PCB de Fontein in Alphen aan den Rijn

Het team van PCB de Fontein in Alphen aan den Rijn

Current section: team
De Oude Wereld 52
2408 Alphen aan den Rijn

Zie hier hoe het team van PCB de Fontein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCB de Fontein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCB de Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed PCB de Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCB de Fontein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCB de Fontein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCB de Fontein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCB de Fontein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij Afwezigheid: Zekerheid voor Onze Leerlingen

Bij PCB de Fontein staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een van onze toegewijde teamleden onverhoopt afwezig is, zetten wij alles op alles om een passende vervanging te regelen. Onze eerste stap is altijd het inschakelen van de regionale vervangingspool. Via het Regionaal Transfercentrum Cella (RTC), waar onze scholengroep SCOPE bij is aangesloten, zoeken we naar gekwalificeerde leerkrachten. In het huidige uitdagende klimaat met een lerarentekort kan het voorkomen dat snelle vervanging niet altijd direct mogelijk is. Hoewel we er alles aan doen om klassen thuisblijven te voorkomen, vragen we hiervoor uw begrip als dit zich toch voordoet. Bij een dreigend tekort aan vervanging informeren we u als ouders zo spoedig mogelijk. U ontvangt uiterlijk op de ochtend zelf om 7.30 uur een update of de lessen volgens planning doorgaan. Uw kind kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs, ook bij onverwachte situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Fontein staat al meer dan dertig jaar in de wijk Kerk en Zanen. Een fijne locatie waar wij erg trots op zijn.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op PCB de Fontein: Ons Specialisten Team

7

Taal & Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern begeleider voor pedagogische en didactische advisering
Orthopedagoog voor leerlingontwikkeling en gedrag
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial teacher voor gerichte bijles
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling en woordenschat

Toelichting van de school:

Bij PCB de Fontein geloven we in een solide basis voor elke leerling. Onze aanpak is gericht op het bieden van de best mogelijke ondersteuning, waarbij we uitgaan van de unieke onderwijsbehoeften van uw kind. Handelingsgericht werken vormt de kern van onze methodiek. Indien er specifieke ondersteuning nodig is die verder gaat dan onze interne expertise, schakelen we met het bovenschoolse Team Passend Onderwijs. Dit team bundelt een breed scala aan specialismen, waardoor we altijd de juiste hulp kunnen bieden voor optimale ontwikkeling.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Orthopedagoog voor gedragsvraagstukken
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor emotionele uitdagingen
Kindercoach voor persoonlijke groei en zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat voorop op PCB de Fontein. Wij bieden robuuste basisondersteuning, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze aanpak is handelingsgericht, waarbij de onderwijsbehoeften van de leerling centraal staan. Bij specifieke of complexere vragen op dit gebied, kunnen wij rekenen op de expertise van ons bovenschoolse Team Passend Onderwijs. Dit stelt ons in staat om maatwerk te leveren voor elk kind.

3

Gedrag & Werkhouding: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gedragsmanagement
Orthopedagoog voor analyse van gedragspatronen
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor motivatie en taakaanpak

Toelichting van de school:

Een positieve werkhouding en goed gedrag zijn essentieel voor succesvol leren. PCB de Fontein biedt sterke ondersteuning om deze vaardigheden te ontwikkelen. Onze aanpak is handelingsgericht, met de onderwijsbehoeften van de leerling als leidraad. Voor diepgaandere ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen ons bovenschoolse Team Passend Onderwijs. Dit team helpt ons om effectieve strategieën te implementeren.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische specialisten direct op school hebben, waarborgt PCB de Fontein een sterke basisondersteuning voor alle leerlingen. Onze aanpak is handelingsgericht, met de onderwijsbehoeften van de leerling centraal. Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische ontwikkeling, kunnen wij een beroep doen op het uitgebreide netwerk en de expertise van het bovenschoolse Team Passend Onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat ook deze ontwikkelingsgebieden de aandacht krijgen die ze verdienen.

2

Medische Zorg & Verzorging: Persoonlijke Aandacht

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor coördinatie medische zorg
Orthopedagoog voor begeleiding bij specifieke behoeften

Toelichting van de school:

PCB de Fontein zet zich in voor de brede ontwikkeling van elke leerling, inclusief persoonlijke verzorging en medische ondersteuning. Onze basisondersteuning is stevig verankerd in handelingsgericht werken, met de onderwijsbehoeften van uw kind als prioriteit. Bij specifieke medische vragen of de behoefte aan persoonlijke verzorging, bieden wij ondersteuning waar mogelijk en schakelen wij, indien nodig, de expertise van het bovenschoolse Team Passend Onderwijs in.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Theaterruimte
Muzieklokaal
Uitgebreide kleutergymzaal
Groen schoolplein

