Basisschool Basisschool De Klipper in Berkel en Rodenrijs

De resultaten van Basisschool De Klipper in Berkel en Rodenrijs

Current section: resultaten
Oudelandselaan 141
2652 Berkel en Rodenrijs

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Klipper, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Klipper bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Klipper bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen Basisschool De Klipper

Ontdek hoe Basisschool De Klipper presteert op het gebied van taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De Nederlandse Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen in Nederland dit fundamentele niveau zou moeten bereiken. Basisschool De Klipper streeft ernaar dit resultaat te overtreffen en de leerlingen optimaal voor te bereiden op vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie: Streefniveau Taal en Rekenen Basisschool De Klipper

Het streefniveau op Basisschool De Klipper daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het basisniveau in taal en rekenen. Ons doel is om een zo hoog mogelijk percentage leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De Onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn en stimuleert scholen om continu te werken aan onderwijsverbetering. Basisschool De Klipper zet zich in om ook op dit hogere niveau uit te blinken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Klipper?

Basisschool De Klipper hanteert een gestructureerd proces voor het vaststellen van schooladviezen, met betrokkenheid van een deskundige adviescommissie. Deze commissie bestaat uit ervaren leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Onze leerlingen ontvangen eerst een pre-advies aan het einde van groep 7. Dit geeft een indicatie van de verdere schoolloopbaan. Halverwege groep 8 volgt het voorlopige advies, gebaseerd op de voortgang tot dan toe. Na het succesvol afronden van de doorstroomtoets ontvangen de kinderen hun definitieve schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs en biedt richting voor de volgende stap in hun educatieve reis.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Klipper

Basisschool De Klipper is een trotse Daltonschool waar we de kernprincipes van Daltononderwijs hanteren: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken. Deze principes passen we niet alleen toe op academisch gebied, maar ook essentieel voor de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Door middel van positief rolmodelgedrag, dagelijkse interacties en een veilige schoolomgeving leren kinderen hoe ze zich sociaal wenselijk kunnen gedragen. Op De Klipper koesteren we een omgeving waarin elk kind zich veilig, geaccepteerd en vol zelfvertrouwen voelt. Dit creëert de ideale basis voor optimale persoonlijke groei en ontwikkeling. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te begeleiden in het ontwikkelen van sociale vaardigheden, empathie en een positief zelfbeeld. We geloven dat een sterke sociale basis cruciaal is voor zowel het schoolsucces als het algemene welzijn van uw kind.

Bevordering van zelfstandigheid bij leerlingen

Cultiveren van verantwoordelijkheidsgevoel

Stimuleren van effectieve samenwerking

Hoe bevordert Basisschool De Klipper de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij zetten de effectieve methode 'Kwink' in voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor alle groepen van 1 tot en met 8. Kwink is een preventieve online methode die gericht is op het aanleren van positief gedrag en het voorkomen van gedragsproblemen. Door proactief te werken, minimaliseren we de behoefte aan correcties achteraf. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken' uit Kwink om een sterke groepsdynamiek te bevorderen. Meer informatie over deze innovatieve aanpak vindt u op www.kwinkopschool.nl. Deze methode helpt kinderen omgaan met uitdagingen, conflicten op te lossen en positieve relaties op te bouwen, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling.

Welke registratiemethoden gebruikt De Klipper voor sociale opbrengsten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Klipper gebruik van de volgende registratievormen: * Zien: Een veelgebruikt observatie- en registratiesysteem dat inzicht geeft in de sociaal-emotionele ontwikkeling. * Hart en handen, IEP: Deze methoden ondersteunen ons bij het monitoren en stimuleren van de sociale en emotionele groei van elk kind. Deze systemen stellen ons in staat om individuele voortgang te volgen en passende ondersteuning te bieden waar nodig.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Klipper?

Basisschool De Klipper zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling door het gebruik van bewezen methoden: * Kinderen en… hun sociale talenten: Deze methode richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van de unieke sociale vaardigheden van elk kind. * Kwink!: Zoals eerder genoemd, is Kwink een kernonderdeel van ons curriculum voor sociaal-emotioneel leren, dat preventief werkt aan een positief sociaal klimaat. Door deze methoden te combineren, bieden we een rijke leeromgeving waarin kinderen leren samenwerken, conflicten hanteren en empathie ontwikkelen.

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Klipper: Kwaliteit en Ontwikkeling

De onderwijsinspectie heeft in november 2014 een grondig onderzoek uitgevoerd bij Basisschool De Klipper. Met trots kunnen we melden dat het basisarrangement van onze school is verlengd. Dit betekent dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van ons onderwijs en onze beleidsvoering. Een inspectie vindt doorgaans eens per vier jaar plaats. Het behouden van het basisarrangement onderstreept dat De Klipper uitstekend presteert op diverse indicatoren. We werken continu aan de realisatie van kwalitatief hoogstaand onderwijs en de ontwikkeling van ons beleid, met een heldere en doordachte aanpak. De onderwijsinspectie ziet geen aanleiding voor intensivering van het toezicht. Dit bevestigt ons vertrouwen in de zorgvuldige voortzetting van onze positieve ontwikkelingen en de stabiele kwaliteitsborging binnen onze schoolgemeenschap.

Resultaten | Basisschool De Klipper in Berkel en Rodenrijs | [2025] Schoolregister