OBS Het Klokhuis in Beek en Donk

Het team van OBS Het Klokhuis in Beek en Donk

Current section: team
Wijnkelderweg 3 A
5741 Beek en Donk

Zie hier hoe het team van OBS Het Klokhuis is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Het Klokhuis. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Het Klokhuis bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Het Klokhuis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Het Klokhuis zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.4%)
Man (31.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Het Klokhuis. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (38.9%)
35-45 jaar (27.8%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Het Klokhuis werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.9%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Het Klokhuis gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Wetenschap en Technologie

Betrouwbare Lerarenvervanging op OBS Het Klokhuis: Altijd Onderwijs Garanderen

Op OBS Het Klokhuis staat continuïteit van onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, door ziekte of noodzakelijk verlof, zetten wij alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze eerste prioriteit is het inzetten van leerkrachten uit de specifieke vervangerspool van PlatOO. Dit garandeert een snelle en professionele invulling van de lesuren, met behoud van de vertrouwde onderwijskwaliteit. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, mobiliseren we onze interne expertise. Een van onze ervaren leerkrachten wordt dan vrijgeroosterd om de lessen over te nemen, of een collega wordt gevraagd om flexibel bij te springen met extra werkuren. Als deze opties onverhoopt niet mogelijk blijken, kan een klas tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Deze maatregel wordt echter alleen voor zeer korte periodes toegepast om de impact op het leerproces te minimaliseren. In uitzonderlijke en uiterste noodsituaties, waarbij geen enkele andere oplossing haalbaar is, kan het voorkomen dat een klas voor maximaal één dag naar huis wordt gestuurd. Ouders worden in alle gevallen altijd tijdig en schriftelijk geïnformeerd over de genomen maatregelen, zodat zij op de hoogte zijn van de situatie rondom de schoolvervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

functionele ontwikkeling (ontwikkelingsmaterialen)
18.8%
functionele ontwikkeling (spel en beweging)
18.4%
Nederlandse taal
18.4%
rekenen en wiskunde
16.2%
kunstzinnige oriëntatie
15.4%
bewegingsonderwijs
7.7%
oriëntatie mens en wereld
5.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
21.5%
Rekenen/wiskunde
19%
Taal
16.4%
Wereldoriëntatie
14.5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
12.1%
Overig
7.9%
Bewegingsonderwijs
7.7%
Engelse taal
1%

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Leerpleinen
PlatOOklas (peergroup voor hoogbegaafde leerlingen)
Buitenschoolse opvang

