Basisschool Shri Laksmi School in Amsterdam

Het team van Shri Laksmi School in Amsterdam

Current section: team
Janusz Korczakstraat 73
1102 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Shri Laksmi School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Shri Laksmi School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Shri Laksmi School bij jullie?

Ontdek hoe goed Shri Laksmi School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Shri Laksmi School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Shri Laksmi School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (4.8%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (23.8%)
55-65 jaar (42.9%)
&ge;65 jaar (9.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Shri Laksmi School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (15%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Shri Laksmi School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Shri Laksmi School: Zekerheid voor Uw Kind

Op de Shri Laksmi School zetten we ons maximaal in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons streven is om verzuim te minimaliseren, zodat uw kind geen lesuren hoeft te missen. We verkennen proactief alle beschikbare opties om lessen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het intern regelen van de vervanging, zodat de vertrouwde lesstructuur behouden blijft. Bij ziekte van een leerkracht zoeken we direct naar de best mogelijke oplossing. Indien een interne vervanger niet beschikbaar is, en dit noodzakelijk blijkt, zullen we de klasgroepen op een verantwoorde manier verdelen. Dit doen we om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen voor alle leerlingen van de Shri Laksmi School.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op de Shri Laksmi School

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de Shri Laksmi School bieden we gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. Ons doel is om elke leerling optimaal te laten presteren, met aandacht voor zowel basisvaardigheden als uitdagingen. Wij hanteren een gestructureerde aanpak voor taal en rekenen, beginnend met de Piramide-methode in de kleuterbouw voor een brede ontwikkeling van basisvaardigheden. Voor technisch en begrijpend lezen zetten we de methode Estafette in voor de groepen 3 tot en met 5, met dagelijks 30 minuten leestijd. In de groepen 6 tot en met 8 is dit 15 minuten per dag. Voor taal en spelling passen we de methode Taalactief toe, aangevuld met specifieke materialen voor woordenschatontwikkeling, wat essentieel is voor veel van onze leerlingen. Op rekengebied maken we gebruik van 'Wereld in Getallen 5' voor de groepen 3 tot en met 8. Leerlingen die extra uitdaging zoeken, werken met 'Rekentijger' en 'Reken XL'. Onze interne begeleider coördineert de zorg, ondersteunt leerkrachten bij het opstellen van handelingsplannen en schakelt waar nodig externe deskundigen in. De rekenspecialist biedt gerichte hulp aan leerlingen die moeite hebben met rekenconcepten of juist extra uitdaging nodig hebben, zowel individueel als in kleine groepen. Daarnaast is er een specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, die zorgt voor verrijkend en uitdagend materiaal, en hen begeleidt bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals plannen en probleemoplossing. We werken ook nauw samen met externe professionals zoals logopedisten en gedragsspecialisten om op maat gemaakte zorg te garanderen. Deze integrale aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken, met een sterke focus op taal en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Shri Laksmi School besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, met als doel een veilige en positieve leeromgeving te creëren. Sinds augustus 2023 werken we met de methode 'De Vreedzame School', die leerlingen leert om respectvol met elkaar om te gaan, conflicten op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen. De lessen van 'De Vreedzame School' stimuleren het herkennen en benoemen van gevoelens, effectieve communicatie en samenwerking. Leerlingen worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan de schoolgemeenschap, bijvoorbeeld als mediator of klassenvertegenwoordiger. Dit draagt bij aan een democratische cultuur waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Daarnaast hebben we een toegewijde pestcoördinator die zich richt op het voorkomen en aanpakken van pestgedrag. Deze coördinator is een aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en leerkrachten en zorgt voor een consistente aanpak bij pestincidenten. De rol van de pestcoördinator is cruciaal voor het waarborgen van een veilig schoolklimaat, wat de basis vormt voor optimaal leren en ontwikkelen. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen met het team om leerlingen met specifieke gedragsuitdagingen te ondersteunen. Door middel van handelingsplannen en, indien nodig, externe expertise, streven we ernaar om elke leerling te helpen zich sociaal en emotioneel optimaal te ontwikkelen. Deze focus op sociaal-emotionele vaardigheden is een integraal onderdeel van ons onderwijsbeleid.

