Basisschool Jenaplanschool De Kwakel in Berkel en Rodenrijs

Het team van Jenaplanschool De Kwakel in Berkel en Rodenrijs

Current section: team
Chrysantenhof 20
2651 Berkel en Rodenrijs

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool De Kwakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool De Kwakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool De Kwakel bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool De Kwakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplanschool De Kwakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool De Kwakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplanschool De Kwakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool De Kwakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invallers en Stabiele Leeromgeving op Jenaplanschool De Kwakel

Op Jenaplanschool De Kwakel hechten we veel waarde aan continuïteit in het onderwijs. Veel van onze toegewijde stamgroepleiders werken parttime, wat betekent dat uw kind vaak bekend is met twee vertrouwde gezichten. Deze structuur bevordert een stabiele en veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Onvoorziene omstandigheden zoals ziekte of professionele ontwikkeling via cursussen kunnen leiden tot tijdelijke afwezigheid van een stamgroepleider. Ons uitgangspunt is dat uw kind altijd op verantwoorde wijze wordt opgevangen. Dit garanderen we door inzet van ervaren collega-stamgroepleiders van de school of door ons zorgvuldig samengestelde team van vaste invallers. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk te werken met een eigen invalpool en bieden regelmatig interne workshops aan om de deskundigheid van onze invallers te waarborgen. In specifieke gevallen doen we een beroep op gespecialiseerde uitzendbureaus, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij afwezigheid van de vaste leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen in plaats van klassen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Jenaplanschool De Kwakel

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool De Kwakel staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Drie dagen per week staan onze toegewijde intern begeleiders klaar om individuele ondersteuning te bieden bij taal- en rekenvaardigheden. De ene intern begeleider focust zich op zorgcoördinatie, terwijl de andere zich richt op het waarborgen van onderwijskwaliteit. Deze laatste rol omvat tevens de coördinatie voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen. Daarnaast versterkt een leraarondersteuner met een gespecialiseerde post-HBO opleiding in remedial teaching ons team. Wij geloven in de kracht van samenwerking en streven ernaar toekomstige werkgroepen voor diverse vakgebieden te laten leiden door speciaal opgeleide experts.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociale veiligheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Onze gedragsspecialist is wekelijks aanwezig om de sociale cohesie en een positief leefklimaat binnen de school te bevorderen en te versterken. Samen met de intern begeleider vormt de gedragsspecialist een krachtig duo dat zich inzet voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ze bieden begeleiding en advies bij diverse sociaal-emotionele vraagstukken.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor optimale leerresultaten is een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak essentieel. Onze intern begeleider en gedragsspecialist werken nauw samen om zowel leerkrachten als leerlingen te ondersteunen bij uitdagingen op dit gebied. Zij bieden praktische handvatten en strategieën om gedragspatronen te begrijpen en te verbeteren, wat leidt tot een positievere leerervaring en betere prestaties. Dit draagt bij aan een gestructureerde en succesvolle leeromgeving.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Jenaplanschool De Kwakel besteedt veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van haar leerlingen. Twee gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs verzorgen uitdagende lessen, met een focus op de grove motoriek. Daarnaast bieden wij twee keer per week een speciaal motorisch remedial teaching (MRT) uur aan voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun fysieke ontwikkeling. Onze schoolfaciliteiten zijn toegankelijk, met een rolstoelvriendelijke indeling en een speciaal invalidentoilet voor optimaal comfort.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten op school aanwezig zijn voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken wij nauw samen met externe professionals waar nodig. We zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving voor al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Diverse werkplekken op de leerpleinen.
Gymzaal op twee minuten lopen van het schoolgebouw
Twee spreek-/werkkamers

