Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs in Biest-Houtakker

Het team van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs in Biest-Houtakker

Current section: team
Biestsestraat 38
5084 Biest-Houtakker

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum de Vlinderakker: Onze Aanpak

Bij Kindcentrum de Vlinderakker, waar we zowel opvang als basisonderwijs bieden, zorgen we voor een continue leeromgeving. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn, bijvoorbeeld door ziekte, dan zetten we direct stappen om kwalitatieve vervanging te garanderen. Onze stichting, Etuda, maakt efficiënt gebruik van de diensten van 'de Vervangingsmanager'. Via dit platform dienen we alle vervangingsaanvragen in. Als er een geschikte vervanger beschikbaar is, wordt deze ingezet om de lessen naadloos te laten doorlopen en de educatieve continuïteit te waarborgen. Indien er geen externe vervanger beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen. Denk hierbij aan het inzetten van onze intern begeleiders of onderwijsondersteunend personeel voor de klas, of het tijdelijk samenvoegen of opsplitsen van groepen. We streven altijd naar de meest optimale oplossing voor onze leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er meerdere dagen achtereen geen vervangers beschikbaar zijn, kan het voorkomen dat we ouders vragen hun kind tijdelijk thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel dat we zeer onwenselijk vinden en waar we alles aan doen om dit te voorkomen. De educatie en het welzijn van uw kind staan bij ons altijd voorop, en we communiceren proactief over eventuele aanpassingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Uitgangspunten en werkvormen:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Kindcentrum De Vlinderakker: Deskundige Specialisten

2

Taal en Rekenen: Verbeteren van Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Vlinderakker zetten we ons actief in voor de taal- en rekenvaardigheden van uw kind. Met een toegewijde lees- en rekencoördinator en extra leerkrachtondersteuning bieden we gerichte hulp. Wanneer leerlingen extra ondersteuning nodig hebben die verder gaat dan het reguliere lesprogramma, werken we nauw samen. Leerkrachten, de intern begeleider, ouders en het kind zelf identificeren de specifieke hulpvraag. Indien nodig, schakelen we externe expertise in om een compleet beeld te krijgen van de leerbehoeften. Samen met het kind en de ouders stellen we een onderwijsperspectief op. Dit plan beschrijft de benodigde ondersteuning en de te behalen leerdoelen. We streven naar een optimale leeromgeving door aangepaste instructie, verwerking binnen de groep of specifieke begeleiding buiten de klas. De effectiviteit van de geboden hulp evalueren we minimaal twee keer per jaar via het OPP. Als de ondersteuning niet het gewenste resultaat oplevert, bespreken we in overleg met ouders en de gedragsspecialist mogelijke aanpassingen, inclusief externe interventies.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Vlinderakker bevordert sociale veiligheid met een actief leerteam en een gedetailleerd sociaal veiligheidsplan. We creëren een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt. Indien een kind extra sociaal-emotionele ondersteuning nodig heeft die wij als school niet direct kunnen bieden, nodigen we ouders uit voor ons ondersteuningsteam. Indien mogelijk, betrekken we ook het kind bij dit gesprek. Samen verkennen we de meest effectieve hulp. Dit kan variëren van kortdurende trajecten binnen de school of thuis, bijvoorbeeld met de schoolmaatschappelijk werker (JOOB) of de schoolverpleegkundige (GGD). In sommige gevallen adviseren we een doorverwijzing naar gespecialiseerde hulpverlening, zoals speltherapie, om uw kind optimaal te ondersteunen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Ons kindcentrum hanteert een actief sociaal veiligheidsplan en de bijbehorende gedragsladder om een positief leerklimaat te waarborgen. We bieden een gestructureerde aanpak voor gedrag en taakgerichtheid. Wanneer een kind extra ondersteuning behoeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, organiseren we een gezamenlijk gesprek. Hierbij zijn ouders, de leerkracht en de gedragsspecialist (BPO-er) betrokken om de juiste ondersteuning te bepalen. Is de geboden hulp onvoldoende, dan plannen we een vervolggesprek met het ondersteuningsteam, ouders en de leerkracht. Samen identificeren we de meest passende hulpstrategieën om uw kind succesvol te laten zijn in zijn leerproces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Deelname