1

Gedrag en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning voor elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist biedt essentiële ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun werkhouding, taakaanpak of sociaal-emotioneel welzijn. Deze specialist is een integraal onderdeel van ons zorgteam en draagt bij aan een inclusieve leeromgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen. Wij erkennen dat een goede werkhouding, concentratie en zelfstandigheid cruciaal zijn voor succesvol leren. Leerkrachten integreren deze aspecten in hun dagelijkse klassenmanagement. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, stellen we een handelingsplan op met concrete leerdoelen. Dit plan kan ook externe trainingen omvatten. In situaties waar school handelingsverlegen is, of bij structureel onveilig gedrag, schakelen we externe partijen in zoals het Samenwerkingsverband (SWV) of de Onderwijs Adviesdienst (OKA). Deze samenwerking garandeert dat leerlingen de meest geschikte hulp ontvangen om hun gedrag en leerprestaties te verbeteren, met de gedragsspecialist als centrale figuur in dit proces.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Gezondheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Shri Laksmi School stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van een actief beleid rondom gezondheid, voeding en beweging. We streven ernaar om een gezonde levensstijl te bevorderen, zowel in de klas als tijdens de pauzes. Ons schoolbeleid inzake zindelijkheid gaat ervan uit dat kleuters vanaf vier jaar zindelijk zijn. Bij uitzondering maken we afspraken met ouders en kunnen we de jeugdverpleegkundige van de GGD inschakelen voor ondersteuning. Wat betreft gezonde voeding stimuleren we het eten van fruit en het drinken van water, met deelname aan het schoolfruitproject. We verzoeken ouders vriendelijk om geen snoep of suikerhoudende dranken mee te geven. Elke groep krijgt wekelijks 90 minuten bewegingsonderwijs. Bij signalen van motorische problemen tijdens gymlessen of in de klas, kunnen leerlingen worden aangemeld bij de GGD, of verwezen worden naar ergotherapie of fysiotherapie in overleg met de ouders. De intern begeleider speelt hierin een coördinerende rol, in samenwerking met de ouders en externe professionals, om optimale ondersteuning te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Afspraken

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die tijdens de schooldag medische handelingen of persoonlijke verzorging nodig hebben, hanteert de Shri Laksmi School een zorgvuldig protocol. We gaan altijd eerst in overleg met ouders, de directie en de intern begeleider om passende afspraken te maken. Medische handelingen, zoals medicatietoediening of sondevoeding, en persoonlijke verzorging, zoals hulp bij toiletgang, vallen niet standaard onder de taken van het onderwijspersoneel. We beoordelen elke situatie individueel om te bepalen welke ondersteuning wij binnen onze mogelijkheden kunnen bieden. Dit proces omvat het vastleggen van duidelijke afspraken over de benodigde handelingen, de uitvoering, het tijdstip en de verantwoordelijkheden van school en ouders. Voor medische handelingen wordt vaak een medicatieovereenkomst opgesteld. Indien nodig betrekken we externe deskundigen zoals de jeugdverpleegkundige of schoolarts. Ons doel is om elk kind de benodigde zorg en ondersteuning te bieden, binnen de grenzen van onze schoolorganisatie en met maximale betrokkenheid van alle partijen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek Onze Gids voor Leerlingondersteuning op Maat

