
De resultaten van St. Janschool in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van St. Janschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past St. Janschool bij jullie?
Ontdek hoe goed St. Janschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de St. Janschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de St. Janschool. Bekijk de actuele prestaties van onze leerlingen en hoe deze zich verhouden tot de landelijke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties St. Janschool: Ambitieuze Leerdoelen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht op dit niveau te laten presteren. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de demografische en sociaaleconomische kenmerken van de leerlingenpopulatie. Deze waarde reflecteert het verwachte percentage leerlingen dat het streefniveau zou moeten behalen. Ontdek hoe de St. Janschool presteert ten opzichte van deze op maat gemaakte streefniveau-norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van St. Janschool?
De St. Janschool in Amsterdam hecht veel waarde aan een optimale voorbereiding van leerlingen op het voortgezet onderwijs en hun toekomstige maatschappelijke rol. Ons team streeft ernaar om elk kind een passend en goed onderbouwd schooladvies te geven aan het einde van de basisschoolperiode. Dit adviesproces is zorgvuldig ingericht en kijkt naar diverse factoren, waaronder de werkhouding, motivatie, huiswerkconsistentie, en toetsresultaten van zowel methodegebonden als landelijke Cito-toetsen. Een voorlopig advies wordt gegeven om een indicatie te geven van het meest geschikte vervolgonderwijs. Leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleiding en de directie werken nauw samen om dit traject te waarborgen. In groep 7 vindt een doorstroomperspectiefgesprek plaats volgens de afspraken van de Kernprocedure Amsterdam. Dit gesprek, vergelijkbaar met een 10-minutengesprek, bespreekt de voortgang en resultaten, aangevuld met een doorstroomperspectief. Gezamenlijk stellen we doelen vast voor groep 8, waarbij ook ruimte is voor de verwachtingen van leerlingen en ouders. In groep 8 evalueren we de voortgang na de herfstvakantie. In januari volgt het definitieve voorlopige advies, waarna begin februari de doorstroomtoets wordt afgenomen. Het definitieve schooladvies wordt begin maart bekendgemaakt, na ontvangst van de toetsresultaten. Voor meer achtergrondinformatie over de kernprocedure Amsterdam en landelijke richtlijnen voor schooladvisering, verwijzen we u graag naar de links op onze website. Daarnaast hanteren we een transparante heroverwegingsprocedure voor schooladviezen. We monitoren systematisch de voortgang van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs, met name in het eerste jaar. Door schoolgegevens te analyseren en feedback van middelbare scholen te integreren, passen we ons beleid voortdurend aan voor optimale resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de St. Janschool Amsterdam
Op de St. Janschool in Amsterdam geloven we dat een veilige en positieve leeromgeving de basis vormt voor succes. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', waarin we ons focussen op het pedagogisch klimaat en hoe we respectvol met elkaar en onze omgeving omgaan. Door het hele jaar door integreren we onze kernwaarden in het dagelijks leven op school. De veiligheid en het welzijn van elke leerling staan centraal; alle zorgen en opmerkingen worden serieus genomen en direct aangepakt om een optimale omgeving te garanderen. Wij erkennen dat elk kind uniek is en individuele begeleiding nodig heeft om het maximale uit het onderwijs te halen. Onze toegewijde leerkrachten spelen een cruciale rol in dit proces, door niet alleen kennis over te dragen, maar ook door leerlingen te stimuleren in hun ontwikkeling. Het toepassen van kennis en het ontwikkelen van een open, onderzoekende houding zijn essentieel. Leren gebeurt zowel individueel als in samenwerking met klasgenoten, ouders en het team van de St. Janschool, wat bijdraagt aan een rijke en uitdagende leerervaring.
Bewust van jezelf en de omgeving
Betrokken bij school en medeleerlingen
Betrouwbaar in gedrag en afspraken
Hoe bevordert de St. Janschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De St. Janschool stimuleert sociale ontwikkeling door middel van de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar, waarin het pedagogisch klimaat en de omgang met elkaar centraal staan. Gedurende het hele schooljaar worden onze kernwaarden actief nagestreefd en wordt er jaarlijks gemeten hoe veilig leerlingen zich voelen. Alle meldingen over ongemak worden serieus genomen en er wordt actief op gehandeld.
Welke methoden hanteert de St. Janschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
De St. Janschool brengt de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart door middel van specifieke registratievormen. Deze methoden helpen ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen en te ondersteunen.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Zien
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden op de St. Janschool gebruikt?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt de St. Janschool gebruik van bewezen effectieve programma's. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)