Basisschool De Diamant in Baarlo

Het team van Basisschool De Diamant in Baarlo

Current section: team
Hertog van Gelrestraat 47
5991 Baarlo

Zie hier hoe het team van Basisschool De Diamant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Diamant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Diamant bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Diamant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Diamant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Diamant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (9.5%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (23.8%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Diamant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Diamant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Diamant

Bij Basisschool De Diamant geloven we in een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van ons onderwijs. Ons toegewijde team werkt continu aan het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we primair in op interne oplossingen om de continuïteit te maximaliseren. Ondanks onze inspanningen kan de krapte op de arbeidsmarkt ook voor ons een uitdaging vormen bij het vinden van geschikte vervangers. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat er geen directe vervanging beschikbaar is. We vragen dan uw begrip en medewerking om uw kind tijdelijk thuis te houden. Dit is een situatie die we ten zeerste willen vermijden en waarvoor we proactief preventieve maatregelen treffen. Ons doel is om de impact van afwezigheid op het leerproces van uw kind tot een absoluut minimum te beperken. Ontdek hoe wij flexibiliteit en betrokkenheid combineren om hoogwaardig onderwijs te garanderen, zelfs in uitdagende omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij geloven in ontwikkelkracht van kinderen. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst, zodat zij kritische wereldburgers worden. Daarom creëren wij situaties waarin samenwerken, elkaar helpen, zelfvertrouwen en eigenaarschap belangrijk zijn. Dit alles maakt de school tot een toekomstgerichte leef- en leergemeenschap waarin 21e eeuwse vaardigheden een steeds prominentere plek krijgen in ons aanbod. Ook is er gerichte aandacht voor sociale vaardigheden en omgangsvormen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning op Basisschool De Diamant: Welke Specialisten Staan Klaar?

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertisecentra op De Diamant

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Brede Ondersteuning
Rekenspecialist voor Wiskundige Groei
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalvaardigheid
Teamleider met Pedagogische Expertise

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Diamant werken diverse specialisten nauw samen om optimale ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen. Teamleiders met ruime ervaring in dyslexie, autisme en andere leeruitdagingen coördineren de zorg. Daarnaast versterken onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist het onderwijs. Vier gespecialiseerde expertgroepen, gericht op Rekenen, Meer- en Hoogbegaafdheid, Executieve Functies en Taal/Leesonderwijs, bundelen de kennis van onze leerkrachten. De aanwezigheid van een orthopedagoog biedt een waardevolle aanvulling. Deze expert bevordert proactieve begeleiding en brede inzichten, wat essentieel is voor passend onderwijs. Door de gedeelde visie met Kerobei spreekt de orthopedagoog dezelfde taal als de schoolteams, wat zorgt voor effectieve samenwerking en snellere doorlooptijden bij aanvragen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Orthopedagoog voor Emotionele Steun
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach voor Persoonlijke Groei
Teamleider voor Begeleiding op Groepsniveau

Toelichting van de school:

Basisschool De Diamant biedt gespecialiseerde hulp voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Twee kindercoaches staan klaar om kinderen tijdelijk extra ondersteuning te bieden wanneer zij dit nodig hebben. Onze betrokken teamleiders zijn aanwezig in alle groepen en bieden ondersteuning bij sociaal-emotionele uitdagingen. Zij denken actief mee om leerlingen te helpen wanneer zij vastlopen. Indien de specifieke situatie hierom vraagt, kan de expertise van de orthopedagoog ingeschakeld worden voor aanvullende begeleiding.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samen Sterk voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Orthopedagoog voor Ondersteuningsplannen
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Teamleider voor Coördinatie en Advies
Kindercoach voor Individuele Begeleiding

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Diamant werken we samen om de beste aanpak te vinden voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze teamleiders spelen een cruciale rol in de coördinatie en advisering van deze trajecten. Afhankelijk van de individuele leerbehoefte kan gekozen worden voor gerichte begeleiding door een kindercoach of remedial teacher. Wanneer de benodigde expertise niet binnen het eigen team aanwezig is, zoeken we externe oplossingen via huisartsen, de gemeente of onze orthopedagoog van Kerobei. Deze integrale aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn in het onderwijs.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher met Bewegingsspecialisatie

Toelichting van de school:

Basisschool De Diamant investeert in de motorische ontwikkeling van uw kind. Een gespecialiseerde vakdocent Bewegingsonderwijs is aanwezig om kinderen te begeleiden en te stimuleren op dit gebied. Deze specialist draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling en biedt gerichte oefeningen om de motorische vaardigheden te verbeteren.

