Basisschool Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Apeldoorn

De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Apeldoorn

Current section: resultaten
Rederijkershoeve 21
7326 Apeldoorn

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamentele Leerdoelen Beheersing op De Schakel

Wij streven ernaar dat alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode, met name in groep acht, essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen. Dit wordt beoordeeld met de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die het basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Schakel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitieus Onderwijs bij De Schakel

Naast het fundamentele niveau zetten we ons in om een hoger, ambitieuzer streefniveau te bereiken. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht uit te laten blinken met deze verdiepende kennis en vaardigheden. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, een maatstaf die de specifieke ambities van onze school in Apeldoorn weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel?

Ontdek hoe Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Apeldoorn uw kind optimaal voorbereidt op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, gevolgd door een definitief advies in januari. Deze adviezen zijn gebaseerd op een brede evaluatie van observaties, schoolcijfers, leerlingvolgsysteem resultaten en toetsen uit de lesmethodes. De doorstroomtoets, voorheen de eindtoets, wordt in februari door groep 8 leerlingen afgenomen. De resultaten, die in maart bekend zijn, kunnen leiden tot een heroverweging van het schooladvies in overleg met ouders. Belangrijk is dat een lager toetsresultaat het oorspronkelijke schooladvies niet kan verlagen. Wij houden u als school gedurende het hele jaar op de hoogte van open dagen van diverse middelbare scholen. De aanmelding bij de door u gekozen VO-school vindt uiterlijk in de laatste week van maart plaats. Na inschrijving organiseren wij een gesprek tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. Dit om een soepele en succesvolle overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Basisschool De Schakel Apeldoorn

Op Basisschool De Schakel in Apeldoorn staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Alle leerlingen, van groep 1 tot en met 8, volgen de Kanjertraining. Deze bewezen methode versterkt cruciale sociale vaardigheden, leert kinderen effectief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en toont respect voor medeleerlingen en verschillende meningen. De Kanjertraining fungeert tevens als een krachtig anti-pestprogramma. Dagelijks observeren onze toegewijde leerkrachten het welbevinden van zowel individuele leerlingen als de groep als geheel. Dit proactieve toezicht stelt ons in staat om direct in te grijpen bij pestgedrag of andere situaties die de sociale veiligheid bedreigen. We streven naar een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Via een erkend leerlingvolgsysteem monitoren we het welbevinden van onze leerlingen meermaals per jaar. De resultaten worden zorgvuldig besproken met de intern begeleider. Indien nodig stellen we in overleg een actieplan op dat vervolgens met de ouders wordt gedeeld, zodat we samenwerken aan de sociale groei van uw kind. Eén keer per jaar voeren we een tevredenheids- en sociale veiligheidsonderzoek uit onder leerlingen van groep 6, 7 en 8. Om de twee jaar wordt een vergelijkbaar onderzoek afgenomen bij een deel van de ouders. De uitkomsten van deze onderzoeken worden openbaar gemaakt op scholenopdekaart.nl, wat onze transparantie onderstreept. De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij vragen of zorgen over pesten. Daarnaast staan de locatiedirecteur en de intern begeleider (IB) klaar om ouders te ondersteunen. De IB biedt tevens waardevolle begeleiding aan het onderwijsteam bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid, zodat we een gecoördineerde aanpak garanderen. Het welbevinden van onze leerlingen is een vast agendapunt tijdens de oudergesprekken. Elk kind en zijn/haar ouders worden minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een driegesprek met de leerkracht(en). Deze gesprekken zijn essentieel voor een open communicatie en een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van het kind.

Elk kind is uniek en waardevol

Welbevinden van leerlingen staat voorop

Geloof in jezelf en wederzijds vertrouwen

Wat is de aanpak van Basisschool De Schakel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kinderen leren het best wanneer ze zich prettig en veilig voelen. Daarom besteden we aan het begin van elk schooljaar extra aandacht aan groepsvorming. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen de 'Kanjertraining', verzorgd door onze speciaal opgeleide groepsleerkrachten. Het hoofddoel van deze training is om elk kind te leren hoe ze goed met zichzelf en met anderen om kunnen gaan. Kinderen ontwikkelen een positiever zelfbeeld en een positievere kijk op anderen, wat leidt tot minder sociale stress en betere schoolprestaties. Binnen De Schakel hanteren we de volgende vijf essentiële kanjerregels: Wij vertrouwen elkaar, Wij helpen elkaar, We werken samen, We hebben plezier en We doen mee. Vanaf groep 5 meten we tweemaal per jaar de sociale verhoudingen binnen de groep met een sociogram en de Kanjervragenlijst. Dit geeft ons waardevol inzicht, zodat we, in samenwerking met ouders, kinderen kunnen helpen sociaal vaardiger te worden en pestgedrag te voorkomen. Ons gedragsprotocol beschrijft nauwkeurig hoe we handelen mocht pestgedrag onverhoopt toch voorkomen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Basisschool De Schakel?

Basisschool De Schakel maakt gebruik van de volgende effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjertrainingen

Hoe brengt Basisschool De Schakel sociale opbrengsten in kaart?

Om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Schakel gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Kanvas

Inspectierapport Basisschool De Schakel Apeldoorn: Kwaliteit en Vertrouwen

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Schakel staat elk kind centraal in ons streven naar uitmuntend onderwijs. We zijn er trots op dat de Onderwijsinspectie onze school recent heeft beoordeeld en het basisarrangement heeft toegekend. Dit positieve oordeel van de inspectie onderstreept het vertrouwen in de hoge onderwijskwaliteit die wij dagelijks leveren. Ons toegewijde team werkt continu aan een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Resultaten | Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Apeldoorn | [2025] Schoolregister