De Tamarisk in Biddinghuizen

Het team van De Tamarisk in Biddinghuizen

Current section: team
Akkerhof 1
8256 Biddinghuizen

Zie hier hoe het team van De Tamarisk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Tamarisk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Tamarisk bij jullie?

Ontdek hoe goed De Tamarisk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Tamarisk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70%)
Man (30%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Tamarisk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Tamarisk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (30%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Effectieve Personeelsvervanging op De Tamarisk: Zo Regelen Wij Het

Op Basisschool De Tamarisk zetten we ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt ziek zijn of verlof opnemen, dan zorgen wij voor een vlekkeloze continuïteit. We doen hiervoor een beroep op 'Slim Personeelsbemiddeling', een professionele partner die gespecialiseerd is in het leveren van gekwalificeerd invalpersoneel. De uitdagingen in het huidige onderwijslandschap, met name het vinden van externe invallers, zijn ons bekend. Wanneer een externe oplossing niet direct voorhanden is, schakelen wij intern creatief. Onze flexibele teamleden, zoals duo-leerkrachten of onze toegewijde leraarondersteuners, springen dan bij om de lessen te verzorgen. In de zeldzame gevallen dat zowel externe als interne vervanging niet mogelijk blijkt, is het onze prioriteit om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Wij begrijpen dat dit voor ouders zonder alternatieve opvang een zorg kan zijn. Daarom bieden wij in dergelijke situaties altijd opvangmogelijkheden binnen de schoolmuren, zodat uw kind ook op die dagen verzekerd is van een veilige en stimulerende omgeving. Uw kind's welzijn en leerproces staan bij ons altijd voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Speciale Ondersteuning en Expertise op Basisschool De Tamarisk

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Tamarisk leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. We beschikken over een toegewijd leerteam rekenen en een leerteam taal-lezen, bestaande uit ervaren leerkrachten en gespecialiseerde professionals. Deze teams blijven up-to-date met de nieuwste onderwijsmethoden en onderzoeken. Ze delen actief kennis binnen het schoolteam, analyseren leerlingresultaten nauwkeurig en stellen effectieve ondersteuningsplannen op. Daarnaast staan onze rekenspecialist en taal-/leesspecialist klaar om zowel leerlingen als collega's te voorzien van gerichte hulp en advies, wat bijdraagt aan een optimale leeromgeving voor iedereen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze school heeft een toegewijde gedragsspecialist die zich richt op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Deze specialist begeleidt kinderen in hun persoonlijke groei en biedt tevens ondersteuning aan leerkrachten met specifieke vragen over klassenmanagement en individuele leerlingbehoeften. Daarnaast wordt ons team versterkt door een pedagogisch medewerker van Sterk in de Klas, die één dag per week aanwezig is. Deze professional biedt extra begeleiding aan leerlingen met specifieke sociaal-emotionele uitdagingen en fungeert als een belangrijk contactpunt voor externe hulpverlening, wat zorgt voor een integrale aanpak van het welzijn van onze leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Talent

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Psycholoog

Toelichting van de school:

Wekelijks organiseren wij op De Tamarisk het inspirerende DoeLab, een ochtend gewijd aan actieve, onderzoekende en creatieve leerervaringen buiten de reguliere lessen. Dit unieke programma is speciaal ontworpen voor leerlingen vanaf groep 5 met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het DoeLab stimuleert ontdekkend en ontwerpend leren, waarbij leerlingen uitdagende, praktijkgerichte opdrachten uitvoeren. Ze ontwikkelen probleemoplossende vaardigheden, leren nieuwe technieken en leggen verbanden tussen theorie en praktijk, met onderwerpen variërend van techniek en wetenschap tot kunst en mediawijsheid. We zetten in op een holistische benadering, waarbij leerlingen hun hoofd, handen en hart gebruiken, samenwerken, leren plannen en presenteren, en hun talenten ontdekken onder begeleiding van onze coachende leerkrachten.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Zelfverzekerd Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Een goede motorische ontwikkeling is essentieel voor een kind om volop te kunnen deelnemen aan schoolactiviteiten en de omgeving te verkennen. Op De Tamarisk werken we samen met een kinderfysiotherapeut van MOOR Kids, die wekelijks op onze school aanwezig is. Deze specialist kan helpen bij het aanpakken van motorische uitdagingen, zoals problemen met fijne motoriek die het schrijven beïnvloeden, of grove motoriek die deelname aan bewegingsactiviteiten belemmert. Leerkrachten kunnen u in contact brengen met de fysiotherapeut, of u kunt zelf rechtstreeks contact opnemen voor ondersteuning.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Verpleegkundige GGD-JGZ
Gediplomeerde BHV-ers

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. De jeugdverpleegkundige van GGD-JGZ voert in groep 2 en groep 7 specifieke onderzoeken uit, die door hen worden geïnitieerd en georganiseerd. Daarnaast beschikt onze school over vijf gediplomeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners). Zij zorgen voor de veiligheid binnen de school en volgen jaarlijks verplichte bijscholingen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, met certificering door een externe partner.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerlokalen, waar kinderen samen kunnen werken.