0

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor incidentele kleine medische handelingen zijn er BHV-opgeleide professionals op Basisschool De Diamant. Er zijn echter geen specifieke gediplomeerde specialisten aanwezig voor uitgebreide medische handelingen of persoonlijke verzorging. Voor specifieke medische zorgvragen of persoonlijke verzorging wordt verwezen naar externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Sporthal op loopafstand van school

Ontdek onze uitgebreide ondersteuning voor elke leerling

Hoe Basisschool De Diamant leerlingen extra begeleidt

Bij Basisschool De Diamant erkennen we dat ieder kind uniek is en persoonlijke aandacht verdient. We inventariseren zorgvuldig de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van al onze leerlingen. Met behulp van gerichte groeps- en individuele handelingsplannen zorgen we voor op maat gemaakte begeleiding. Indien de ondersteuningsvraag van een leerling verandert, passen we de plannen aan of schakelen we externe experts in. Ouders zijn hierbij altijd nauw betrokken. **Ouder- en Jeugdsteunpunt Noord-Limburg** Voor advies of een gesprek over de ondersteuning van uw kind, kunt u altijd terecht bij Basisschool De Diamant. De school draagt de verantwoordelijkheid voor passende ondersteuning voor elke leerling. Mocht de geboden ondersteuning niet volstaan, of lukt het niet om samen tot een oplossing te komen, dan kan de teamleider u doorverwijzen naar een bovenschoolse ondersteuningscoördinator. Als u na dit contact nog steeds vragen heeft, bieden onze website en het samenwerkingsverband PO Noord-Limburg uitkomst. Wij zijn er om u en uw kind te ondersteunen. **Doubleren: Een weloverwogen beslissing** Beslissingen over doubleren worden altijd in samenspraak met ouders genomen, aan de hand van duidelijke criteria. Doubleren kan overwogen worden bij significante vertraging door ziekte of goedgekeurde afwezigheid. Dit geldt ook wanneer Cito-toetsresultaten achterblijven bij de verwachtingen, mogelijk in combinatie met een intelligentieonderzoek. Observaties van de leerkracht en de rijpheid van de leerling ten opzichte van de eisen van de volgende jaargroep spelen eveneens een rol. **Toekomstige extra ondersteuning en innovaties** Ons jaarplan 2025-2026 focust op de ontwikkeling van leerlingen tot zelfstandige, samenwerkende en wereldwijze individuen. We streven naar ambitieuze, toekomstgerichte onderwijsdoelen die aansluiten bij onze leerlingen. Met hoge verwachtingen voor álle leerlingen, gebaseerd op hun individuele mogelijkheden, verbeteren we continu de basiskwaliteit van ons onderwijs. Dit verbetert de begeleiding, ook voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Onze focus ligt op het verbeteren van didactische vaardigheden door middel van coaching, EDI en differentiatie. We implementeren de methodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen' en de nieuwe taalmethode STAAL2 om het technisch lezen en spellen te optimaliseren. Daarnaast bieden we passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Diamant

