Basisschool De Poolster in Berkel en Rodenrijs

De resultaten van De Poolster in Berkel en Rodenrijs

Current section: resultaten
Esdoornlaan 13
2651 Berkel en Rodenrijs

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Poolster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Poolster bij jullie?

Ontdek hoe goed De Poolster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op De Poolster

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool De Poolster

Het streefniveau markeert een hogere academische standaard dan het fundamentele niveau. Ons onderwijs op De Poolster is erop gericht om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Poolster?

Ontdek hoe basisschool De Poolster tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs komt. In groep 8 werken de leerkrachten van groep 6, 7 en 8 samen om een weloverwogen advies te formuleren. Dit advies wordt tot stand gebracht door de gezamenlijke inzichten van de leerkrachten en de doorstroomtoetsresultaten te combineren. Bij het bepalen van het schooladvies kijken we verder dan alleen de cijfers. We wegen de cognitieve ontwikkeling mee, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem van de afgelopen jaren. Tevens beoordelen we de inzet, het doorzettingsvermogen bij tegenslag, motivatie, discipline, zelfvertrouwen en zelfstandigheid van uw kind. We begrijpen dat het advies een momentopname is. Daarom heeft de leerkracht van groep 8, die uw kind het meest recent begeleidt, het laatste woord. Ook de mening en de wensen van het kind zelf worden meegenomen, want het kind moet het uiteindelijk gaan waarmaken. Het advies wordt altijd duidelijk onderbouwd aan de ouders. Het schooladvies wordt gegeven vóór de Doorstroomtoets in februari. Dit advies, samen met de resultaten van de Doorstroomtoets, vormt de basis voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Poolster: Samen Groeien

Op Basisschool De Poolster hechten we enorm veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat een veilige en positieve leeromgeving essentieel is voor succes op school en in het leven. Onze aanpak is uitgebreid beschreven in onze schoolgids, het jaarplan en het schoolplan. Deze documenten schetsen onze visie en de concrete stappen die we zetten om uw kind te begeleiden in zijn of haar persoonlijke groei. Bezoek onze website www.depoolster.nl voor meer gedetailleerde informatie. Wij streven ernaar een omgeving te creëren waarin kinderen zich gerespecteerd, gewaardeerd en veilig voelen. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld en de ontwikkeling van sociale vaardigheden, wat cruciaal is voor hun welzijn en leerplezier.

Veiligheid en Welbevinden: Een veilige omgeving waarin elk kind zich geborgen voelt.

Zorg voor elkaar: Het ontwikkelen van empathie en verantwoordelijkheid voor medeleerlingen.

Sterk met elkaar: Samenwerken en leren van en met elkaar, voor groei en succes.

Wat is de effectieve aanpak van Basisschool De Poolster voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Poolster hanteert een proactieve en gestructureerde aanpak om de sociale ontwikkeling van alle leerlingen te stimuleren. We integreren sociale en emotionele leerdoelen in ons dagelijks onderwijs en bieden gerichte ondersteuning waar nodig. Onze leerkrachten zijn getraind in het herkennen en begeleiden van diverse sociale situaties. We bevorderen actief positieve interacties tussen leerlingen, leren hen conflicten op te lossen en stimuleren empathie en respect. Dit alles gebeurt binnen een veilige en ondersteunende schoolomgeving.

Welke registratiemethoden gebruikt De Poolster voor het monitoren van sociale resultaten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen, maakt Basisschool De Poolster gebruik van gespecialiseerde registratiesystemen. Deze tools helpen ons om trends te signaleren en tijdig passende ondersteuning te bieden. Wij zetten de volgende registratievormen in: - Viseon - Inzichtelijk - Sometics Deze systemen stellen ons in staat om objectief de sociale opbrengsten te meten en ons onderwijs hierop aan te passen, zodat elk kind de best mogelijke begeleiding krijgt.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Poolster?

Basisschool De Poolster zet diverse bewezen methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen. Deze methoden zijn erop gericht kinderen te helpen hun emoties te begrijpen, ermee om te gaan en positieve relaties op te bouwen. Ons curriculum omvat de volgende effectieve methoden: - Een Doos Vol Gevoelens - Kanjer Trainingen - Taakspel - Kindgesprekjes - Kwink - Breed overleg (IB, leerkracht, kind, ouders) Door deze gevarieerde aanpak ondersteunen we kinderen in hun persoonlijke groei en helpen we hen uitgroeien tot evenwichtige en sociale individuen.

Onderwijsinspectie Beoordeling: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool De Poolster

De Poolster hanteert een bewezen effectief leerlingvolgsysteem dat de groei van elke leerling nauwgezet monitort. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen maken we gebruik van het inzichtelijke 'Inzichtelijk' systeem. Vanaf groep 3 tot en met groep 8 zetten we CITO Leerling in Beeld in, een systeem dat bekend staat om zijn gedetailleerde prestatieanalyse. Op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling biedt De Poolster een rijke leerervaring met programma's als Kwink, Viseon en Sometics, aangevuld met ons unieke, zelf ontwikkelde kindrapport. De onderwijsinspectie heeft onze positieve schoolcultuur en het sterke sociale welbevinden van onze leerlingen erkend. Ze waren bijzonder te spreken over hoe nauwgezet de school de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind volgt en ondersteunt.