Basisschool Basisschool Vuurvogel in Bergschenhoek

De resultaten van Basisschool Vuurvogel in Bergschenhoek

Current section: resultaten
De Zilverspar 14
2661 Bergschenhoek

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Vuurvogel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Vuurvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Vuurvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit cruciale niveau wordt gemeten tijdens de eindtoets in groep acht, ook wel bekend als de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte richtlijn: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage, 85%, fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Uitblinken in Onderwijs

Het streefniveau wordt gedefinieerd als een ambitieuzer niveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een significant deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt specifieke streefcijfers vast voor elke basisschool, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze individuele streefwaarde bepaalt het percentage leerlingen dat het streefniveau moet behalen en dient als belangrijke indicator voor de schoolprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Vuurvogel?

Bij Basisschool Vuurvogel begeleiden we leerlingen naar het voortgezet onderwijs met een zorgvuldig samengesteld adviesproces. Ons team, bestaande uit leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur, stelt dit advies op. Het adviesproces start vroeg: in groep 7 ontvangen leerlingen een pre-advies. Halverwege groep 8 volgt een voorlopig advies, waarna het definitieve schooladvies wordt gegeven na de doorstroomtoets. Wij informeren ouders en leerlingen uitgebreid over alle mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs, zowel algemeen als regionaal. Open dagen bezoeken en gesprekken met de leerling zelf zijn hierin essentieel. De doorstroomtoets, zoals de IEP-toets, speelt een cruciale rol in het definitieve advies. Na de toets ontvangen ouders het definitieve advies, een unieke code en een voorkeurslijst. De aanmeldperiode is kort, dus tijdig handelen is belangrijk. De overdracht naar het voortgezet onderwijs is persoonlijk en warm, met gesprekken met mentoren en online overdracht via Onderwijs Transparant (OT). Bij het bepalen van het advies kijken we naar diverse factoren: de werkhouding, concentratie en motivatie van de leerling. Ook zelfstandigheid, huiswerkattitude, gedrag en sociaal-emotionele vaardigheden wegen mee. Eventueel kan een capaciteitenonderzoek worden ingezet. De LVS-resultaten, met de focus op hoofd, hart en handen, vormen de basis voor onze advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Vuurvogel: Groeien met Respect en Verantwoordelijkheid

Basisschool Vuurvogel, een trotse Jeeloschool, legt de nadruk op een brede ontwikkeling, waarbij sociale vaardigheden net zo belangrijk zijn als academische prestaties. Onze kernwaarden – 'iedereen doet mee', 'ik ben respectvol', en 'ik ben zelf verantwoordelijk' – vormen de basis van ons schoolbeleid. Deze waarden worden dagelijks uitgedragen door ons team en geïntegreerd in de omgang met elkaar, de schoolse sfeer en onze afspraken. Wij geloven dat een veilige, accepterende en zelfverzekerde omgeving essentieel is voor optimale kinderlijke ontwikkeling. Leerlingen leren gewenst gedrag door imitatie, interactie en duidelijke richtlijnen. Op De Vuurvogel erkennen we de unieke onderwijs- en ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Wij stimuleren een positieve en respectvolle houding ten opzichte van medeleerlingen en de omgeving. Een helder kader, bestaande uit schoolregels, biedt structuur, terwijl leerlingen ook inspraak krijgen via groepsregels. Dit bevordert betrokkenheid en eigenaarschap. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het aanleren van verantwoorde omgang met zowel digitale als sociale media, een cruciale vaardigheid in de hedendaagse wereld. Ouders kiezen bewust voor De Vuurvogel vanwege de kleinschaligheid, de efficiënte combinatiegroepen en de proactieve aanpak van vragen. "Onze zoon gaat elke dag met veel plezier naar school en komt met prachtige verhalen thuis. Wij hebben nog geen moment spijt gehad van onze schoolkeuze," aldus Sanne, moeder van Joep en Guus. Onze ambitie op het gebied van burgerschap is veelzijdig: het ontwikkelen van een uitstekende mondelinge en sociale expressie, het zijn van een school die positief bijdraagt aan de samenleving via projecten zoals 'Afvalvrije scholen' en het beheren van een buurtbox, het waarborgen van eerlijke kansen voor alle leerlingen, het faciliteren van leerlingenparticipatie via een leerlingenraad en het bieden van ondersteuning aan gezinnen met minder financiële middelen door middel van gratis lunches, boodschappenkaarten en kledingruil. De schoolomgeving dient als oefenterrein voor democratische waarden. We betrekken ouders, buurtbewoners, maatschappelijke organisaties en lokale bedrijven actief. Dit doen we door het aanstellen van een brugfunctionaris, het organiseren van succesvolle ouderavonden, het verbinden van diverse groepen via kunst en cultuur, en het faciliteren van ontmoetingen zoals koffieochtenden en leescafés. Leerlingen leren hierbij belangrijke vaardigheden, zoals het verwelkomen van ouders, het geven van rondleidingen en het deelnemen aan discussies, wat hun mondelinge taalvaardigheid en luistervaardigheden versterkt. Ook betrekken we leerlingen bij de nieuwsbrief om hun ideeën te delen en hun schrijfvaardigheid te bevorderen. We meten de impact van ons burgerschapsbeleid door middel van sociale monitoring en evaluaties, waarbij we de zichtbaarheid en merkbaarheid bij leerlingen en ouders in kaart brengen. Onze ambitie is om leerlingen te inspireren om positieve volwassenen in de wereld te worden.