Gedetailleerde Uitleg van de Shri Laksmi School

Op de Shri Laksmi School geloven we sterk in het principe dat elk kind recht heeft op gelijke kansen en de vrijheid om zich volledig te ontwikkelen, passend bij hun unieke talenten en mogelijkheden. Dit fundamentele uitgangspunt vormt de kern van ons onderwijsaanbod. Wij erkennen dat elke leerling specifieke onderwijsbehoeften heeft. Daarom zetten wij ons dagelijks in om een passend en stimulerend leeromgeving te creëren. Onze aanpak is gericht op het vinden van oplossingen en het benutten van de individuele sterke punten van elk kind. In nauwe samenwerking met u als ouder zoeken we naar de meest effectieve begeleidingsstrategieën, met een open communicatie en gedeelde verantwoordelijkheid. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, staat de leerkracht klaar om extra begeleiding te bieden, altijd in overleg met u. Onze interne begeleiders ondersteunen de leerkrachten hierbij, en indien nodig, kunnen wij een gespecialiseerde remedial teacher inschakelen. Deze specialist helpt kinderen met leerachterstanden via gerichte trainingen en speciale instructiemomenten. We besteden extra aandacht aan taal- en rekenvaardigheden. Soms is er aanvullende ondersteuning nodig vanwege een specifieke beperking of stoornis. Om deze gespecialiseerde hulp te garanderen, werken we samen binnen regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs, waar we toegang hebben tot externe specialisten. Bij aanmelding vragen wij u om eventuele extra ondersteuningsbehoeften van uw kind proactief te melden. Dit stelt ons in staat om tijdig een gesprek aan te gaan en de mogelijkheden voor passende begeleiding te bespreken, zodat we uw kind optimaal kunnen ondersteunen vanaf het begin. Via onze ontwikkelingsplannen, ook wel clusterplannen genoemd, formuleren we concrete doelen en ambities voor elke leerling. Deze plannen worden driemaal per jaar geëvalueerd en in samenspraak met u en uw kind bijgesteld, volgens een gestructureerde PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Onze schoolhanteert een brede, schoolbrede aanpak om zowel leer- als gedragsontwikkelingen te stimuleren. We monitoren de voortgang van alle leerlingen door middel van observaties, gesprekken, toetsen en landelijke Cito-toetsen. De ondersteuning is opgedeeld in niveaus: basisondersteuning met effectieve interventies, extra ondersteuning met doelgroepinterventies, en intensieve individuele interventies voor specifieke behoeften. Wij streven naar een inclusieve omgeving waar diversiteit wordt omarmd en omgezet in eenheid. Onze visie op de toekomst is gericht op het continu verbeteren van ons onderwijsaanbod, met hoge opbrengsten en uitdagende leertrajecten die de brede talentontwikkeling stimuleren, rekening houdend met onze diverse leerlingenpopulatie. Om dit te realiseren, investeren we in de professionele ontwikkeling van al onze leerkrachten, zodat zij optimaal zijn uitgerust om leerlingen met intensieve onderwijsbehoeften te begeleiden. Onze ambitiekaarten fungeren als leidraad voor ons onderwijsbeleid, waarin we SMART-doelen formuleren en activiteiten plannen om onze visie op goed onderwijs te realiseren. Deze kaarten bestrijken diverse domeinen die gekoppeld zijn aan kerndoelen en bredere schoolambities. Jaarlijks evalueren we deze kaarten en stellen we de doelen bij, zoals vastgelegd in ons schooljaarplan voor 2025-2026, om een voortdurend verbeterproces te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op de Shri Laksmi School: Ons Schoolbeleid en Plan

Welke concrete doelen streeft de Shri Laksmi School na in het schoolplan?

Onze school hanteert het Expliciet Directe Instructiemodel (EDI). Dit betekent dat het lesdoel altijd helder is en we dit samen met de kinderen evalueren door middel van begripstoetsen tijdens en na de les. Een actieve leerhouding en goede samenwerking van leerlingen zijn hierbij essentieel. Om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen, observeren de directie en intern begeleiders instructielessen en voeren zij aansluitende gesprekken. Zowel op individueel als op teamniveau formuleren wij ontwikkeldoelen en stellen wij jaarlijks een bijbehorend scholingsplan vast. We analyseren systematisch de onderwijsresultaten, van cognitieve vakken tot leergebied-overstijgende vaardigheden en het welbevinden van onze leerlingen. Hierbij hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). We brengen opbrengsten en ontwikkelingen in kaart door data te verzamelen vanuit drie invalshoeken: leerlingvolgsystemen (cijfermatig via Parnassys), observaties en analyses (schoolbezoeken, documentanalyses, audits) en gesprekken en enquêtes. Tot slot voeren we zelfanalyses uit op de onderdelen die de inspectie beoordeelt, zoals leerstofaanbod, pedagogisch en didactisch handelen, zorgstructuur, schoolklimaat en kwaliteitszorg.

Hoe waarborgt de Shri Laksmi School de educatieve doelen en de ontwikkeling van elke leerling?

