies, maar een richting, zodat we samen kunnen werken aan groei en het behalen van de beste resultaten. We kijken niet alleen naar toetsresultaten zoals de CITO-toetsen. Minstens zo belangrijk zijn de werkhouding, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen van uw kind. Dit complete beeld vormt de basis voor een weloverwogen advies. In groep 8 vindt in januari een voorlopig adviesgesprek plaats, mede opgesteld door de leerkrachten van groep 6 en 7, de intern begeleider en de directie. Dit schooladvies is leidend. Na de doorstroomtoets in februari kan het advies eventueel naar boven worden bijgesteld, maar nooit naar beneden. Het Avontuur focust op de groei van elke leerling. We geven een kansrijk advies, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen in het voortgezet onderwijs. Een goede overdracht naar het vervolgonderwijs is cruciaal, met een compleet dossier en persoonlijke overdracht. Voor leerlingen waar de vervolgstap nog onduidelijk is, bieden we tijdige begeleiding. Onze school werkt nauw samen met het voortgezet onderwijs binnen ons samenwerkingsverband. Afspraken over tijdspaden, overdrachtsdossiers en procedures voor LWOO en PRO zorgen voor een soepele overgang. Veel leerlingen van het Avontuur vervolgen hun onderwijs in België, wat soms een uitdaging vormt voor de terugkoppeling van resultaten, maar we streven ernaar elke leerling de beste start te geven.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool het Avontuur
Op Basisschool het Avontuur stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. We leren kinderen essentiële vaardigheden voor succesvolle interacties en een positieve bijdrage aan de maatschappij. Denk hierbij aan samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Een veilige en prettige schoolomgeving draagt bij aan betere leerprestaties en het welzijn van onze leerlingen. Kinderen leren actief en respectvol deel te nemen aan de gemeenschap. Onze kernwaarden op het gebied van sociale ontwikkeling zijn zorgvuldig verankerd in ons onderwijsbeleid. Deze waarden vormen de basis voor een positief pedagogisch klimaat en een stimulerende leeromgeving voor alle kinderen op onze school.
Plezier in leren en samenzijn
Een veilige leeromgeving
Respectvol omgaan met elkaar
Hoe bevordert Basisschool het Avontuur de sociale vaardigheden van leerlingen?
In de 'gouden weken' focussen we op het creëren van een sterk pedagogisch klimaat en groepsdynamiek. Door middel van gerichte groepsvormende activiteiten leren leerlingen elkaar, de leerkrachten en de schoolregels kennen. Dit legt een solide basis voor het hele schooljaar. Voor de herfstvakantie starten we de ouder- en leerlinggesprekken, met speciale aandacht voor welzijn en welbevinden. Onze kernwaarden – samen, veilig, groei en plezier – zijn vertaald naar concreet gedrag voor zowel professionals als leerlingen. Deze waarden sturen onze onderwijsfilosofie. We betrekken leerlingen via de leerlingenraad en ouders via het ouderpanel actief bij de ontwikkeling van ons onderwijs. Twee keer per jaar meten we het sociaal-emotioneel functioneren. Voor groep 1-2 gebruiken we de observatielijst van 'Mijn Kleutergroep'. Vanaf groep 3 meten we met 'Kindbegrip' van Cito, een methode die inzicht geeft in zelfvertrouwen, werkhouding, relaties met leerkrachten en medeleerlingen, en het schoolbeeld. Dit biedt ons waardevolle handvatten voor gerichte ondersteuning en monitoring van de ontwikkeling van elk kind.
Welke instrumenten gebruikt Basisschool het Avontuur voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool het Avontuur hanteert specifieke instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en te monitoren.
- Kindbegrip (Cito)
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op Basisschool het Avontuur?
Voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, maakt Basisschool het Avontuur gebruik van een bewezen effectieve methode.
- KWINK
Ontdek de Kwaliteitsbeoordeling van Basisschool het Avontuur door de Onderwijsinspectie
Het meest recente bezoek van de Onderwijsinspectie aan Basisschool het Avontuur vond plaats in november 2015. Het gedetailleerde eindrapport, officieel gepubliceerd in februari 2016, is beschikbaar als bijlage voor inzage. Naar aanleiding van dit rapport heeft onze school de status 'basistoezicht' ontvangen. Dit betekent dat de inspectie de basiskwaliteit van ons onderwijs bevestigt. Onze schoolplannen en verbeterinitiatieven worden zorgvuldig samengesteld. We baseren deze op de prestaties van onze leerlingen, de waardevolle feedback uit ons oudertevredenheidsonderzoek, de dynamische maatschappelijke ontwikkelingen en de specifieke indicatoren die door de Inspectie worden gehanteerd.