Basisschool abbs Elzenhagen in Amsterdam

Het team van abbs Elzenhagen in Amsterdam

Current section: team
N. Lansdorpstraat 2
1022 Amsterdam

Zie hier hoe het team van abbs Elzenhagen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van abbs Elzenhagen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past abbs Elzenhagen bij jullie?

Ontdek hoe goed abbs Elzenhagen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij abbs Elzenhagen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68%)
Man (32%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij abbs Elzenhagen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (34.6%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (11.5%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij abbs Elzenhagen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76%)
Direct ondersteunend personeel (12%)
Indirect ondersteunend personeel (4%)
Management (8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor abbs Elzenhagen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Ziektevervanging op abbs Elzenhagen: Continuïteit van Leren Gegarandeerd

Bij abbs Elzenhagen streven we ernaar om uitval van lessen en het naar huis sturen van kinderen wegens ziekte van leerkrachten te minimaliseren. Het vinden van directe vervanging is een uitdaging, aangezien er geen permanente pool van invallers beschikbaar is. Daarom hanteren we een zorgvuldig beleid om de impact op uw kind te beperken. Onze prioriteit is het voorkomen van het continu verdelen van leerlingen over andere groepen, omdat dit doorgaans leidt tot onrust en nadelige effecten op het leerproces van alle leerlingen. Onze aanpak bij ziekmeldingen: Bij een ochtendlijke ziekmelding van een leerkracht, onderzoeken we eerst de beschikbaarheid van een ambulante collega om de groep over te nemen. Indien een reguliere leerkracht niet beschikbaar is, benaderen we een leraarondersteuner. Indien er geen directe vervanging mogelijk is en tijdige communicatie met ouders niet haalbaar is, worden leerlingen opgevangen door een collega en met hun eigen werk verdeeld over de bestaande groepen. Bij eerdere ziekmeldingen zonder succesvolle vervanging, vragen we ouders vriendelijk om indien mogelijk de kinderen de volgende dag thuis te houden. Kinderen die niet thuis kunnen blijven, zijn uiteraard welkom en worden opgevangen door de beschikbare leerkrachten. Voor langdurige ziektegevallen zoekt de directie proactief naar een oplossing met een tijdelijke invaller die het reguliere onderwijsprogramma kan overnemen. Extra taken en specifieke klassenondersteuning kunnen mogelijk niet direct door een nieuwe invaller worden opgepakt. ABBS Elzenhagen: Uw Partner in Betekenisvol Onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bloem der Kennis Naast de basisvakken rekenen en taal, zijn geschiedenis, aardrijkskunde en kennis van de natuur van oudsher de vakken op de basisschool, waarmee kinderen zich leren oriënteren in en op de wereld om hen heen. Mede door technische en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van communicatiemiddelen, worden kinderen van nu in een ogenschijnlijk steeds kleiner wordende wereld vaak overstelpt met informatie, op een manier waar hun grootouders niet van hadden kunnen dromen. Hoe bereid je kinderen van nu dan voor op hun toekomst, zonder in te boeten op ouderwets goed onderwijs? Ook met een tablet in de hand, moet je per saldo goed kunnen rekenen en voor het schrijven van een e-mail is meer nodig dan Google alleen. Op