Basisschool De Vuurvlinder in Appingedam

Het team van Basisschool De Vuurvlinder in Appingedam

Current section: team
Wethouder Olthoflaan 4 A
9902 Appingedam

Zie hier hoe het team van Basisschool De Vuurvlinder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Vuurvlinder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Vuurvlinder bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Vuurvlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Vuurvlinder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Vuurvlinder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.8%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Vuurvlinder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Vuurvlinder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Vuurvlinder: Onze Aanpak

Bij Basisschool De Vuurvlinder zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook wanneer teamleden verlof opnemen. Onze school maakt deel uit van Ommeriek en werkt samen met "Slim personeelsbemiddeling" voor optimale vervanging. Indien interne oplossingen niet volstaan, schakelen we deze externe partner in om deskundige vervanging te garanderen. Dit minimaliseert onderbrekingen in het leerproces van uw kind. In uitzonderlijke gevallen van langdurige afwezigheid zonder directe vervanging, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Dit is een tijdelijke maatregel die maximaal één dag duurt. Mocht de situatie langer aanhouden, dan informeren we u proactief over eventuele verdere stappen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expertise en Ondersteuning op Basisschool De Vuurvlinder

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Vuurvlinder bieden we uitgebreide ondersteuning om elke leerling te laten excelleren. Binnen de eigen klas kan lesmateriaal op maat worden verwerkt, met directe hulp van de leerkracht. Daarnaast staan onze onderwijsassistenten klaar om extra begeleiding te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Voor kinderen die meer uitdaging zoeken, ontwikkelt de leerkracht een verdiepte leerlijn binnen de klas. Soms wordt instructie in een andere groep gevolgd, afgestemd op de specifieke leerbehoeften. Onze 'plusgroep' daagt leerlingen uit met complexe vraagstukken en uitdagende opdrachten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De intern begeleider ondersteunt leerkrachten en leerlingen bij sociaal-emotionele ontwikkeling. We richten ons op een positief schoolklimaat en de sociale vaardigheden van elk kind. Indien nodig, schakelen we een externe gedragsspecialist of orthopedagoog in voor gespecialiseerde hulp. Dit zorgt voor een brede ondersteuning op maat. Onze basisondersteuning is gericht op het welzijn en de persoonlijke groei van iedere leerling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De intern begeleider coacht leerkrachten bij het optimaliseren van gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen de klas. We streven naar een gestructureerde en motiverende leeromgeving. We bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij concentratie of het voltooien van taken. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan. Soms is aanvullende expertise van een gedragsspecialist of orthopedagoog nodig. We zorgen voor een integrale aanpak van de basisondersteuning.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We stimuleren een gezonde levensstijl en actieve deelname aan bewegingsactiviteiten. Leerlingen kunnen deelnemen aan 'Gym Extra', een aanvullend bewegingsprogramma onder leiding van de vakleerkracht bewegingsonderwijs en een fysiotherapeut. Deze extra ondersteuning bevordert de fysieke gezondheid en motorische vaardigheden van alle kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Vuurvlinder hanteert een strikt protocol voor medisch handelen, waarbij de veiligheid en gezondheid van leerlingen voorop staan. Op school zijn geen gediplomeerde medische specialisten werkzaam. We werken conform de geldende richtlijnen voor medische handelingen op scholen. Voor specifieke medische zorg verwijzen we naar de juiste instanties. De school biedt geen gespecialiseerde persoonlijke verzorging, maar stimuleert zelfstandigheid en hygiëne bij alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling op De Vuurvlinder

Ontdek Ons Unieke Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool De Vuurvlinder streven we ernaar om een complete beschrijving te geven van onze basisondersteuning en specifieke leerlingondersteuning. Omdat de onderwijsbehoeften van kinderen divers zijn, nodigen we u van harte uit voor een persoonlijk gesprek. Samen verkennen we graag de mogelijkheden om uw kind optimaal te begeleiden. Ons toekomstige ondersteuningsaanbod is gericht op een inclusieve leeromgeving waar elk kind, ongeacht achtergrond of aanleg, de kans krijgt om te excelleren. We zetten in op maatwerk en bouwen aan waardevolle samenwerkingen met externe specialisten en organisaties om onze expertise te vergroten. Het ervaren team van De Vuurvlinder beschikt over ruime kennis om tegemoet te komen aan uiteenlopende ondersteuningsvragen. Door continue bijscholing en professionele ontwikkeling blijft ons team vooroplopen in het bieden van de best mogelijke begeleiding aan alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie 2024-2028

Wat zijn de kernambities van ons vierjarige schoolplan (2024-2028)?