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op OBS Het Klokhuis

Een Diepgaande Uitleg van Onze Zorgplicht en Aanpak

Op OBS Het Klokhuis geloven we in Passend Onderwijs voor elk kind. Sinds 2014 is onze zorgplicht van kracht, wat betekent dat we ons inzetten om een passende onderwijsplek te garanderen binnen ons samenwerkingsverband. Elke leerling verdient een plek waar hij of zij kan groeien, met de nodige ondersteuning. Dit kan extra hulp in de klas zijn, of, indien nodig, begeleiding op een andere reguliere basisschool of binnen het speciaal onderwijs. Wij zijn aangesloten bij Samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO 30-08 en Passend Onderwijs PO Eindhoven 30-07. Onze gezamenlijke missie is 'Voor iedere leerling een passend, thuisnabij, integraal en handelingsgericht onderwijsondersteunings- en zorgaanbod'. De visie van PlatOO, waar wij deel van uitmaken, is 'kwaliteitsonderwijs voor alle kinderen, zo thuisnabij mogelijk'. Dit streven we na door een omgeving te creëren waarin alle kinderen, met de juiste ondersteuning, zich welkom en gewaardeerd voelen. Wij koesteren een positief zelfbeeld en geloven in de maximale ontplooiing van elk kind. De brede ontwikkeling van kinderen staat centraal in ons onderwijsbeleid. Onze basisondersteuning begint met het in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van elke leerling. Deze gegevens worden nauwkeurig vastgelegd in ons registratiesysteem Esis, samen met de groepsdynamiek. Hierdoor kunnen we ons onderwijsaanbod continu afstemmen op de individuele behoeften en de 'zone van naaste ontwikkeling'. Elke zes weken organiseren we een groepsbespreking met het onderwijsteam, de intern begeleider en eventuele specialisten. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we de groepsontwikkeling aan de hand van de cyclus 'Continu Verbeteren in het onderwijs'. We bespreken de groepsmissie, groepsafspraken, groepsdoelen, databorden, leerlingportfolio's, ouder-kindgesprekken en groepsgesprekken. Vroegtijdige signalering van ontwikkelingsvertragingen of juist versnellingen is een kernkwaliteit van ons team. Deze signaleringen delen we altijd met de ouders, en samen bespreken we de meest passende vervolgstappen voor het kind. Sommige leerlingen hebben specifieke ondersteuning nodig, die we categoriseren binnen vijf zorgniveaus. Zorgniveaus 1 en 2 omvatten handelingsstrategieën die de hele groep ten goede komen. Bij zorgniveaus 3 en 4 richten we ons op meer individuele aanpassingen, waarbij de intern begeleider en ouders nauw betrokken zijn. Als de ontwikkelingen onvoldoende zijn, zoeken we samen met de ouders naar een passende oplossing binnen zorgniveau 5, eventueel buiten onze school. Onze intern begeleider organiseert periodiek overleg met het Centrum Jeugd en Gezin. In dit Zorg Advies Team-overleg bespreken we casussen van leerlingen die extra ondersteuning behoeven, altijd in samenspraak met de betrokken ouders. Voorbeelden van specifieke ondersteuning die wij bieden: Hoogbegaafde kinderen en leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong ontvangen aangepaste instructie en verwerkingsopdrachten in de klas. Sommige leerlingen nemen deel aan de speciale PlatOO-plusklas. Kinderen met leeruitdagingen krijgen individuele aanpassingen in de klas, zoals aangepaste instructie, verwerking, compensatiemiddelen en eventueel een eigen leerlijn. Ambulante leerkrachten bieden hierbij ondersteuning. We hanteren een strikt protocol voor dyslexie en volgen een gestructureerd leesonderwijsplan om leesproblemen te voorkomen, vroegtijdig te signaleren en de juiste begeleiding te bieden. Speciaal opgeleide leerkrachten geven Rots en Water trainingen. Deze trainingen versterken de communicatieve vaardigheden, sociale competenties en het algehele welzijn van onze leerlingen. We werken nauw samen met diverse specialisten, waaronder logopedisten, het Centrum Jeugd en Gezin, ergotherapeuten en Davis counselors. Door expertise te delen, zoeken we samen met ouders en het kind naar de beste manieren om de ontwikkeling te stimuleren. **Bovenschoolse Voorzieningen: De Excellentiebrigade** Stichting PlatOO bevordert een positieve en open cultuur rondom (hoog)begaafdheid. Sinds 2009 integreren we het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen binnen onze reguliere basisscholen. De scholen van PlatOO maken gebruik van een uniek leerarrangement, ondersteund door specialisten, dat een gestructureerd aanbod garandeert voor (hoog)begaafde leerlingen. Dit arrangement biedt verdieping, verbreding en uitbreiding, zodat cognitief begaafde leerlingen voldoende uitdaging krijgen op en vanuit hun eigen school. Onze doelen met het onderwijs in de PlatOOklas zijn: * Contact met gelijkgestemden bevorderen. * Leren leren vaardigheden ontwikkelen. * Executieve functies versterken. * Specifieke leerstrategieën aanleren, zoals plannen en organiseren. * Projectmatig werken stimuleren. * Huiswerkbegeleiding bieden. * 'Leren leven' vaardigheden aanleren. * Psycho-educatie aanbieden. * Werken aan persoonlijke leerdoelen om eigenaarschap bij leerlingen te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkeling: Ons Schoolplan voor Toekomstig Onderwijs

Wat zijn de kernambities van OBS Het Klokhuis in ons schoolplan?

Het schoolplan 2020-2024 vormt de leidraad voor onze dagelijkse inzet op de optimale ontwikkeling van elke leerling. We monitoren zowel leerprocessen als resultaten nauwgezet. Deze data-gedreven aanpak stelt ons in staat om proactief in te spelen op de specifieke behoeften van onze leerlingen en ons onderwijsaanbod continu te verfijnen. Met een vierjaarlijkse cyclus reflecteren we op behaalde successen, evalueren we onze voortgang en stellen we ambitieuze doelen voor de komende periode. Het schoolplan integreert tevens de strategische visie van PlatOO, met een heldere vertaling naar onze praktijk. Dit plan is een gezamenlijke inspanning van de schoolleiding en het team, met formele goedkeuring van de Medezeggenschapsraad (MR) en het College van Bestuur. Jaarlijks concretiseren we deze ambities in een gedetailleerd jaarplan. Binnen OBS Het Klokhuis stimuleren we een cultuur van professionele groei en samenwerking, gebaseerd op een teamgerichte organisatiestructuur. Leerkrachten worden aangemoedigd hun expertise te benutten en autonoom te opereren binnen vastgestelde kaders. Ze werken effectief samen in onderwijsteams, gericht op leerlingprogressie, en in expertteams, gericht op specifieke pedagogische thema's.

