Openbare Basisschool de Riemsloot in Appelscha

Het team van Openbare Basisschool de Riemsloot in Appelscha

Current section: team
Alle Wijtzesweg 53 A
8426 Appelscha

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Riemsloot is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Riemsloot. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Riemsloot bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Riemsloot bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Riemsloot zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Riemsloot. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Riemsloot werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Riemsloot gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Riemsloot

Bij Openbare Basisschool De Riemsloot zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten ons dagelijks in om de impact op de leerlingen te minimaliseren door slimme oplossingen te zoeken. Onze prioriteit is het intern oplossen van afwezigheid. Indien dit niet direct mogelijk is, raadplegen we onze zorgvuldig samengestelde vervangingslijst. Als extra kwaliteitsimpuls kunnen we een beroep doen op een werelddocent, die met unieke lesmethoden de leerervaring verrijkt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen directe vervanging beschikbaar is, kan de intern begeleider of directie tijdelijk voor de klas staan, met een maximum van één dag. Dit garandeert dat de kinderen zoveel mogelijk lesuren behouden. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer alle andere opties zijn uitgeput, informeren we de ouders wanneer onderwijs op die specifieke dag niet kan doorgaan. Bij langdurige afwezigheid worden andere groepen ingeroosterd om de continuïteit te waarborgen. We streven er echter voortdurend naar om dergelijke situaties te voorkomen en de hoogste onderwijskwaliteit te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Riemsloot

3

Optimaliseer Taal- en Rekenniveau met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Rekenspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool de Riemsloot zetten we ons in om elke leerling te voorzien van de best mogelijke ondersteuning, met name op het gebied van taal en rekenen. Geert Bontekoe, onze toegewijde reken-coördinator, stuurt ons rekenonderwijs aan en zorgt voor een gestructureerde aanpak. Anja Sinnige is momenteel bezig met haar opleiding tot taal-coördinator, wat onze taalinstructie verder zal versterken. Voor kinderen met dyslexie bieden we gespecialiseerde hulp via praktijk Veelzeggend. Deze samenwerking garandeert dat leerlingen de extra ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, direct op school. Onze logopediste is wekelijks een ochtend aanwezig om leerlingen te helpen met spraak- en taalontwikkeling. Elke leerkracht speelt een cruciale rol in het bieden van de eerste extra ondersteuning binnen de klas, vaak bijgestaan door een onderwijsassistent. Samen met de intern begeleider (IB'er) identificeren we leerlingen die extra hulp nodig hebben en ontwikkelen we plannen om deze binnen de eigen groep te realiseren. Bij structurele ondersteuning, vastgelegd in een leerlingplan, betrekken we altijd de ouders. Dit plan wordt uitgebreid met hen besproken en geëvalueerd, zodat zij volledig geïnformeerd zijn over de extra inspanningen voor hun kind. De IB'er monitort de voortgang van elke leerling tijdens groepsbesprekingen met de leerkrachten en stelt indien nodig verdere acties voor. Indien nodig kunnen we ook externe expertise inschakelen via De Stipe, onderdeel van ons samenwerkingsverband.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Riemsloot besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Leerkrachten observeren continu het welzijn van de kinderen binnen de klasgroep, mede met behulp van Kindbegrip. Bij zorgen over een leerling, delen we deze direct met de intern begeleider (IB'er) en de ouders. Samen met de ouders en de IB'er onderzoeken we hoe we een veilige leeromgeving kunnen creëren. Ons doel is om het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind te vergroten, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Gedragsmanagement en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een positieve leerhouding en effectieve taakaanpak door gebruik te maken van 'Building Learning Power' (BLP). Dit programma traint de 'leerspieren' van kinderen, zoals interactie, reflectie, veerkracht en vindingrijkheid. Daarnaast integreren we de dynamische EDI-techniek en effectieve strategieën uit 'Teach like a champion' om het leerproces te optimaliseren. Voor gedragsmanagement en een prettig leefklimaat hanteren we de ABC-methode en werken we met het programma 'Vreedzaam'. We moedigen leerlingen aan om respect te tonen en positief met elkaar om te gaan. Indien gedragsproblemen optreden, gaan we het gesprek aan met de leerling om verbetering te bewerkstelligen. Als de situatie niet verbetert, betrekken we de ouders om gezamenlijk tot een oplossing te komen, eventueel via een afsprakenkaart.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment beschikt Openbare Basisschool de Riemsloot niet over een specifieke specialist die extra ondersteuning biedt op het gebied van motorische ontwikkeling. We focussen ons op de gebieden waar onze expertise het meest effectief is.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