Elzenhagen vullen we het antwoord op deze vraag in door onderscheid te maken in de wijze waarop wij de leerstof aanbieden van de basisvakken enerzijds en de wereld oriënterende vakken anderzijds. Voor de basisvakken rekenen, lezen, schrijven, taal en spelling gebruiken wij methodes, die op verantwoorde wijze passen bij onze visie op onderwijs. Medebepalend voor de uiteindelijke keuze is ook geweest of alle kerndoelen voor het basisonderwijs gedurende de schoolloopbaan van het kind worden aangeboden en behandeld. De vakken, die thuishoren in het domein van wereldoriëntatie, beeldende vorming en expressie worden op ABBS Elzenhagen echter thematisch aangeboden. In onze opvatting over onderwijs worden kinderen namelijk pas echt uitgedaagd om te leren, wanneer de verschillende vakgebieden – net als in de moderne wereld om hen heen - in relatie staan tot elkaar en worden aangeboden in een betekenisvolle leeromgeving. In plaats van losse methodes te gebruiken, hebben we een eigen ‘Elzie-methode’ ontwikkeld, waarmee wij de voorgeschreven leerstof door de jaren heen systematisch over diverse thema’s verdelen. Een redelijk unieke manier van werken, die inmiddels de belangstelling heeft gewekt bij diverse geledingen in het Amsterdamse onderwijsveld. Om vervolgens in de praktijk een goede balans te vinden tussen de zeer belangrijke ‘hoofdvakken’ en de al net zo belangrijke ‘zaakvakken’, hanteren we op ABBS Elzenhagen de vuistregel: in de ochtend de basis en ’s middag de thema’s! Deze manier van werken heeft geleid tot een (didactisch) onderwijs model, dat wij – niet gespeend van enige ambitie – de titel ‘Bloem der Kennis’ hebben meegegeven. In het logo, dat voor dit model ontworpen is, zijn de verschillende vakgebieden onderverdeeld in vier bloembladeren met in het hart de vakken geschiedenis en aardrijkskunde, omdat zonder begrip van tijd en ruimte het hier en nu zinloos blijft. De stengel van de bloem wordt in deze beeldspraak gevormd door het bewegingsonderwijs, waarmee de opgedane kennis geaard en getoond kan worden. In de zon staan vervolgens de vier kernwoorden van onze leerlijn ‘Leren leren’. Deze dient als vliegwiel voor de wijze waarop kinderen leren zich de kennis eigen te maken, te verwerken en toe te passen in hun verdere ontwikkeling. Hiermee wordt het wat en het hoe van onze onderwijsvisie eenvoudige verbeeld: om te kunnen groeien en bloeien, hebben alle onderdelen van de bloem evenveel recht op onze onverdeelde aandacht. De indeling van dit hoofdstuk over de door ons gehanteerde werkwijze en gebruikte methodes is gebaseerd op dit onderwijsconcept. ‘MijnKleutergroep’ Op ABBS Elzenhagen werken we met ingang van dit schooljaar in de groepen 1 en 2 met ‘MijnKleutergroep’. Een systeem van doorlopende leerlijnen, die inhoudelijk zijn opgebouwd uit een overzichtelijk doelenset, gebaseerd op de SLO-doelen. Met MijnKleutergroep wordt het volgen en vastleggen van de ontwikkeling van kinderen niet langer een tijdrovend karwei, maar worden kleuters, op een voor de leerkracht plezierige manier, gevolgd. Daarnaast kunnen (thematische) activiteiten en dagelijkse routines eenvoudig worden gepland en zijn analyses snel gemaakt. De gestandaardiseerde lesmethodes zijn niet leidend voor het didactisch handelen van de leerkracht, maar dienen als lesmateriaal om een passend en effectief lesaanbod uit samen te stellen. Hierdoor wordt de leerkracht als professional (weer) in staat gesteld proactief te handelen en rekening te houden met de ontwikkeling