Extra Ondersteuning en Zorg op Jenaplanschool De Kwakel

Onze Visie op Leerlingondersteuning

Jenaplanschool De Kwakel biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Hoewel wij ons primair richten op algemene ontwikkeling, erkennen we dat sommige leerlingen behoefte hebben aan specifieke ondersteuning. Wij streven naar een optimale balans binnen onze groepen, die gemiddeld uit ongeveer 27 leerlingen bestaan. Ons team beschikt over expertise voor basisondersteuning. Complexere zorgvragen of problematieken die buiten ons directe expertisegebied vallen, vereisen een zorgvuldige afweging bij plaatsing. Wij kijken hierbij naar de groepsdynamiek en de specifieke behoeften van elk kind om te waarborgen dat wij de juiste begeleiding kunnen bieden. Conform de richtlijnen van het Samenwerkingsverband, evalueren we continu of onze ondersteuning adequaat blijft. Wanneer wij merken dat onze capaciteiten ontoereikend zijn voor een leerling, zoeken we in overleg met ouders en het Samenwerkingsverband naar een passende oplossing. Ondersteuning bij Cognitieve Uitdagingen Voor leerlingen die moeite hebben met het verwerken van ons leerstofaanbod, vooral wanneer dit vergelijkbaar is met de leerstof aan het einde van groep 6, bieden we extra begeleiding. Dit geldt ook voor zeer moeilijk lerende kinderen die geen vooruitgang boeken of waarbij de leerstof frustratie oplevert. Omgekeerd, als leerlingen ondanks interventies zoals compacten, verrijken of versnellen niet optimaal profiteren van ons curriculum, of wanneer er sprake is van uitzonderlijke talenten (Twice Exceptional), onderzoeken we aangepaste leertrajecten. Begeleiding bij Gedragsuitdagingen Binnen ons veilige schoolklimaat streven we naar een positieve groepsdynamiek. Indien een leerling structureel gedrag vertoont dat de veiligheid van zichzelf of anderen in gevaar brengt, of het sociaal-emotionele welzijn van medeleerlingen en de stamgroepleider schaadt, grijpen we in. We beschikken echter niet over een aparte time-out ruimte. Ondersteuning bij Lichamelijke of Medische Behoeften Leerlingen die gespecialiseerde medische zorg of complexe hulpmiddelen nodig hebben, kunnen niet volledig binnen ons reguliere aanbod worden bediend. Wij bieden geen faciliteiten voor het verschonen van kinderen die niet zindelijk zijn. Daarnaast beschikken wij niet over specifieke voorzieningen voor slechthorende, dove, slechtziende of blinde leerlingen. Functioneren binnen de Stamgroep Een leerling die aanzienlijke moeite heeft met zelfstandig functioneren binnen een driejarige stamgroep, kan intensieve begeleiding vereisen. Als deze ondersteuning de beschikbare tijd en aandacht van de stamgroepleider te veel opslokt en het reguliere onderwijs voor de groep belemmert, kan dit leiden tot een heroverweging van de plaatsing. Samenwerking met Ouders Een goede samenwerking met ouders is cruciaal voor het welzijn van de leerling. Wanneer deze samenwerking onder druk komt te staan, waardoor het belang van de leerling in het geding is, kunnen de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden bereikt worden. Leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) van een andere basisschool, worden in principe niet op Jenaplanschool De Kwakel geplaatst. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Onze ambitie is om voor alle kernvakken, waaronder taal, spelling, rekenen en wereldoriëntatie, gespecialiseerde leerkrachten aan te stellen. Deze experts zullen nauw samenwerken met de stamgroepleiders om ons onderwijs continu te versterken en onze lesplannen up-to-date te houden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Jenaplanschool De Kwakel: Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling

Welke ambitieuze doelen koestert Jenaplanschool De Kwakel in het schoolplan?