We evalueren zorgvuldig de individuele behoeften van elke leerling op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. In nauwe samenwerking met de leerkracht en de ouders bepalen we de meest geschikte aanpak voor de dagelijkse schoolpraktijk. Deze aanpak kan variëren per situatie en per schooljaar, waarbij we altijd streven naar een praktische en ondersteunende oplossing die uitgaat van de mogelijkheden van het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Kinderopvang Dag en Dou

Ontwikkeling en Ondersteuning van Elk Kind op Basisschool de Riemsloot

Ons Toekomstplan voor Uitgebreide Educatieve Ondersteuning

Op Openbare Basisschool de Riemsloot streven we ernaar om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, ongeacht individuele behoeften of achtergrond. Wij hebben de focus gelegd op Effectief Direct Instructie (EDI) lesgeven, een methode die we continu willen verbeteren en waar we nieuwe teamleden actief in begeleiden. Parallel hieraan integreren we de bewezen effectieve technieken uit 'Teach like a Champion'. Deze aanpak versterkt de lesmethoden die we reeds binnen de klassen toepassen. Onze school beweegt zich steeds meer richting inclusief onderwijs, wat vraagt om verdieping van onze kennis en gerichte bijscholing. Tegelijkertijd zien we een toename van anderstalige leerlingen, waaronder kinderen die eerder NT2-onderwijs volgden, nieuwkomers uit Oekraïne en kleuters die nog geen Nederlands spreken. Door intensief in te zetten op taalontwikkeling met methoden zoals Logo 3000, minimaliseren we eventuele taalachterstanden en bevorderen we een vlotte integratie in het onderwijs. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen op de weg naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen in ons schoolplan?

Ons schoolplan bevat de strategische doelstellingen voor de komende vier jaar, van 2023 tot 2027. We hebben alle cruciale indicatoren uit het inspectiekader gedetailleerd uitgewerkt en vertaald naar concrete doelen. Deze ambitieuze plannen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met ons toegewijde team en goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR). De komende jaren focussen we op de verdere implementatie van effectieve onderwijsmethoden zoals EDI (Effectieve Directe Instructie) en 'Teach Like a Champion'. Daarnaast versterken we de sociaal-emotionele ontwikkeling met 'The Learning Power' (BLP) en bevorderen we actief burgerschap via 'De Vreedzame School'. Essentieel is ook onze aandacht voor de basisvaardigheden, de begeleiding van anderstalige leerlingen en de integratie van de ABC-methodiek. Alle leerkrachten zetten zich daarnaast vol in op hun continue professionele ontwikkeling om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Burgerschap is een kernonderdeel van ons curriculum, vormgegeven door het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma stelt leerlingen in staat zich te ontwikkelen tot actieve, verantwoordelijke en sociaal vaardige burgers. Binnen dit kader promoten we kernwaarden als wederzijds respect, verantwoordelijkheid, actieve participatie, empathie en effectieve conflictoplossing. Leerlingen leren conflicten constructief aan te pakken, nemen deel aan groepsvergaderingen en ontwikkelen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor hun omgeving en de maatschappij. Dit uit zich in projecten die een positieve impact hebben, zoals lokale initiatieven en buurtactiviteiten, en in het vergaren van kennis over hun rechten en plichten. We zorgen voor een veilige en ondersteunende leeromgeving met een robuust anti-pestbeleid. Leerlingen ontvangen de emotionele begeleiding die nodig is om veerkrachtige en zelfverzekerde individuen te worden. Initiatieven gericht op een gezonde leefstijl, zoals sport en voedingseducatie, dragen bij aan hun algehele welzijn. Ons integratieve burgerschapsprogramma via 'De Vreedzame School' is essentieel voor het creëren van een inclusieve en democratische leeromgeving waarin elk kind kan floreren en een positieve bijdrage kan leveren. Jaarlijks evalueren we onze voortgang middels een gedetailleerd jaarverslag. Hierin beoordelen we de behaalde resultaten ten opzichte van de doelen in het schoolplan en het jaarplan, en stellen we waar nodig bij. Dit proces zorgt ervoor dat ons onderwijs continu wordt geoptimaliseerd en aansluit bij de behoeften van onze leerlingen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Onze jaarplannen vertalen de strategische doelen uit het schoolplan naar concrete, jaarlijks te behalen resultaten. Gedurende het schooljaar monitoren we de voortgang via regelmatige groepsbesprekingen met ons team, vier keer per jaar, en integreren we de doelstellingen in de individuele gesprekkencycli van de leerkrachten. Jaarlijks vindt er een grondige zelfevaluatie plaats met het bestuur, waarbij we de kwaliteit van ons onderwijs en de behaalde resultaten verantwoorden. We hebben twee uitgebreide kwaliteitsmappen samengesteld die voldoen aan het meest recente inspectiekader. Deze mappen bevatten alle essentiële documentatie ter waarborging van de onderwijskwaliteit. Aan het einde van elk schooljaar stellen we een jaarverslag op met een evaluatie van de behaalde doelen en de benodigde bijstellingen voor het komende jaar. Dit verslag wordt uitvoerig besproken met zowel het team als de Medezeggenschapsraad (MR). Voor het schooljaar 2024-2025 ligt de focus op de volgende ontwikkelingsgebieden: het opstellen van een activiteitenplan voor rekenen in het kader van de subsidie voor basisvaardigheden, het continueren van de 'Teach Like a Champion'-training voor leerkrachten, en het analyseren van enquêteresultaten van groep 7 en 8 om ons burgerschapsonderwijs verder te optimaliseren. We ontwikkelen een gedetailleerd overzicht dat aangeeft welke burgerschapsdoelen per groep worden behandeld. Daarnaast implementeren we de nieuwe spellingmethode 'Staal2', werken we aan de ontwikkeling van ons taalonderwijs op basis van leerlijnen, breiden we de digitale vaardigheden uit conform de vastgestelde leerlijn en vergroten we de expertise op het gebied van meertaligheid (NT2). Tot slot werken we aan de ontwikkeling van een nieuw, verbeterd rapportagesysteem voor onze leerlingen.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen in Appelscha

