Basisschool IKC De Swirrel in Britsum

De resultaten van IKC De Swirrel in Britsum

Current section: resultaten
Greate Buorren 32
9055 Britsum

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Swirrel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Swirrel bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Swirrel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen Fundamenteel Niveau op IKC De Swirrel

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden doorgaans getoetst in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Leerlingen op Streefniveau bij IKC De Swirrel

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en stelt dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieniveau moeten bereiken. De inspectie stelt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage is de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, IKC De Swirrel, en dient als maatstaf voor onze onderwijsprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Swirrel?

IKC De Swirrel hanteert een doordachte aanpak voor het schooladvies, waarbij we leerlingen optimaal voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 7 integreren we de gegevens uit het IEP leerlingvolgsysteem, met speciale aandacht voor de ontwikkeling op het gebied van begrijpend lezen, rekenen-wiskunde en spelling. Naast deze gestandaardiseerde metingen, kijkt de leerkracht ook naar essentiële vaardigheden zoals doorzettingsvermogen en zelfstandigheid om een compleet en passend advies te formuleren. Dit zorgvuldige proces waarborgt dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. In groep 7 en aan het begin van groep 8 organiseren we gesprekken met ouders over de toekomstige schoolkeuze van hun kind. De voorlichting door middelbare scholen, vaak in februari en maart, met open dagen en informatieavonden, biedt ouders en leerlingen de gelegenheid om scholen te bezoeken. In samenspraak met de leerkrachten wordt vervolgens de definitieve schoolkeuze gemaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Swirrel in Britsum

Bij IKC De Swirrel erkennen we dat ieder kind uniek is, met eigen talenten en ontwikkelingssnelheid. We bieden een stimulerende omgeving waar kinderen leren samenwerken, communiceren en zich ontwikkelen tot zelfstandige individuen. Ons pedagogisch klimaat is gebaseerd op de drie essentiële basisbehoeften van elk kind: relatie, competentie en autonomie. We koesteren een sfeer van acceptatie en vertrouwen, waarin een sterke band met leerkrachten en een gevoel van veiligheid centraal staan. Kinderen ervaren plezier in leren en samenspelen door uitdagende activiteiten en samenwerking. Ze ontdekken hun eigen kunnen en worden gewaardeerd om hun inzet en prestaties. We moedigen zelfstandigheid aan en nemen de unieke bijdrage van elk kind serieus. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling breed te ondersteunen, hanteren wij het effectieve programma 'De Vreedzame School'. Dit programma versterkt de sociale competenties van alle leerlingen op onze basisschool in Britsum.

Sterke Relaties

Groeien in Competentie

Bevorderen van Autonomie

Hoe bevordert IKC De Swirrel de sociale ontwikkeling van uw kind?

IKC De Swirrel biedt een gestructureerd programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanleren van sociale vaardigheden. Wij maken hiervoor gebruik van 'De Vreedzame School', een methode die uitgaat van een democratische benadering binnen onze school. We vinden het cruciaal dat kinderen diverse leermogelijkheden ervaren en de waarde van verschillende perspectieven leren kennen. Jaarlijks evalueren we de veiligheidsbeleving met behulp van de 'Vreedzame School' vragenlijst en de veiligheidslijst uit 'Mijn Vensters' om ons aanbod optimaal af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen.

Welke registratiemethoden gebruikt De Swirrel voor sociale opbrengsten?

IKC De Swirrel monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende methoden:

  • Zien (observatie- en registratiesysteem)
  • Evaluatie van het 'Aanbod Vreedzame School'
  • Resultaten van de 'Sociaal Emotionele Vragenlijst'

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert uw school?

Onze school, IKC De Swirrel, zet zich volledig in voor sociaal-emotioneel leren met de bewezen effectieve methode 'De Vreedzame School'.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC De Swirrel

IKC De Swirrel in Britsum is een dynamisch kindcentrum waar onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten. Met 110 leerlingen streven we naar optimale ontwikkeling en een veilige leeromgeving voor elk kind. Onze focus ligt op gepersonaliseerd leren en een brede ontwikkeling, waarbij we de nieuwste inzichten uit het onderwijs combineren met een warme, betrokken sfeer. We nodigen u van harte uit om kennis te maken met onze school en ons team. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Zij beoordelen scholen op diverse aspecten, waaronder de onderwijskundige aanpak, de schoolorganisatie en de leerresultaten. Bent u benieuwd naar de bevindingen en aanbevelingen van de inspectie met betrekking tot IKC De Swirrel? Via de onderstaande link kunt u het officiële inspectierapport inzien en meer te weten komen over onze prestaties en ontwikkelingspunten.