
De resultaten van Montessori Basisschool de Eilanden in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessori Basisschool de Eilanden, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Montessori Basisschool de Eilanden bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessori Basisschool de Eilanden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Ontdek hoe onze leerlingen presteren op het fundamentele niveau, de essentiële basis voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een consistente maatstaf voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Potentieel Maximaliseren
Het streefniveau vertegenwoordigt een hogere academische uitdaging, waarbij we streven naar maximale leerlingontwikkeling. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze streefniveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie en onderwijsomgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessori Basisschool de Eilanden?
Ontdek hoe Montessori Basisschool de Eilanden leerlingen begeleidt naar het juiste vervolgonderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies na een toetsperiode, waarbij niet alleen de IEP-toets, maar ook werkhouding en zelfstandigheid gewogen worden. Dit helpt bij het identificeren van aandachtspunten voor het laatste schooljaar. De ScholenArena in november biedt een uitstekende gelegenheid voor groep 8 leerlingen en hun ouders om kennis te maken met diverse scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. Een bezoek aan deze scholenmarkt wordt sterk aanbevolen voor een weloverwogen keuze. In groep 8 vindt in november een IEP-toets plaats om de voortgang op alle vakgebieden te evalueren en eventuele leerdoelen bij te stellen. In januari volgt het voorlopige advies, met de definitieve doorstroomtoets in februari. Het definitieve schooladvies wordt in maart verstrekt, waarna de centrale digitale aanmelding voor het voortgezet onderwijs van start gaat. Meer informatie over de doorstroomtoets en het schooladviesproces is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Voor een overzicht van scholen voor voortgezet onderwijs en open dagen in Amsterdam, kunt u terecht op schoolkeuze020.nl. Lees hier meer over de officiële richtlijnen en de Amsterdamse scholenmarkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotionele Groei op Montessori Basisschool de Eilanden
Bij Montessori Basisschool de Eilanden staat de brede ontwikkeling van ieder kind centraal. We hechten veel waarde aan het bevorderen van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie, zodat kinderen leren zorg dragen voor zichzelf en hun omgeving. Dit bewustzijn van het grotere geheel, gecombineerd met een focus op goed gedrag en sociale verwachtingen, vormt de basis van ons onderwijs. In de jongere klassen stimuleren we sociale en emotionele groei door middel van voorlezen, verhalen en interactieve activiteiten. Kinderen leren hun emoties te herkennen en op een passende manier te uiten. Naarmate ze ouder worden, ontwikkelen ze een sterk moreel kompas en een ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. We bespreken kernwaarden in groepsverband en individuele gesprekken om kinderen bewust te maken van hun eigen rol en keuzes in sociale interacties. We besteden veel aandacht aan het zelfbeeld en de eigenwaarde van elk kind, zodat ze zich sociaal zeker en zelfverzekerd voelen. Dit draagt bij aan een positieve en ondersteunende leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.
Respect en zorgzaamheid voor elkaar en de omgeving
Vertrouwen in eigen kunnen en in elkaar
Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Montessori Basisschool de Eilanden sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Samenwerken, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn fundamentele pijlers van ons Montessorionderwijs en vormen een rode draad in onze aanpak. De driejarige groepen binnen onze bouwen zijn cruciaal voor een optimale sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen. De voorbereide omgeving is specifiek ontworpen om kinderen te leren rekening te houden met elkaar. Indien nodig maken we gebruik van gerichte SOVA-trainingen (Sociale Vaardigheidstraining). Deze trainingen bieden kinderen, vaak spelenderwijs, waardevolle inzichten in sociale omgang en helpen hen te begrijpen welke rollen ze kunnen aannemen in diverse sociale situaties en wat het effect van hun handelen is. Om de sociale resultaten te monitoren en te verbeteren, maken we gebruik van de methode 'Zien', die ons diepgaande inzichten biedt in de sociale opbrengsten van onze leerlingen.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Montessori Basisschool de Eilanden monitort sociale opbrengsten zorgvuldig met behulp van de volgende registratiemethode:
- Zien methode
Welke methoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op deze school?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet Montessori Basisschool de Eilanden de volgende methoden en benaderingen in:
- Montessori pedagogiek en didactiek
- SOVA training (Sociale Vaardigheidstraining)
Inspectierapport Montessori Basisschool de Eilanden: Kwaliteit en Ontwikkeling
Montessori Basisschool de Eilanden, gelegen aan de Grote Bickersstraat 102 in Amsterdam, biedt al 234 leerlingen een inspirerende leeromgeving. Onze school volgt de principes van het Montessori-onderwijs, waarbij we de zelfstandigheid, creativiteit en nieuwsgierigheid van elk kind centraal stellen. We nodigen u van harte uit om meer te ontdekken over onze pedagogische aanpak en de resultaten die we boeken, zoals vastgelegd in officiële inspectierapporten.