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Basisschool De Diamant focust op een continue onderwijsontwikkeling met speciale aandacht voor de basisvaardigheden. We streven ernaar deze vaardigheden op een kindgerichte manier aan te bieden, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staan. Onze leerkrachten volgen nauwgezet de individuele leerontwikkeling van elk kind. Door middel van opbrengstgericht werken brengen we de totale ontwikkeling van elk kind in beeld. Kindgesprekken en portfolio's stimuleren het eigenaarschap van leerlingen over hun eigen leerproces. Kinderen worden actief betrokken bij tien-minutengesprekken. Het schoolteam bespreekt periodiek de inhoudelijke voortgang en de behaalde resultaten. De komende jaren richten we ons op drie kernpunten: erkenning van individuele talenten en behoeften, het bevorderen van eigenaarschap van leerlingen, en het aanleren van leerstrategieën voor levenslang leren. We geloven dat elk kind uniek is, met eigen talenten en leerbehoeften. Daarom heeft ieder kind een persoonlijk portfolio. De leerkracht focust op de groei van het kind ten opzichte van eerdere prestaties. De Diamant erkent en omarmt deze verschillen om recht te doen aan ieder kind. Kinderen die eigenaar zijn van hun leerproces, blijven gemotiveerd leren. Dit is cruciaal in onze moderne samenleving. Leerlingen ervaren succes, maken deel uit van een groep en krijgen de regie over hun eigen ontwikkeling. Een leerling die De Diamant verlaat, kent zijn sterke en zwakke punten en weet hoe hij het beste leert. Wij benadrukken het belang van leren voor het leven, niet alleen voor toetsen. Dit draagt bij aan persoonsvorming, sociaal functioneren en toekomstige carrièrekansen. We versterken de executieve functies, oftewel 'Breinkrachten', die essentieel zijn voor concentratie, planning en doorzettingsvermogen. Deze breinkrachten trainen we actief met het programma Breinhelden.

Hoe implementeert de school haar onderwijsdoelen?

Ons jaarplan wordt halfjaarlijks geëvalueerd en aan het einde van elk schooljaar geactualiseerd. We analyseren Cito-toetsen (M- en E-toetsen) en de Doorstroomtoets voor groep 8 om de leerresultaten te beoordelen. Tevens gebruiken we de uitkomsten van tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en medewerkers. Deze kwantitatieve data, aangevuld met kwalitatieve inzichten uit gesprekken met alle betrokkenen, bieden een compleet beeld van onze onderwijsontwikkeling en kwaliteit. We hanteren de Plan-Do-Study-Act (PDSA) methode voor continue onderwijsverbetering. Gebaseerd op het schoolplan en het strategisch beleid van stichting Kerobei, stellen we haalbare doelen in ons jaarplan. Periodieke evaluaties, mede op basis van toetsresultaten en andere meetmomenten, zorgen ervoor dat we onze plannen bijstellen of nieuwe doelen stellen. Dit proces, gericht op 'iedere dag een beetje beter', garandeert een constante vooruitgang in ons onderwijs.

Stimuleer Vroege Ontwikkeling: Ons Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Basisschool De Diamant biedt een rijk aanbod aan voor- en vroegschoolse educatie (VVE) speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij werken nauw samen met HOERA Kindercentra om kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken een vliegende start te geven. De gemeente Peel en Maas faciliteert dit programma door kinderen die hiervoor in aanmerking komen extra dagdelen aan te bieden naast de reguliere twee dagdelen peuteropvang. Hierdoor kunnen onze toegewijde pedagogisch medewerkers de groei en ontwikkeling van elk kind nog beter begeleiden. Onze specialisten bepalen de geschiktheid voor dit programma door middel van zorgvuldige observaties en overleg met consultatiebureau-artsen, zodat elke peuter de optimale kansen krijgt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor peuters op Basisschool De Diamant?

Basisschool De Diamant biedt een uitgebreid extra programma voor jonge kinderen, ontworpen om hun leer- en ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Basisschool De Diamant biedt een uitgebreid extra programma voor jonge kinderen, ontworpen om hun leer- en ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Professionele kinderopvang
Kindgerichte voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Geïntegreerd kindcentrum

Met welke partners werkt Basisschool De Diamant samen voor het programma voor het jonge kind?

Voor het succesvolle programma voor het jonge kind onderhoudt Basisschool De Diamant een waardevolle samenwerking met HOERA Kindercentra.

Voor het succesvolle programma voor het jonge kind onderhoudt Basisschool De Diamant een waardevolle samenwerking met HOERA Kindercentra.

Team | Basisschool De Diamant in Baarlo | [2025] Schoolregister