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Samen met u en uw kind brengen we de specifieke ondersteuningsbehoeften in kaart en kijken we hoe de school hieraan kan bijdragen. Een docent van het BeweegBuro verzorgt wekelijks de gymlessen en is gedurende de dag beschikbaar voor expertise. Tevens werken we nauw samen met een kinderfysiotherapeut (BPO-er) voor gespecialiseerde begeleiding bij motorische of lichamelijke uitdagingen. Onze school is toegankelijk en uitgerust met faciliteiten zoals rolstoelvriendelijke ruimtes, een verschoningsruimte en een invalidentoilet. We passen materialen aan en bieden ondersteuning waar nodig om deelname aan alle activiteiten te garanderen. Bij behoefte aan extra motorische of lichamelijke zorg, organiseren we een overleg met het ondersteuningsteam, ouders, het kind, de leerkracht en de BPO-er. We verkennen gezamenlijk externe hulpopties, mits deze haalbaar en passend zijn voor uw kind.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Vlinderakker biedt ondersteuning bij medisch handelen en persoonlijke verzorging, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. We brengen samen met u en uw kind de benodigde zorg in kaart. Onze school beschikt over geschikte ruimtes voor medische handelingen. Wij voeren eenvoudige medische procedures uit waarvoor geen BIG-registratie vereist is en waar wij ons bekwaam in achten. Ook aanpassingen in de persoonlijke verzorging worden, indien de faciliteiten en tijd dit toelaten, door ons verzorgd. Indien er meer gespecialiseerde zorg nodig is, nodigen we u uit voor het ondersteuningsteam (OT). Hier bespreken we de benodigde zorg en de optimale organisatie, eventueel in samenwerking met externe zorgpartners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Leerplein
Podiumzaal
BSO-ruimte

Optimale Leerondersteuning voor Elk Kind op de Vlinderakker

Ons Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Kindcentrum de Vlinderakker in Biest-Houtakker, uw enige school en opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar, zet vol in op een doorlopende ontwikkeling. Wij bieden elk kind de kans om essentiële kennis en vaardigheden te verwerven, zodat ze uitgroeien tot zelfstandige, sociale en kritisch denkende individuen. Onze kleinschalige en veilige omgeving stimuleert kinderen om eigenaarschap te nemen over hun leer- en ontwikkelingsproces. Door nauwe samenwerking met ouders, dorpsondersteuners en de lokale gemeenschap, creëren we een krachtig netwerk. Ons toegewijde team van professionals werkt samen en benut elkaars expertise optimaal om passend onderwijs en opvang te garanderen voor alle kinderen uit Biest-Houtakker. Wij omarmen de verschillen tussen kinderen en passen onze lesmethoden en leerstof hierop aan. Op de Vlinderakker richten we ons onderwijs zo in dat ieder kind tot zijn recht komt, zowel individueel als in teamverband. Kinderen leren keuzes maken en de verantwoordelijkheid daarvoor dragen, waardoor ze steeds meer mede-eigenaar worden van hun eigen leerpad. Om onze ambitie te realiseren, hanteren we de volgende werkwijzen: * In onze units volgen we de SLO-doelen voor een doorlopende leerlijn. Kinderen worden zich bewust van hun leerdoelen en maken vervolgens zelf keuzes over hoe en wat ze oefenen of leren. * De Vlinderakker heeft een specifieke leerlijn zelfstandigheid ontwikkeld, die kinderen stapsgewijs begeleidt in het maken van keuzes en zelfstandig werken. * We blijven ons onderwijs differentiëren, met focus op spelend leren voor kinderen van 0-7 jaar en gepersonaliseerd leren voor kinderen van 7-13 jaar. * Twee keer per jaar voeren we individuele kindgesprekken om de voortgang te bespreken. Toekomstvisie: Samenwerken voor Thuisnabij Onderwijs In lijn met het koersplan van Samenwerkingsverband Plein 013 streven we naar zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs. Dit betekent dat scholen, zorginstellingen en maatschappelijke organisaties binnen de wijk en het dorp samenwerken om een integraal ondersteuningsnetwerk te vormen. Door elkaars expertise te benutten, creëren we een gezamenlijk buurtondersteuningsplan. De Begeleider Passend Onderwijs (BPO-er) voor Hilvarenbeek ondersteunt de zeven basisscholen in de regio, waaronder Kindcentrum de Vlinderakker. Deze scholen, die allemaal onderdeel zijn van een Kindcentrum, bieden onderwijs en opvang aan basisschoolleerlingen en bereiden hen voor op het vervolgonderwijs. Op onze locatie werken directeur, IB-er, leerkrachten, onderwijsondersteuners en pedagogisch professionals nauw samen. De BPO-er, onder verantwoordelijkheid van de besturen, draagt bij aan het realiseren van thuisnabij en passend onderwijs. Het 'in de buurt gebeurt het' (IDBGH) overleg, met deelname van directeuren, IB-ers, bestuurders en gemeentelijke contactpersonen, is hierbij cruciaal. Ambitie IDBGH Hilvarenbeek: Elk kind verdient een omgeving die optimaal is ingericht op zijn of haar ontwikkelbehoeften. Dit beantwoorden we aan de hand van drie kernvragen: Hoe is het welbevinden van het kind? Is er zichtbare ontwikkeling en groei? Kan de school de benodigde ondersteuning bieden?