Jenaplanschool De Kwakel heeft een ambitieus schoolplan opgesteld met duidelijke toekomstvisies en leerdoelen. Elk schooljaar vertalen we deze visie naar concrete jaarplandoelen, afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op cruciale ontwikkelingsgebieden. Deze doelstellingen zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons jaarplan 2025-2026, met speciale aandacht voor: **Zicht op Ontwikkeling:** We versterken de vaardigheden van onze stamgroepleiders om het onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op individuele leerbehoeften en dit actief te begeleiden. Kinderen krijgen meer inzicht in hun leerdoelen en hun voortgang door het zichtbaar maken van leerprocessen. **Rekenen:** Met ondersteuning van een externe rekenspecialist ontwikkelen we een vernieuwend rekenaanbod voor onze 3-jarige stamgroepen, gebaseerd op onze schoolweging. Dit is vastgelegd in ons onderwijsplan rekenen. **Taal:** Taalonderwijs wordt integraal onderdeel van de weekplannen, met taalactiviteiten die nauw verbonden zijn aan wereldoriëntatie. **Onderwijsresultaten:** We streven naar een continue verbetering van de basisvaardigheden, met als doel het landelijk gemiddelde te benaderen, passend bij onze schoolweging. **Professionele Schoolorganisatie:** Ons team werkt aan een betere werkbalans, met als doel een verhoogd welzijn aan het einde van het schooljaar, gemeten via de QuickScan Arbomeesters.

Hoe waarborgt Jenaplanschool De Kwakel de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Bij Jenaplanschool De Kwakel hanteren we een gestructureerde kwaliteitscyclus om onze onderwijsdoelen te realiseren. Het schoolplan vormt de basis, waaruit jaarplannen worden opgesteld en uitgevoerd. Het gehele team is betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van deze plannen, met tweemaaljaarlijkse evaluatiemomenten. De Medezeggenschapsraad speelt een belangrijke rol door instemming te verlenen op zowel het school- als het jaarplan. Via teambijeenkomsten, bouwoverleggen en studiedagen worden gezamenlijk de afgesproken activiteiten voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd, wat wordt geborgd door een zorgvuldige jaarplanning. Daarnaast stimuleren we professionele groei door middel van een duidelijke gesprekscyclus tussen medewerkers en directie. Deze cyclus omvat periodieke gesprekken en klassenbezoeken, gericht op de continue ontwikkeling van ons personeel. Onze onderwijsplannen beschrijven de doorlopende leerlijnen en inhoudelijke afspraken per vakgebied en activiteit. Deze plannen worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Ons zorgplan, dat de structuur van onze leerlingenzorg en de ingezette middelen beschrijft, is op school beschikbaar en kan op verzoek worden ingezien.

Ontdek Jenaplanschool De Kwakel: Spelend Leren voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Op Jenaplanschool De Kwakel stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van spelend leren. Wij geloven dat spel de natuurlijke drijfveer is voor nieuwsgierigheid en ontdekking. Kinderen uiten hun begrip van de wereld door creatief spel, waarbij ze constant interageren met hun omgeving, materialen en medeleerlingen. Deze rijke interacties faciliteren de ontwikkeling van nieuwe inzichten en onverwachte leermomenten. Een veilige en uitdagende leeromgeving, gecreëerd door een betrokken stamgroepleider, is hierbij essentieel. De stamgroepleider ondersteunt kinderen bij het verkennen van nieuwe werelden en helpt hen obstakels in hun spel te overwinnen. Voor een soepele overgang naar onze school, faciliteren we een nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen. Een persoonlijk kennismakingsgesprek met ouders, circa twee weken voor de vierde verjaardag van uw kind, bereidt ons voor op de start. Om de voortgang van elk kind optimaal te volgen, maken we gebruik van het IEP leerlingobservatiesysteem. Dit systeem helpt ons om ontwikkelingsdoelen te stellen, de vooruitgang te registreren en ons aanbod hierop af te stemmen. Regelmatige groepsbesprekingen met de intern begeleider zorgen ervoor dat we continu inzicht houden in de individuele en groepsontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Jenaplanschool De Kwakel voor jonge kinderen?

Jenaplanschool De Kwakel biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en ontdekking. We zorgen voor een naadloze overgang van de voorschoolse opvang naar onze kleuterklassen.

Jenaplanschool De Kwakel biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en ontdekking. We zorgen voor een naadloze overgang van de voorschoolse opvang naar onze kleuterklassen.

Harmonieuze doorgaande leerlijn met Peuterspeelzaal Inkipinky

Met welke partners werkt Jenaplanschool De Kwakel samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Inkipinky om een consistente en stimulerende leerervaring te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking waarborgt een soepele ontwikkeling en een gezamenlijke aanpak.