Iedereen doet mee: Inclusiviteit en participatie voor alle leerlingen.

Ik ben bewust respectvol: Cultiveren van respect voor medemensen en de omgeving.

Ik ben zelf verantwoordelijk: Bevorderen van eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel.

Hoe bevordert Basisschool Vuurvogel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool Vuurvogel stimuleert sociale ontwikkeling door de integratie van kernwaarden zoals 'iedereen doet mee', 'respectvol gedrag' en 'zelfverantwoordelijkheid' in het dagelijkse schoolleven. Leerlingen leren gewenst gedrag door voorbeeldgedrag, interactie en schoolbrede afspraken. De school creëert een veilige en accepterende omgeving waarin leerlingen zich zelfverzekerd kunnen ontwikkelen. Door middel van de methodiek Kwink leren leerlingen emoties herkennen en hanteren, wat bijdraagt aan inzicht in eigen handelen en empathie. Regelmatige evaluaties met ouders, leerlingen en medewerkers, gecombineerd met observaties via 'Hart en Handen' en 'Vensters', helpen bij het identificeren van eventuele interventies. De schoolregels en groepsafspraken, zichtbaar in de lokalen en gangen, worden constant besproken om sociaal en emotioneel leren te bevorderen. Leerkrachten delen de verantwoordelijkheid voor het sociaal welzijn van alle leerlingen. "Op de Vuurvogel is er aandacht voor de sociale ontwikkeling. Er is oog voor het kind gedurende acht jaar," benadrukt Aisa, moeder van Anas en Jennah, de focus op individuele aandacht.

Welke meetinstrumenten worden ingezet voor sociale opbrengsten op De Vuurvogel?

Basisschool Vuurvogel gebruikt specifieke instrumenten om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren en te registreren:

  • Hart en Handen (IEP)
  • Vensters

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?

De school hanteert de bewezen effectieve methodiek 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode sluit goed aan bij de actualiteit en helpt leerlingen bij het omgaan met emoties en gevoelens, en biedt inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen.

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool Vuurvogel: Resultaten en Kwaliteitsbeoordeling

Bij Basisschool Vuurvogel, onderdeel van Scholengroep Holland, hechten we grote waarde aan de continue verbetering van ons onderwijs. We betrekken leerlingen, ouders en ons team actief bij dit proces, zodat we gezamenlijk de onderwijskwaliteit evalueren en waar nodig bijsturen. Door middel van open communicatie en regelmatige feedback zorgen we ervoor dat ons onderwijs altijd aansluit bij de ontwikkelingen en behoeften van onze leerlingen. Onze interne evaluatie, een zelfreflectie op basis van de criteria van de onderwijsinspectie, vindt plaats op 4 november 2025. Deze evaluatie omvat waarderende gesprekken met alle betrokkenen om sterke punten te identificeren en ontwikkelpunten te signaleren. De bevindingen worden gedeeld met de medezeggenschapsraad en worden ook via Social Schools aan alle ouders gecommuniceerd, wat onze transparantie en betrokkenheid onderstreept. Ontdek hoe Basisschool Vuurvogel zich inzet voor excellent onderwijs. Onze toewijding aan kwaliteit zorgt voor een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.