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat Zijn de Concrete Doelen in Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum de Vlinderakker streven we naar continue groei en verbetering. Kwaliteitszorg is de kern van ons beleid, waarmee we de kwaliteit van zowel opvang als onderwijs waarborgen, verbeteren en verantwoorden. Ons strategisch beleidsplan vormt de basis voor de ontwikkeling van ons onderwijs. Het vierjaarlijkse schoolplan beschrijft onze ambities tot 2028, inclusief concrete resultaten en de strategieën om deze te behalen. We hanteren hierbij de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor een cyclische verbetering. Innovatie en inspiratie halen we uit onze resultaten en uit externe ontwikkelingen. De directeur leidt de ontwikkeling en is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit, in nauwe samenwerking met het team.

Hoe Realiseert de Vlinderakker Haar Educatieve Doelen?

Bij Kindcentrum de Vlinderakker hanteren we een systematische aanpak voor kwaliteitsverbetering, gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act cyclus van Deming. Elk schooljaar selecteren we specifieke beleidsterreinen voor diepgaande analyse en verbetering. Onze verbeterpunten worden zorgvuldig gekozen op basis van het schoolplan, het strategisch beleidsplan, actuele inzichten en de draagkracht van ons team. Het jaarplan, inclusief onze successen en verbeterdoelen, wordt gedeeld met het bestuur en de locatieraad, en toegelicht in onze ouder nieuwsbrief. We werken met een kwaliteitskader dat belangrijke kengetallen omvat voor duurzame ontwikkeling. Dit kader richt zich op opbrengsten in opvang en onderwijs, teamkwaliteit, kwaliteitszorg, veiligheid, maatschappelijke betrokkenheid, tevredenheid van ouders, kinderen en team, en het efficiënt inzetten van middelen. Alle teamleden zijn zich bewust van hun rol in kwaliteitsborging en zijn actief betrokken bij nieuwe ontwikkelingen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Vlinderakker