Ons schoolplan is de leidraad voor de komende vier jaar, met een focus op betekenisvol, kansrijk en inclusief onderwijs. We streven ernaar onze scholen te ontwikkelen tot brede kindcentra, waar we op alle niveaus bouwen aan een professionele cultuur van leren en samenwerken. Daarnaast zetten we ons in om een aantrekkelijke werkgever te zijn, die medewerkers weet te boeien en te binden. Deze ambitieuze doelen worden vertaald naar concrete jaardoelen, vastgelegd in ons jaarlijkse schooljaarplan. Jaarlijks evalueren we deze doelen met alle betrokken partijen, waaronder directie, IB'ers, MT-leden, onderwijspersoneel, de medezeggenschapsraad en het onderwijsbureau van stichting Ommeriek. Ons team werkt systematisch aan deze jaardoelen, met regelmatige overleggen en gemaakte afspraken die worden vastgelegd in kwaliteitskaarten en onderwijsplannen. De directie monitort de voortgang en stuurt bij waar nodig. Het schooljaarverslag, waarin de behaalde resultaten worden toegelicht, is jaarlijks op onze website te vinden.

Hoe monitort Basisschool De Vuurvlinder de onderwijskwaliteit en het behalen van school­doelen?

Bij Basisschool De Vuurvlinder monitoren we onze onderwijskwaliteit en het behalen van school­doelen met behulp van diverse instrumenten, waaronder ons doelenbord, de Schoolmonitor en specifieke beleidsdocumenten. De Schoolmonitor, ingevoerd medio 2024, is een integraal onderdeel van onze interne kwaliteitszorg en sluit naadloos aan bij de systematiek van de onderwijsinspectie. Dit instrument biedt ons concrete handvatten om onze kwaliteit systematisch te beschrijven, te onderzoeken en continu te verbeteren. Ons team is toegewijd aan het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs met vernieuwende lesmethoden die aansluiten bij de behoeften van al onze leerlingen, inclusief die met extra uitdagingen. We vinden een goede balans tussen digitale leermiddelen en traditioneel lesmateriaal. De expertise van onze leerkrachten is hierbij cruciaal; zij zorgen voor een zinvolle toepassing van lesmethoden en bevorderen een professionele cultuur van samenwerking en continue verbetering. Om de ontwikkeling van elke leerling optimaal te volgen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (IEP). Dit systeem biedt waardevolle inzichten in de voortgang, zowel op leergebied als sociaal-emotioneel. Bij afwijkende resultaten evalueren we onze lesmethoden en het onderwijsprogramma, ondersteund door een jaarlijkse trendanalyse met behulp van Focus PO. De resultaten van toetsen voor rekenen, lezen en taal worden besproken met directie, leerkrachten en de interne begeleider. U kunt altijd terecht bij de groepsleerkracht voor specifieke informatie over de resultaten van uw kind.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Taalrijk Leren bij Basisschool De Vuurvlinder

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Opwierde, waar Basisschool De Vuurvlinder deel van uitmaakt, bieden we jonge kinderen een warme entree. Speciaal voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, met name op het gebied van taalontwikkeling, hebben we de taalgroep 'Rupsje Nooitgenoeg' opgericht. Deze groep, gericht op kinderen van 3,5 tot circa 5,5 jaar, biedt een taalrijk en op maat gemaakt programma in een kleine, stimulerende omgeving. De taalgroep komt vier dagdelen per week bijeen, waarbij kinderen twee ochtenden deelnemen aan de intensieve taallessen en de overige dagen in hun eigen vertrouwde klasgroep verblijven. Dit zorgt voor een gebalanceerde ontwikkeling en optimale leerervaringen. Ons team, bestaande uit een ervaren leerkracht en een toegewijde pedagogisch medewerker van Kids2B, werkt nauw samen. Een gespecialiseerde taalspecialist begeleidt het programma en onderhoudt het contact met ouders, zodat elke stap in de taalontwikkeling van uw kind optimaal wordt ondersteund. Hoewel de taalgroep deels Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbiedt, is plaatsing niet exclusief voor VVE-kinderen en hebben niet alle taalgroepkinderen een VVE-indicatie. Ons doel is breder: het stimuleren van taalvaardigheid bij alle jonge kinderen die baat hebben bij extra aandacht.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Vuurvlinder extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Vuurvlinder heeft een gespecialiseerd aanbod voor het jonge kind, waaronder de taalgroep 'Rupsje Nooitgenoeg', om de taalontwikkeling te stimuleren en een vliegende start te garanderen.

Ja, Basisschool De Vuurvlinder heeft een gespecialiseerd aanbod voor het jonge kind, waaronder de taalgroep 'Rupsje Nooitgenoeg', om de taalontwikkeling te stimuleren en een vliegende start te garanderen.

Ontdek ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma en de peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Vuurvlinder samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Kids2B, een professionele partner die onze toewijding deelt in het bieden van hoogwaardige educatieve programma's en zorg voor jonge kinderen.

Wij werken nauw samen met Kids2B, een professionele partner die onze toewijding deelt in het bieden van hoogwaardige educatieve programma's en zorg voor jonge kinderen.

Samenwerking met Kids2B voor optimale kinderopvang en educatie