Hoe waarborgt OBS Het Klokhuis de kwaliteit en het behalen van onderwijsdoelen?

Bij OBS Het Klokhuis hanteren we een proactieve en systematische aanpak voor kwaliteitsborging en -verbetering. We stellen ons continu de essentiële vragen: "Doen we de juiste dingen?", "Doen we de dingen goed?", "Hoe weten we dit?", "Delen anderen deze visie?" en "Hoe benutten we deze kennis?" Jaarlijks stellen we een onderwijskundig jaarplan op met concrete doelen. De realisatie hiervan volgen we via de Plan-Do-Check-Act cyclus. Voor de 'Check'-fase verzamelen we zowel kwalitatieve data, zoals klassenobservaties, oudergesprekken en collegiale consultatie, als kwantitatieve data, waaronder leerlingresultaten en enquêtes over welbevinden en oudertevredenheid. Na elke evaluatie van het leerlingvolgsysteem voeren we een grondige schoolzelfanalyse uit. Hierin interpreteren we de resultaten om ons onderwijs en onze doelen op school-, groeps- en individueel niveau bij te sturen. Ook de resultaten van de eindtoets worden geanalyseerd en gebruikt voor onderwijsverbetering en advisering voor het vervolgonderwijs, waarbij we ook de feedback van het voortgezet onderwijs meenemen.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Het Klokhuis' Unieke Aanpak

Toelichting van de school

Op OBS Het Klokhuis focussen we in de onderbouw op de algehele ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van ontdekking, actieve ervaring en het integreren van hun leefwereld, stimuleren we groei binnen de zone van naaste ontwikkeling. We creëren een veilige en inspirerende omgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn en zich volop kunnen ontwikkelen. Onze leeromgeving is ontworpen om kinderen te laten ontdekken en onderzoeken met authentiek materiaal. We koesteren de unieke talenten van elk kind en onze leerkrachten bieden volop kansen om deze talenten te ontplooien. Samen vieren, samen leren en samen zijn staan centraal. Expressie door middel van toneel, dans, kunst en cultuur is essentieel in ons onderwijs. Deze creatieve vakken spelen een cruciale rol in de persoonlijke en emotionele ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Het Klokhuis extra programma's voor jonge kinderen?

OBS Het Klokhuis biedt een verrijkt programma speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat een focus op spelend leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We werken nauw samen met ons eigen kindcentrum om een doorlopende leerlijn te garanderen. Daarnaast onderhouden we sterke banden met kinderdagverblijven in Beek en Donk, wat zorgt voor een stabiele en vertrouwde omgeving voor uw kind.

OBS Het Klokhuis biedt een verrijkt programma speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat een focus op spelend leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We werken nauw samen met ons eigen kindcentrum om een doorlopende leerlijn te garanderen. Daarnaast onderhouden we sterke banden met kinderdagverblijven in Beek en Donk, wat zorgt voor een stabiele en vertrouwde omgeving voor uw kind.

Kindcentrum Het Klokhuis: Een integrale aanpak voor kinderopvang en onderwijs
Nauwe samenwerking met lokale kinderdagverblijven in Beek en Donk voor een naadloze overgang

Met welke organisaties werkt Het Klokhuis samen voor het jonge kind programma?

OBS Het Klokhuis onderhoudt een waardevolle samenwerking met Stichting GOO. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen en draagt bij aan een kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod. Via Stichting GOO integreren we innovatieve lesmethoden en zorgen we voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen. Bezoek hun website voor meer informatie over hun missie en projecten in Beek en Donk.

OBS Het Klokhuis onderhoudt een waardevolle samenwerking met Stichting GOO. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen en draagt bij aan een kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod. Via Stichting GOO integreren we innovatieve lesmethoden en zorgen we voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen. Bezoek hun website voor meer informatie over hun missie en projecten in Beek en Donk.