van de (individuele) leerlingen in zijn of haar groep. OGO Overigens maken we in de eerste twee leerjaren nog helemaal geen gebruik van methodes en staat het OntwikkelingsGerichte Onderwijs centraal, waarbij de (schoolbrede) thema’s in de groepen 1 en 2 het kader vormen om de leerstof aan te bieden. Per thema wordt het accent gelegd op van te voren bepaalde aspecten van het voorbereidende onderwijs. (Zie ook ‘MijnKleutergroep’.) De activiteiten, die door de leerkracht worden aangeboden en aansluiten op het thema, bevatten vaak een spelkarakter, omdat juist jonge kinderen in hun spel worden gemotiveerd om te leren. Of het nu gaat om een onbekende letter, een moeilijk woord, om cijfers of het leren van een nieuwe vaardigheid, het spel biedt jonge kinderen een kans om zich nieuwe betekenissen persoonlijk eigen te kunnen maken. Anders gezegd: de in een thema gevatte activiteiten doen een beroep op én ontwikkelen de affectieve, cognitieve en normatieve kwaliteiten van de leerling. De taak van de leerkracht is daarbij de leerlingen te helpen bij de opdrachten, die ze graag willen doen, maar die ze nog niet zelfstandig tot een goed einde kunnen brengen. Zo worden de leerlingen steeds weer uitgedaagd om een nieuwe stap te zetten in een voor hen nog onbekend gebied. Themagericht onderwijs Zoals gezegd, werken we niet alleen in de onderbouw, maar ook in de midden- en bovenbouw met (schoolbrede) thema’s. Om de thema’s inhoudelijk uit te kunnen diepen, gebruiken we een projectmatige werkvorm met een vaste structuur, waarin verschillende onderwerpen aan bod komen door één thema in deelgebieden te verkennen. Hoewel de inhoud en de uitwerking per thema enorm kan verschillen, ligt de werkstructuur van deze projectvorm vast. Hierdoor kan het team deze werkvorm per groep, per bouw of schoolbreed inzetten, wat de intensiteit van het thema op school natuurlijk enorm vergroot. Bovendien kunnen we met deze manier van werken handen en voeten geven aan een paar belangrijke kernwoorden uit onze visie op het onderwijs. Door projectmatig met de thema’s aan de slag te gaan, kunnen we namelijk een beroep doen op wat een kind al weet, de leerlingen uitdagen hun kennis te vergroten en aansluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij. Overigens merken we, dat door themagericht onderwijs te geven niet alleen de leerlingen, maar ook leerkrachten en ouders uitgedaagd worden om zich in velerlei interessante zaken te verdiepen! Presentatie In ons onderwijsconcept Bloem der Kennis is ook opgenomen, dat ieder (schoolbreed) thema verplicht wordt afgesloten met een presentatie. Voor zo’n presentatie is het nodig om de inhoud van de leerstof presentabel te maken voor anderen. Het leren presenteren van wat je bedacht of gemaakt hebt en het willen zien van wat anderen hebben gedaan, moet voor kinderen de gewoonste zaak van de wereld zijn. Vaak wordt er tijdens zo’n presentatie gebruik gemaakt van de technieken, die bij diverse expressievakken aan de orde zijn gekomen. Deze vakken krijgen daardoor een extra betekenisvolle context voor de kinderen en de plaats die ze verdienen. Overigens kan de manier waarop deze presentaties plaatsvinden per thema enorm verschillen, maar het zorgt er wel voor, dat uw kind vol trots het door hem of haar geleerde aan u kan tonen. Zodoende blijft u betrokken bij de ontwikkelingen, die uw kind doormaakt, wat een levendige aanvulling is op de meer officiële rapportage.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op abbs Elzenhagen

