
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Het Baken in Berkel en Rodenrijs
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Het Baken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Het Baken bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Het Baken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool Het Baken
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels een eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland. Basisschool Het Baken scoort hierin uitstekend.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Hoog Niveau Onderwijs op Basisschool Het Baken
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Het doel is dat een significant deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau bereikt. Voor elke school wordt door de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage is een belangrijk kwaliteitskenmerk voor de school. Rooms Katholieke Basisschool Het Baken laat zien dat de leerlingen zich ontwikkelen tot hoogopgeleide individuen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Het Baken?
Rooms Katholieke Basisschool Het Baken in Berkel en Rodenrijs bereidt leerlingen optimaal voor op een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. We focussen op een brede ontwikkeling die aansluit bij de ambities van elk kind. In groep 8, tijdens februari, leggen alle leerlingen de verplichte doorstroomtoets af. Deze toets is een belangrijk instrument dat de ontwikkeling van de leerling markeert als een stap naar het middelbaar onderwijs, niet als eindpunt. Per schooljaar 2025-2026 gelden nieuwe procedures voor schooladvies en de doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies op 11 januari 2026. De doorstroomtoets wordt afgenomen op 3 en 4 februari 2026. Het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen en ouders in de week van 1 maart 2026. Mocht een heroverweging nodig zijn, dan kan de definitieve advisering een week later plaatsvinden. De aanmeldweek voor reguliere middelbare scholen is van 25 maart tot en met 31 maart 2025. Hoe wordt het schooladvies bepaald? Aan het einde van groep 7 krijgt elke leerling een voorlopig advies, gebaseerd op de complete ontwikkeling. Dit advies wordt samengesteld door de leerkracht, intern begeleider en directie, die samen de adviescommissie vormen. In januari van groep 8 volgt een tweede voorlopig advies, waarna in februari de doorstroomtoets wordt gemaakt. Halverwege maart ontvangen de leerlingen het definitieve schooladvies, wat hen helpt bij de keuze voor het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Het Baken: Groei naar Verantwoorde Burgers
Op Basisschool Het Baken in Berkel en Rodenrijs zetten we ons actief in voor de sociale en maatschappelijke groei van al onze leerlingen. Wij geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor het vormen van zelfstandige, verantwoordelijke individuen die positief bijdragen aan de maatschappij. Onze aanpak richt zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een goed begrip van de wereld om hen heen. Door middel van gerichte observaties en besprekingen binnen ons team, waaronder onze intern begeleider, monitoren we de voortgang van zowel individuele leerlingen als de groep als geheel. Op deze manier kunnen we tijdig passende ondersteuning bieden en zorgen voor een curriculum dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften. Leren samenleven en samenwerken staat centraal in ons onderwijs. We stimuleren respect voor elkaar, empathie en een proactieve houding ten opzichte van de medemens. Kinderen leren bij ons niet alleen kennis, maar ook hoe ze bewuste, betrokken burgers worden met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor de samenleving waarin zij opgroeien.
Respect voor Iedereen
Veilige Leeromgeving
Gedeelde Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Basisschool Het Baken de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Sinds schooljaar 2023-2024 hanteren we voor groepen 3 tot en met 8 het IEP-instrumentarium 'Hoofd, Hart en Handen' voor nauwkeurige observatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf schooljaar 2024-2025 breiden we dit uit naar de groepen 1 en 2, wat zorgt voor een consistente monitoring van groep 1 tot en met 8. Bij zorgen rond de sociaal-emotionele ontwikkeling werken leerkrachten nauw samen met ouders en de intern begeleider om effectieve ondersteuningstrajecten te ontwikkelen. Daarnaast gebruiken we de methode Kwink voor het aanleren van essentiële sociale vaardigheden, zoals effectief communiceren, samenwerken, conflictoplossing en het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Kwink versterkt de sociale redzaamheid van leerlingen van groep 1 tot en met 8. De methode behandelt onderwerpen als respect, omgaan met verschillen, en mediawijsheid, en sluit aan bij de belevingswereld van kinderen door actieve en reflectieve lesvormen. Het gestructureerde karakter van Kwink-lessen bevordert de sociale veiligheid en voorspelbaarheid in de klas.
Welke registratiemethoden gebruikt Het Baken voor sociale opbrengsten?
Basisschool Het Baken registreert sociale opbrengsten met behulp van het IEP-instrumentarium:
- IEP: Hoofd, Hart en Handen als observatie-instrument
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op deze school toegepast?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool Het Baken gebruik van de volgende methode:
- Kwink: een uitgebreide methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale redzaamheid
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool Het Baken
De Rooms Katholieke Basisschool Het Baken werd in maart 2012 voor het laatst grondig gevisiteerd door de onderwijsinspectie. Dit uitgebreide bezoek omvatte diverse klassenbezoeken, een diepgaande analyse van de onderwijsresultaten en een constructief gesprek met de toegewezen inspecteur, de schoolleiding en de voorzitter van het College van Bestuur. We zijn zeer tevreden met de bevindingen in het inspectierapport, dat u hier kunt raadpleiden. Het rapport bevestigt onze effectieve aanpak van gedifferentieerd lesgeven, de conform verwachting presterende onderwijsresultaten en de hoogwaardige kwaliteit van onze zorgstructuur voor alle leerlingen. De onderwijsinspectie heeft ons op basis van de positieve (tussen)resultaten in 2013 opnieuw een basisarrangement toegekend. Dit betekent dat de inspectie geen zorgen heeft over de huidige onderwijskwaliteit op onze school, wat een erkenning is van onze voortdurende inzet voor uitstekend onderwijs.