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuning voor Elk Kind op De Tamarisk

Een Diepgaande Blik op Onze Educatieve Ondersteuningsstructuur

Op Basisschool De Tamarisk zetten wij ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van iedere leerling. Ons toegewijde team bestaat uit diverse specialisten, waaronder een hoogbegaafdheidsspecialist, kwaliteitsfunctionaris, onderwijsassistent, ICT-coach, rekenexpert, cultuurcoördinator en een gedragsdeskundige. We implementeren de principes van de Kanjertraining om een positieve en veilige leeromgeving te garanderen. Onze professionele ontwikkeling staat centraal; regelmatig volgen wij bijscholingen om onze expertise te verbreden. Bovendien profiteren we van de ondersteuning van onze stichting Flevion, die deel uitmaakt van het Samenwerkingsverband Lelystad en Dronten. Dit samenwerkingsverband biedt aanvullende hulp voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals langdurige ziekte, fysieke beperkingen, cognitieve uitdagingen of gedragsproblemen. Voor leerlingen met visuele of auditieve beperkingen, of taalontwikkelingsachterstanden, werken we nauw samen met gespecialiseerde partners zoals Bartiméus en Kentalis. **Begeleiding van Meerbegaafde Leerlingen** Kinderen die uitblinken in hun leerproces verdienen extra aandacht en uitdaging. Op De Tamarisk bieden we meer- en hoogbegaafde leerlingen op maat gemaakte instructie en verrijkingsmateriaal, zowel individueel als in groepsverband. Onze focus ligt op het ontwikkelen van 'leren leren'-vaardigheden en het stimuleren van leerplezier. Vanaf groep 5 kunnen geselecteerde leerlingen deelnemen aan de Huygensklas, een speciaal programma dat één ochtend per week plaatsvindt, verzorgd door een eigen leerkracht. Dit programma heeft een nauwe band met basisschool Christiaan Huygens in Dronten. Voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 die extra uitdaging zoeken, is er tevens de mogelijkheid om deel te nemen aan een 'one day a week'-programma. Dit initiatief, gefaciliteerd door onze stichting in samenwerking met andere scholen in de gemeente Dronten, biedt een verrijkende leerervaring. Ouders worden altijd nauw betrokken bij deze trajecten. **Externe Ketensamenwerking voor Brede Ondersteuning** Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan wat op school geboden kan worden, schakelen wij onze externe partners in. Onze kwaliteitsfunctionaris kan u hierover informeren. In situaties waar thuis factoren een rol spelen, werken we samen met bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk. Wij waarderen het zeer als ouders tijdig signaleren wanneer er zorgen zijn, zowel op school als thuis. Een medewerker van 'Sterk in de Klas', werkzaam voor Triade-Vitree, ondersteunt wekelijks onze leerlingen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast bieden we begeleiding via Intraverte voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij zelfvertrouwen, concentratie, verwerkingsprocessen na een scheiding of het omgaan met emoties. **Logopedische Ondersteuning** Jaarlijks vindt er op De Tamarisk een logopedische screening plaats voor alle kleuters rond de leeftijd van 4,5 jaar, na verkregen toestemming van de ouders. Als de taalontwikkeling van een leerling extra aandacht vereist, kan deze in aanmerking komen voor logopedische behandeling, vaak vergoed via de zorgverzekeraar na verwijzing. Wij informeren graag naar de logopedische begeleiding van uw kind en stemmen, met uw toestemming, het behandelplan af met de logopedist. **Dyslexie Zorg en Begeleiding** Wij streven naar uitmuntend lees- en spellingonderwijs en signaleren lees- en spellingproblemen vroegtijdig. Leerlingen die intensieve begeleiding nodig hebben, maar waarbij dit onvoldoende effect heeft, kunnen worden doorverwezen naar gespecialiseerde dyslexiezorg. Dit gebeurt pas na een grondige analyse van didactische resistentie, wat blijkt uit een aanhoudende, ernstige leesachterstand ondanks herhaalde interventies. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen vergoede dyslexiezorg van een specialist op De Tamarisk. **Jaarovergang en Aangepaste Leerplannen** In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn dat een leerling meer onderwijstijd nodig heeft. In overleg met de ouders kan worden besloten tot een jaar extra in dezelfde groep, waarbij we integraal kijken naar de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Het doel is dat het kind na dit extra jaar succesvol doorstroomt. De uiteindelijke beslissing hierover ligt altijd bij de school. Tevens bieden we de mogelijkheid om voor specifieke vakgebieden een aangepast leerplan te volgen, zodat leerlingen op hun eigen tempo kunnen werken en een passend perspectief hebben voor hun vervolgonderwijs. **Versnelling en Passend Onderwijs** In specifieke situaties kan een leerling worden geplaatst in een hogere groep om beter aan te sluiten bij zijn of haar ontwikkelingsniveau. Elk kind heeft recht op passend onderwijs, ongeacht de ondersteuningsbehoefte. De Tamarisk neemt haar zorgplicht serieus door voor elke aangemelde leerling een passende onderwijsplek te garanderen. Dit kan binnen onze school met extra ondersteuning, of via een andere school binnen het regulier of speciaal (basis)onderwijs. Dit proces gebeurt in nauwe samenwerking met ouders. We opereren binnen het samenwerkingsverband POLD, wat ons in staat stelt samen te werken met scholen in Dronten en Lelystad om de beste onderwijskansen te realiseren. **Voortdurende Ontwikkeling van Ondersteuning** De komende jaren blijven we investeren in de kennis en vaardigheden van ons team op het gebied van leerlingondersteuning. Door middel van gerichte scholing en continue kennisdeling binnen ons team, zorgen we ervoor dat we altijd de meest effectieve ondersteuning kunnen bieden aan leerlingen met uiteenlopende behoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Tamarisk