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum de Vlinderakker geloven we sterk in een geïntegreerde aanpak voor de ontwikkeling van uw kind, van 0 tot 13 jaar. Ons doel is om elke jonge leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om persoonlijke talenten optimaal te benutten. Ons toegewijde team hanteert één consistente pedagogische en didactische visie voor alle kinderen. Dit beleidsplan beschrijft de uitgangspunten, doelstellingen en inhoud van ons onderwijs en onze opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. We leggen hierin de nadruk op een holistische benadering van ontwikkeling. **Pedagogisch Beleid: Een Veilige Basis** De eerste levensjaren zijn cruciaal voor de ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Wij stimuleren het zelfvertrouwen van kinderen en koesteren respect voor zichzelf, anderen en de natuurlijke omgeving. Vanaf jonge leeftijd leren kinderen de wereld om hen heen te observeren en hun plek in de maatschappij te vinden. Een nauwe samenwerking tussen ouders, opvang en onderwijs zorgt voor een doorlopende leerlijn. In ons kindcentrum creëren we een veilige, stimulerende omgeving waar kinderen van 0 tot 13 jaar zich vrij voelen om te ontdekken, te groeien en plezier te beleven. Onze pedagogisch professionals begeleiden kinderen spelenderwijs, bevorderen sociale interactie, stimuleren creativiteit, motorische vaardigheden en taalontwikkeling. Hierbij bieden we zowel individuele aandacht als duidelijke structuur en begeleiding. **Doelstellingen van Onze Kinderopvang** Onze verantwoorde kinderopvang is gebaseerd op vier kernpedagogische doelen: 1. **Emotionele Veiligheid:** Wij benaderen kinderen sensitief en responsief, met respect voor hun autonomie. Duidelijke grenzen en structuur bieden een veilige thuisbasis waar kinderen zich geborgen en ontspannen voelen. 2. **Zelfstandig Functioneren:** Door spel dagen we kinderen uit in hun motorische, cognitieve en creatieve ontwikkeling. Taalontwikkeling is essentieel voor zelfexpressie en sociale interactie. We streven ernaar kinderen steeds zelfstandiger te maken in een dynamische omgeving, met respect voor hun unieke eigenschappen, om zo hun zelfvertrouwen en positieve zelfbeeld te versterken. 3. **Sociale Competenties:** Kinderopvang is een sociale omgeving die kinderen uitnodigt om spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden te ontwikkelen. We ondersteunen kinderen bij het opbouwen en onderhouden van relaties met leeftijdsgenoten. 4. **Normen en Waarden:** We stimuleren kinderen om op een open manier kennis te maken met algemeen aanvaarde maatschappelijke normen en waarden. Dit bevordert respectvolle omgangsvormen en actieve participatie in de samenleving. **Voorschoolse Educatie (VE)** Middels Voorschoolse Educatie (VE) stimuleren wij de ontwikkeling van kinderen in nauwe samenwerking met ouders. Via themabrieven informeren we ouders over de lesstof, zodat zij thuis de leerervaringen kunnen voortzetten. Kinderen met een VE-indicatie volgen een opbouwschema: 2 jaar – 2 dagdelen, 2,5 jaar – 3 dagdelen, 3 jaar – 4 dagdelen. Onze pedagogisch coach ondersteunt collega's bij de VE-aanpak. Zelfredzaamheid, zelfstandigheid en ontwikkelingsgericht werken vormen de rode draad. De VE-programma's, gebaseerd op thema's, richten zich op taal, motoriek, rekenen en muziek. Daarnaast besteden we aandacht aan vier sociaal-emotionele gebieden: zelfkennis, zelfvertrouwen, rekening houden met anderen, en samen spelen en werken. Regelmatige bezoeken aan de onderbouw van de basisschool zorgen voor een soepele overgang en een sterke basis voor de verdere schoolloopbaan. **Wenbeleid: Zachte Landing** Nieuwe kinderen krijgen de gelegenheid te wennen door twee keer, voorafgaand aan de startdatum, een dagdeel te komen. Dit gebeurt bij voorkeur op rustige momenten, zodat zowel kind als ouder de volledige aandacht krijgen. Ook bij doorstroom naar een andere stamgroep hanteren we dit wenbeleid. **Mentor en Observatie: Uw Kind Centraal** Elk kind verdient het om bewust gezien en gevolgd te worden, zowel in ontwikkeling als welbevinden. Daarom werkt elk kind met een vaste mentor, onze pedagogisch professional op de groep. De mentor bespreekt periodiek de voortgang met ouders en is het eerste aanspreekpunt voor vragen. Tijdens het intakegesprek maakt u kennis met de mentor. Voor de BSO is de mentor ook het aanspreekpunt voor het kind. De ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar wordt in kaart gebracht via een observatielijst, die rond elke verjaardag wordt ingevuld en besproken met ouders. Bij specifieke ontwikkelingsgebieden bieden we extra stimulans tijdens het spel. In geval van vroegsignalering kunnen we, in overleg met ouders, het ondersteuningsteam inschakelen. Dit team bestaat uit de intern begeleider, een pedagogisch beleidsmedewerker (BPO), de consultatiebureauverpleegkundige en de JOOB (Jeugd, Ouders, Opvoed, Begeleider).

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum de Vlinderakker extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum de Vlinderakker biedt specifieke programma's gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voorschoolse Educatie (VE) en een geïntegreerde aanpak van opvang en onderwijs. Deze programma's zijn ontworpen om de taal-, motorische, reken- en muzikale vaardigheden te stimuleren, evenals de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Ja, Kindcentrum de Vlinderakker biedt specifieke programma's gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voorschoolse Educatie (VE) en een geïntegreerde aanpak van opvang en onderwijs. Deze programma's zijn ontworpen om de taal-, motorische, reken- en muzikale vaardigheden te stimuleren, evenals de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Kinderopvang en Voorschoolse Educatie

Met welke partners werkt Kindcentrum de Vlinderakker samen voor het programma voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Vlinderakker werkt nauw samen met ouders en betrekt waar nodig het eigen ondersteuningsteam, bestaande uit de intern begeleider, een pedagogisch beleidsmedewerker, de consultatiebureauverpleegkundige en de JOOB, om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.
Team | Kindcentrum de Vlinderakker Opvang & Onderwijs in Biest-Houtakker | [2025] Schoolregister