10

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kinderfysiotherapeut
Leerlingbegeleiders InNoord
Specialist Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op abbs Elzenhagen bewaken onze Kwaliteitscoördinatoren nauwgezet het onderwijsproces. Zij formuleren, samen met de leerkrachten, de specifieke ondersteuningsbehoeften van leerlingen op basis van observaties en resultaten. Onze basisondersteuning is erop gericht om leerlingen en leerkrachten effectieve hulp te bieden. We volgen de leesontwikkeling intensief en bieden gespecialiseerde ondersteuning bij (vermoedens van) dyslexie. Ook op het gebied van rekenen signaleren we hiaten vroegtijdig en bieden we passende programma's en methodieken. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we verrijkende en verdiepende lessen binnen ons kernaanbod. Door observaties, resultaten en gesprekken met leerlingen identificeren we deze behoeften. Onze hoogbegaafdheidsspecialisten analyseren screenings om talenten te herkennen en eventuele onderprestaties te signaleren. Onze lesmethodes bieden leerkrachten diverse mogelijkheden om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong passende uitdaging te bieden. We stemmen materialen af op de individuele leerling, in samenwerking met de leerkracht en kwaliteitscoördinator. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren leren of executieve functies, kunnen terecht in ons Leerlab. We betrekken ouders actief bij het ondersteuningsproces en informeren hen over de geboden hulp. Bij complexere ondersteuningsvragen bespreken we samen met ouders de mogelijkheden en schakelen we externe expertise in. abbs Elzenhagen werkt nauw samen met expertise centrum InNoord voor optimale ondersteuning.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling is essentieel voor een positieve leerervaring en optimale prestaties. Op abbs Elzenhagen werken we met de Kanjertraining, die ons helpt sociaal-emotionele leeractiviteiten te integreren in het dagelijkse lesprogramma. Onze lesmethodes bieden leerkrachten dagelijks praktische activiteiten en werkvormen om leerlingen sociaal-emotionele vaardigheden te laten oefenen. We bieden individuele ondersteuning op maat en besteden aandacht aan de unieke behoeften van elke leerling. Goede samenwerking tussen school en ouders is hierbij van groot belang. Om het welbevinden van leerlingen en team te monitoren, vullen zij twee keer per jaar een vragenlijst in. Deze resultaten worden geëvalueerd met de leerkracht, gedragsspecialist en kwaliteitscoördinator, waarna eventuele extra interventies op individueel of groepsniveau worden ingezet.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij stimuleren onze leerlingen om gemotiveerd de wereld te onderzoeken en taken uit te voeren. Ze leren hierbij informatie, strategieën en vaardigheden toe te passen en reflecteren op hun eigen handelen. Onze school hanteert een duidelijke structuur met heldere ritmes en routines, wat bijdraagt aan een positieve werkhouding en taakaanpak. De leerlijn 'leren leren' maakt zichtbaar welke vaardigheden leerlingen beheersen en waar extra ondersteuning nodig is. Onze Kwaliteitscoördinatoren ondersteunen leerkrachten bij het organiseren van effectief aanbod, zowel klassikaal als individueel, om leerlingen te helpen bij hun leerproces.

1

Motorische Ontwikkeling: Gymlessen en Fysio-ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent monitort de motorische ontwikkeling van elke leerling via een jaarlijkse observatielijst. Leerlingen met specifieke behoeften worden doorverwezen naar onze kinderfysiotherapeut. Alle leerlingen van abbs Elzenhagen volgen tweemaal per week gymles, wat bijdraagt aan hun algehele fysieke ontwikkeling en welzijn.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Kwaliteitscoördinatoren houden de onderwijsbehoeften van leerlingen nauwlettend in de gaten en beschikken over basiskennis medisch handelen. abbs Elzenhagen telt minimaal zes BHV-ers en een EHBO-er voor een veilige omgeving. Voor gespecialiseerde medische zorg of advies werken we samen met het Samenwerkingsverband, de GGD of andere externe deskundigen, altijd in overleg met ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Gymzaal is zo ingericht, dat deze bij bijzondere g