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan tot 2027?

Ons schoolplan schetst onze strategische doelen tot 2027, met jaarlijkse concrete plannen voor executie. In het schooljaar 2025-2026 focussen we op het versterken van kernvaardigheden: rekenen, taalvaardigheid en leesontwikkeling, en actief burgerschap. We zetten vol in op het herkennen, erkennen en benutten van de unieke talenten van ieder kind. Dit met een speciale kwaliteitskaart 'talentenonderwijs' en inspirerende talentmiddagen. Onze rekenonderwijs wordt continu verbeterd met innovatieve materialen die het leren ondersteunen. Vanaf het schooljaar 2025-2026 introduceren we de nieuwe taal- en spellingmethode 'Staal' voor groep 4 tot en met 8. Het beleid voor burgerschapsonderwijs wordt verrijkt met gedetailleerde leerlijnen per leerjaar en een grondige herziening. Digitale geletterdheid via Basicly, de leerlingenraad en de integratie van burgerschap in zaakvakken zijn hierbij centrale pijlers. Uit onze schooldiagnose en de Rovict-vragenlijst blijkt de noodzaak van meer aandacht voor democratische principes binnen burgerschap. Ons toegewijde team werkt in professionele leerteams om het onderwijs continu te optimaliseren, zodat elk kind zich volledig kan ontplooien. Daarnaast verbeteren we de doorgaande lijn van voorschoolse educatie naar de basisschool en stimuleren we de onderzoekende houding bij wereldoriëntatie en burgerschap met de 'Blink' methode.

Hoe Realiseert De Tamarisk Haar Educatieve Doelstellingen?