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool de Riemsloot in Appelscha erkennen we het cruciale belang van de eerste levensjaren voor de algehele ontwikkeling en toekomstige schoolprestaties van uw kind. Daarom creëren wij een rijke en uitdagende leeromgeving, speciaal ontworpen om aan te sluiten bij de unieke behoeften van ieder individueel kind. Ons programma voor jonge kinderen focust op een holistische ontwikkeling, waarbij we zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele groei stimuleren. Door een warme overdracht zorgen we voor een naadloze start voor kinderen die bij ons instromen op vierjarige leeftijd. We maken gebruik van VVE-gegevens (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) van peuterspeelzalen en kinderopvang om te bepalen of een kind baat heeft bij extra ondersteuning in taal- of rekengroepjes. Naast cognitieve vaardigheden besteden we ook veel aandacht aan de motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en taalontwikkeling. Indien extra ondersteuning wenselijk is, doen we dit altijd in nauw overleg met de ouders. We begrijpen dat ouders thuis ook een bijdrage willen leveren, en programma's zoals 'Opstap' van Scala kunnen hierbij een waardevolle aanvulling bieden. Bovendien onderhouden we nauwe samenwerkingsverbanden met logopedisten en fysiotherapeuten. Deze korte communicatielijnen stellen ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen, de ontwikkeling te monitoren en indien nodig direct af te stemmen met specialisten en ouders.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Riemsloot extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool de Riemsloot biedt gespecialiseerde extra ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ja, Openbare Basisschool de Riemsloot biedt gespecialiseerde extra ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Kinderopvang

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Onze basisschool werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals 'Hummelhonk' voor peuterspeelzaaldiensten en 'Voor dag en Dou' voor kinderopvang en buitenschoolse opvang.

Onze basisschool werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals 'Hummelhonk' voor peuterspeelzaaldiensten en 'Voor dag en Dou' voor kinderopvang en buitenschoolse opvang.

Hummelhonk (Peuterspeelzaal)
Voor dag en Dou (KDV en BSO, inpandig)
Team | Openbare Basisschool de Riemsloot in Appelscha | [2025] Schoolregister