Ontwikkelingsondersteuning op Maat bij abbs Elzenhagen

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod Uitgelicht

Bij abbs Elzenhagen geloven we in het bieden van op maat gemaakte ontwikkelingsondersteuning aan al onze leerlingen. Ons uitgebreide Schoolondersteuningsprofiel, dat u kunt vinden op onze website (http://www.abbs-elzenhagen.nl/visie), schetst hoe wij dit realiseren. Hierin leest u over onze visie en de concrete stappen die we ondernemen om elke leerling optimaal te laten groeien. We merken dat veel leerlingen baat hebben bij extra verdieping en verbreding van hun leerproces. Daarom bieden wij momenteel een verrijkend programma in ons Leerlab, specifiek gericht op de ontwikkeling van executieve functies. Dit helpt leerlingen om beter te plannen, organiseren en focussen. Daarnaast participeren enkele leerlingen met veel succes in de Day-a-Week school, een initiatief dat hen extra uitdaging en leermogelijkheden biedt. We evalueren continu ons aanbod en sturen bij waar nodig om de beste resultaten te garanderen. Voor de toekomst plannen we een significante uitbreiding van ons aanbod voor hoogbegaafde leerlingen en het programma 'Leren Leren'. Ons doel is om deze gespecialiseerde ondersteuning nog beter te integreren binnen ons reguliere basisonderwijsaanbod. Zo zorgen we ervoor dat abbs Elzenhagen een school blijft waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Strategische Schoolplannen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan biedt een gedetailleerd inzicht in de huidige kwaliteit van ons onderwijs en schetst de ambitieuze doelen die we voor de komende vier jaar nastreven. Elk schooljaar vertalen we deze overkoepelende doelstellingen naar concrete speerpunten in ons jaarplan, zodat we gericht aan de slag gaan met verbetering. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende cruciale gebieden: 1. **Expliciete Directe Instructie (EDI):** Alle leerkrachten hanteren het EDI-model voor effectieve instructie, ondersteund door uniforme schoolbrede tools en duidelijke afspraken. Een beleidsplan waarborgt de consistentie. 2. **Rekenen met Getal en Ruimte:** We zorgen dat alle leerkrachten de leerlijnen van het rekenonderwijs beheersen en de methode Getal en Ruimte optimaal benutten. Door schoolbrede strategieën en stappenplannen, en gerichte interventies via de Onderwijskaart Rekenen, maximaliseren we de leerresultaten. 3. **Thematisch Werken:** Duidelijke afspraken over thematisch werken integreren leerdoelen voor wereldoriëntatie, taal, digitale geletterdheid en burgerschap. We monitoren actief de voortgang en het behalen van deze doelen. 4. **Professionele Ontwikkeling:** Een gestructureerde gesprekkencyclus bevordert de teamkwaliteit en persoonlijke groei, met heldere ontwikkelpunten voor continue verbetering. 5. **Leesonderwijs:** We ontwikkelen een vernieuwende visie op leesonderwijs met een geïntegreerde aanpak die leesplezier centraal stelt. 6. **Kleuteronderwijs (Groepen 1-2):** Leerkrachten in de kleuterbouw organiseren doelgericht aanbod en observeren en registreren de ontwikkeling van jonge leerlingen op een handelingsgerichte manier met MijnKleutergroep. Deze ambitieuze doelen worden uitgewerkt door onze ontwikkelteams, waarbij elk teamlid jaarlijks 40 uur besteedt aan deze projecten. Met vijf gespecialiseerde teams – Taal, Rekenen, Thematisch Werken, Pedagogisch Handelen en Hoogbegaafdheid – werken we nauw samen met bouwcoördinatoren. Dit zorgt voor integratie in team- en bouwvergaderingen en faciliteert studiemomenten, collegiale consultaties en waardevolle lesbezoeken.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen op abbs Elzenhagen?

De strategische speerpunten uit ons Jaarplan vormen de basis voor de opdrachten van onze ontwikkelteams. Elke team voorziet in een voorzitter die vier keer per jaar overleg voert met het managementteam. Dit garandeert een effectieve monitoring van de voortgang en zorgt ervoor dat we tijdig de benodigde middelen inzetten om onze jaarlijkse doelen te bereiken. Driemaal per jaar organiseren we gerichte lesbezoeken in alle groepen. Hierbij evalueren we de kwaliteit van de lessen, specifiek in relatie tot de speerpunten uit ons Jaarplan. Tijdens de ambitie- en voortgangsgesprekken met individuele teamleden bespreken we hun persoonlijke bijdrage aan de schoolbrede doelen en identificeren we eventuele ondersteuningsbehoeften. Deze cyclische aanpak is integraal onderdeel van onze jaarplanning. Na de afname van de Midden- en Eindtoetsen plannen we een gezamenlijk evaluatiemoment. Hier analyseren we de resultaten om te beoordelen of er interventies of aanpassingen nodig zijn om onze onderwijskwaliteit continu te optimaliseren.