Als onderdeel van Stichting Flevion, een netwerk van 23 basisscholen, onderscheidt De Tamarisk zich door een unieke aanpak, sfeer en resultaten. Stichting Flevion hecht groot belang aan het handhaven van hoogwaardig onderwijs, en De Tamarisk omarmt deze visie volledig. De onderwijsontwikkeling op De Tamarisk verloopt gefaseerd, met gezamenlijke beslissingen op school- en teamniveau. Deze aanpak garandeert dat het onderwijs optimaal aansluit bij de individuele leerbehoeften van onze leerlingen. Het schoolplan documenteert deze zorgvuldige ontwikkelingsprocessen. Onze kwaliteitszorg is een continu proces, gericht op uitmuntendheid. We stellen onszelf voortdurend de kritische vragen: Zijn we met de juiste dingen bezig? Voeren we ze effectief uit? Hoe wordt dit extern beoordeeld? En hoe benutten we deze inzichten voor verdere verbetering? We waarborgen kwaliteit door middel van: Teamwaardering: Jaarlijks vullen teamleden een tevredenheidsonderzoek in, waarvan de resultaten worden geanalyseerd en besproken om ons onderwijs te verfijnen. Regelmatige team- en individuele gesprekken bevorderen de continue kwaliteitsverbetering. Ouder- en leerlingtevredenheid: Tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders en jaarlijkse Kanvas Leerlingvragenlijsten vanaf groep 5 bieden waardevolle feedback. De resultaten worden gedeeld met het team, de medezeggenschapsraad en het bestuur om ons onderwijs te optimaliseren. Ouders zijn tevreden over het pedagogisch handelen, de schoolomgeving en de communicatie met leerkrachten, evenals de ervaren veiligheid. Maatschappelijke en externe waardering: Beoordelingen van de onderwijsinspectie, het samenwerkingsverband en andere partners dragen bij aan onze kwaliteitsontwikkeling. Leeropbrengsten en Evaluaties: We monitoren leerresultaten via methodegebonden en onafhankelijke toetsen (Cito, IEP) en een uitgebreid leerlingvolgsysteem (Onderbouwd, Parnassys). Geanalyseerde resultaten, observaties en gesprekken stellen ons in staat de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen. Onze trots ligt in de behaalde leerresultaten, die getuigen van een omgeving waarin kinderen floreren. Meer details hierover vindt u in hoofdstuk 5 van deze schoolgids. Jaarlijkse evaluaties van schoolontwikkelingen en beleidsdoelen stellen ons in staat de effectiviteit van onze initiatieven te meten en bij te sturen waar nodig. Het laatste oudertevredenheidsonderzoek in april 2024, met 61% deelname, identificeerde als verbeterpunten de wens voor meer ouderparticipatie in schoolontwikkeling, versterking van creatieve vorming, verbeterde communicatie over schoolzaken en gerichte begeleiding bij de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Het volgende onderzoek vindt plaats in schooljaar 2025-2026.

Stimuleren van Jonge Kinderen op Basisschool De Tamarisk

Toelichting van de school

Ontdek het rijke aanbod voor jonge kinderen op Basisschool De Tamarisk in Biddinghuizen. Wij leggen een sterke basis voor de toekomst, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Onze kleuterklassen focussen op de ontwikkeling van lezen, schrijven, taal, rekenen en sociale vaardigheden. Met de methode 'Onderbouwd' en de continue observatie van onze toegewijde leerkrachten, volgen we de voortgang van elke leerling nauwkeurig. Ontwikkelingsmateriaal en een stimulerende leeromgeving bieden volop kansen voor ontdekking. Kleine lesgroepen maken individuele aandacht mogelijk, zodat we optimaal kunnen inspelen op de leerbehoeften van elk kind. Extra ondersteuning is altijd beschikbaar. Indien een leerdoel nog niet volledig is behaald, bieden we herhaling aan via gevarieerde spelactiviteiten. De resultaten en observaties worden transparant besproken met ouders tijdens oudergesprekken. Thematisch Leren voor Peuters en Kleuters We werken met boeiende thema's die aansluiten bij de belevingswereld van onze jongste leerlingen. Elk thema duurt gemiddeld vijf tot zes weken en biedt kinderen de mogelijkheid om al spelend te leren door te doen en te ervaren. Door middel van speelse materialen volgen de leerlingen hun eigen leer- en ontwikkelingslijn, waarbij elk spel een observatiedoel dient. Begeleide Taal- en Rekenspellen Leerkrachten begeleiden reken- en taalactiviteiten binnen de lesgroep. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen door zelf activiteiten te kiezen van het 'kiesbord'. We besteden veel aandacht aan taal- en rekenontwikkeling, spel- en bewegingslessen, muzikale vorming en de Kanjertraining voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Actieve en Creatieve Ontwikkeling dagelijkse buiten spelen en het gebruik van ons speellokaal bevorderen de motorische vaardigheden. Kinderen maken ook kennis met technologie door middel van educatieve en interactieve software, wat hun digitale geletterdheid stimuleert.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Tamarisk extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Tamarisk biedt een uitgebreid extra aanbod om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en te ondersteunen.

Ja, Basisschool De Tamarisk biedt een uitgebreid extra aanbod om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en te ondersteunen.

Ontdek onze samenwerkingen voor een brede ontwikkeling

Met welke partners werkt Basisschool De Tamarisk samen voor het jonge kind?

Basisschool De Tamarisk werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool De Tamarisk werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | De Tamarisk in Biddinghuizen | [2025] Schoolregister