De Shri Laksmi School monitort de voortgang van alle leerlingen nauwgezet met een geavanceerd leerling- en onderwijsvolgsysteem. Dit systeem garandeert een ononderbroken leerproces en verzamelt essentiële informatie over kennis, vaardigheden en welbevinden van onze leerlingen, vanaf hun eerste dag op school. Vanaf groep 3 volgen we de ontwikkeling in taal en rekenen/wiskunde via halfjaarlijkse Cito-toetsen. Deze toetsen geven een duidelijk beeld van de behaalde referentieniveaus. Daarnaast analyseren we methodegebonden toetsen om de instructie aan te passen aan de specifieke voortgang van elke leerling. Deze gerichte aanpak stelt ons in staat het onderwijs flexibel af te stemmen op de behoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Bij eventuele stagnatie analyseren we de oorzaken en ontwikkelen we een plan om achterstanden weg te werken. Het team bespreekt de Cito-resultaten en maakt, indien nodig, afspraken over leertijd, didactiek en klassenmanagement. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de vragenlijst uit het programma 'Vensters'. Kwaliteitszorg en extra ondersteuning: Het basisonderwijs legt de fundamenten voor toekomstig succes. Om deze kwaliteit te garanderen, maakt de Shri Laksmi School gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem voor het meten van basisvaardigheden. Hierdoor kunnen we vroegtijdig leerlingen identificeren die extra ondersteuning nodig hebben of juist sneller door de stof gaan. Dankzij de samenstelling van onze schoolbevolking en de nabije buurt ontvangen wij aanvullende middelen. Deze middelen investeren we in extra leerkrachten die leerlingen ondersteunen. Bovendien zijn onze klassen kleiner dan gemiddeld, wat meer ruimte biedt voor individuele aandacht en begeleiding. Zo volgen we de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig en grijpen we direct in wanneer dat nodig is. Rapportage en oudergesprekken: Elk schooljaar starten we met een kennismakingsgesprek. Gedurende het jaar volgt een voortgangsgesprek om de ontwikkeling van uw kind te bespreken. Na de halfjaarlijkse Cito-toetsen nodigen we u uit voor een kindgesprek en ontvangt u het schoolrapport. De focus ligt op de prestaties van uw kind, waarbij we de resultaten uit het leerlingvolgsysteem gedetailleerd doornemen. Ouder- en Kindadviseur: Eén keer per week is onze toegewijde ouder- en kindadviseur aanwezig op school. U kunt haar direct benaderen voor ondersteuning, zonder tussenkomst van de school. Onze adviseurs zijn mevrouw N. Vasquez en mevrouw S. Castillion. Begeleiding bij leer- en gedragsproblemen: Soms zijn leer- en/of gedragsproblemen van een leerling dermate complex dat de school niet alle benodigde ondersteuning kan bieden. In zulke gevallen werken we nauw samen met ouders om passende vervolgstappen te onderzoeken. Dit kan variëren van een extern onderzoek tot het inwinnen van advies bij onze orthopedagoog, mevrouw M. van Ginkel, of het betrekken van het Samenwerkingsverband Diemen. Dit samenwerkingsverband biedt ons extra middelen en expertise, waardoor we leerlingen effectiever kunnen begeleiden. Het Samenwerkingsverband Diemen is een cruciale partner voor gespecialiseerde, op maat gemaakte ondersteuning. Cognitieve vaardigheden van kinderen worden getest door Het ABC. Zorgbreedteoverleg: Complexe problematiek rondom een kind wordt besproken in ons Zorgbreedte teamoverleg (ZBO), dat vijf keer per jaar plaatsvindt. Bij dit overleg zijn de schoolarts, schoolpsycholoog, leerplichtambtenaar, schoolmaatschappelijk werker, directie, leerkracht, intern begeleider en ouders aanwezig. Kleuterverlenging en doubleren: Indien de ontwikkeling van een kind, ondanks extra inspanningen en zorg, onvoldoende vordert, kunnen we in overleg met ouders besluiten tot een kleuterverlenging (groep 1 of 2) of het doubleren van een groep. Deze beslissing is gebaseerd op zorgvuldige analyse van Cito- en methodegebonden toetsen uit het leerlingvolgsysteem en regelmatige oudergesprekken. Het besluit om een kind te laten doubleren of verlengen is altijd een gezamenlijke keuze van leerkracht en ouders. Overgang naar een volgende groep: Het belangrijkste criterium voor bevordering naar een hogere groep is de algehele ontwikkeling van het kind. Het leerlingvolgsysteem moet positieve resultaten tonen op zowel leergebied als sociaal-emotioneel gebied, en de leerkracht moet een positief oordeel hebben. Soms vindt een voorwaardelijke overgang plaats, waarbij een leerling met zwakkere scores de kans krijgt zich in de volgende groep te bewijzen. Tussen de herfst- en kerstvakantie wordt dan definitief besloten of het kind in de groep blijft. Voor leerlingen met een bovengemiddelde ontwikkeling volgen we een vergelijkbare procedure. In samenspraak met ouders bepalen we de vervolgstappen. Bij specifieke criteria kan een leerling in aanmerking komen voor een verkorte schooltijd, waarbij twee groepen in één jaar worden doorlopen. Jeugdgezondheidszorg / GGD: Vanaf vierjarige leeftijd komen leerlingen in aanraking met medewerkers van de Jeugdgezondheidszorg. In groep 1 en 2 vindt een logopedische screening plaats door de GGD. In groep 2 voert de doktersassistent van de GGD een gehoor- en gezichtsvermogenonderzoek uit, inclusief metingen en wegingen. Dit vindt opnieuw plaats bij tienjarigen. Ter voorbereiding ontvangen ouders vooraf een vragenlijst. Verwijzing naar speciaal onderwijs (cluster 1 of 2 scholen) buiten het SWV: Speciaal onderwijs voor leerlingen met een visuele of auditieve beperking (cluster 1 en 2 scholen) valt buiten ons samenwerkingsverband. Indien een kind toelaatbaar is, stellen we in overleg met ouders en de reguliere school een passend arrangement samen. Dit kan ambulante onderwijskundige begeleiding op een reguliere school omvatten, voortgezet speciaal onderwijs bij een onderwijsinstelling voor leerlingen met een visuele beperking, of een samenwerkingsvorm tussen regulier en speciaal onderwijs. Elk arrangement wordt op maat gemaakt op basis van de specifieke behoeften en ondersteuningsvragen van de leerling. Wanneer een basisschool de benodigde extra ondersteuning voor een kind niet meer kan bieden, zoeken we samen met ouders naar een geschikte school, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring nodig, bijvoorbeeld voor Cluster 2. Als intensieve begeleiding onvoldoende resultaat oplevert en het probleem aanhoudt, kan de school genoodzaakt zijn een uitschrijvings- en verwijderingsprocedure te starten, met name als ouders niet meewerken aan een overstap. Het schoolbestuur weegt zorgvuldig de belangen van zowel ouders als de school voordat een beslissing wordt genomen. Ouders hebben het recht bezwaar te maken tegen verwijdering; de school reageert hierop binnen vier weken schriftelijk. Meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift vindt u op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-schorsen-of-verwijderen.

Downloaden

Optimale Start met Ons Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Shri Laksmi School biedt met 'De Speelhoek' een naadloze doorgaande lijn voor jonge kinderen. Onze voorschool, De Speelhoek, is nauw verbonden met de basisschool. Door gezamenlijke werkwijzen en afgestemde leerplannen zorgen we voor een soepele overgang en ononderbroken ontwikkeling. Dit geldt voor taal, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden. Binnen de groepen 1 en 2 gebruiken we een digitaal observatie-instrument. Dit stelt ons in staat de ontwikkeling van kinderen van 4 tot 7 jaar nauwkeurig te volgen, te plannen en te evalueren. We focussen op taal, rekenen, spel, motoriek en sociaal-emotionele groei. De leerlijnen bieden leerkrachten concrete handvatten voor het aanbieden van passend onderwijs. We stimuleren de 'zone van naaste ontwikkeling' door uitdagende activiteiten aan te bieden. Zo krijgt elk kind de kans zich optimaal te ontplooien. Wij werken thematisch, met thema's die ongeveer zes weken duren. Per thema selecteren we specifieke leerdoelen voor verschillende ontwikkelgebieden en leerjaren. Onze leerkrachten creëren een rijke leeromgeving met een doordacht aanbod, gepresenteerd in diverse, stimulerende activiteiten.

Veelgestelde vragen

Biedt Shri Laksmi School extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Shri Laksmi School biedt aanvullende programma's specifiek gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Ja, Shri Laksmi School biedt aanvullende programma's specifiek gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt Shri Laksmi School samen voor het jonge kind programma?

Shri Laksmi School werkt nauw samen met De Speelhoek om een optimale doorgaande leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Shri Laksmi School werkt nauw samen met De Speelhoek om een optimale doorgaande leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | Shri Laksmi School in Amsterdam | [2025] Schoolregister