Optimale Leerlingbegeleiding op Basisschool De Fontein

Ons Zorgbeleid en Passend Onderwijs Uitleg

Op PCB de Fontein staat de individuele leerling centraal. Onze toegewijde intern begeleider fungeert als het kloppende hart van onze onderwijszorg. Deze professional coördineert, adviseert en ondersteunt onze leerkrachten dagelijks bij het bieden van de best mogelijke begeleiding. De intern begeleider onderhoudt tevens nauwe contacten met het regionale samenwerkingsverband voor passend onderwijs, SCOPE, en relevante externe zorginstanties. Dit zorgt voor een naadloze afstemming en toegang tot gespecialiseerde hulp waar nodig, met als doel dat elk kind het onderwijs ontvangt dat het verdient. Passend onderwijs op De Fontein betekent dat we streven naar een onderwijsplek die aansluit bij de unieke behoeften van elk kind. Dit kan variëren van extra ondersteuning op school en aangepast lesmateriaal tot gespecialiseerde hulpmiddelen of, indien noodzakelijk, onderwijs op een speciale school. Onze school biedt een robuuste basisondersteuning aan alle leerlingen. Voor kinderen bij wie deze basisondersteuning niet volstaat, bieden wij aanvullende, gespecialiseerde hulp. Deze extra ondersteuning wordt georganiseerd in de vorm van zorgarrangementen, geleverd door ons team passend onderwijs en is gericht op specifieke, tijdelijke behoeften. Wij maken actief gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH). Dit protocol is een uitgebreid systeem dat ons helpt bij het identificeren en begeleiden van hoogbegaafde leerlingen in alle groepen van het basisonderwijs. Wij geloven dat ook begaafde leerlingen recht hebben op zorgvuldige aandacht en passende uitdagingen. Wanneer een leerling extra ondersteuning ontvangt, wordt dit zorgvuldig vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit OPP stellen we op in nauwe samenwerking met u, de ouders of verzorgers. Samen kijken we naar de ontwikkeling en stellen we doelen voor de toekomst. Voor de zeldzame gevallen waarin de binnen de school georganiseerde extra ondersteuning onvoldoende blijkt, wordt in overleg met alle betrokken partijen een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) voorbereid. Toekomstgericht Onderwijs en Professionalisering Onze leerkrachten investeren continu in hun professionele ontwikkeling. Door het volgen van actuele workshops en trainingen blijven zij optimaal toegerust om leerlingen met diverse onderwijsbehoeften effectief te begeleiden en te inspireren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op PCB de Fontein: Ons Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op PCB de Fontein staat de ontwikkeling van onze leerlingen tot zelfstandige individuen centraal. Ons onderwijs is gericht op persoonsvorming, waarbij burgerschap een cruciale rol speelt. We rusten leerlingen uit met de kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om actief deel te nemen aan de maatschappij. Dit omvat het begrijpen van democratische processen en het belang van een menswaardig leven. Leerlingen leren hoe ze hun verantwoordelijkheden kunnen nemen en zich bewust worden van hun rol in de samenleving. Ons doel is om hen 'samenlevingswijs' te maken, zodat ze succesvol kunnen functioneren. We focussen op drie pijlers: goed leven, goed samenleven en duurzaam omgaan met de wereld. Voor burgerschapsonderwijs maken we gebruik van de effectieve methode Kwink. Bovendien stimuleren we actief samen leren. Kinderen leren veel van elkaar, en we oefenen dit door samenwerking binnen de klas en met schoolbrede activiteiten. Leerlingen uit de bovenbouw begeleiden hierbij jongere leerlingen, wat zorgt voor een sterke gemeenschapszin. Ons leesonderwijs wordt continu verbeterd. In het schooljaar 2024-2025 hebben we geïnvesteerd in teamtraining, met ondersteuning van een externe specialist, om het begrijpend lezen en luisteren te verdiepen. Dit traject wordt in 2025-2026 afgerond. We waarborgen de kwaliteit van ons onderwijs door periodieke evaluatie en bijstelling van onze visie en beleid, zodat deze aansluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Kwaliteitskaarten worden continu bijgewerkt om onze werkwijze transparant en effectief te houden. Tot slot vergroenen we onze schoolomgeving. Op initiatief van de leerlingenraad realiseren we met subsidie een duurzamer schoolplein met meer groen en water. Een tuinarchitect heeft het ontwerp gemaakt, en de metamorfose startte in de voorjaarsvakantie van 2025, met een prachtig resultaat.

Hoe monitoren wij de voortgang van onze onderwijsdoelen?

Ons schoolplan vormt de basis voor onze jaarlijkse schooljaarplannen. Om te garanderen dat we onze educatieve doelstellingen behalen, meten en beoordelen we jaarlijks de onderwijsresultaten. Deze analyses stellen ons in staat om onze doelen en plannen te optimaliseren en te actualiseren waar nodig. Tweemaal per jaar evalueren we onze voortgang met de Medezeggenschapsraad (MR). Daarnaast leggen we verantwoording af aan het bestuur tijdens reguliere gesprekken, wat zorgt voor continue transparantie en afstemming over onze prestaties en ontwikkelingen.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij PCB de Fontein bieden we jonge kinderen een stimulerende omgeving waarin leren en spelen hand in hand gaan. Onze thematische aanpak, gebaseerd op het ontwikkelingsvolgmodel Bosos, zorgt voor een brede ontwikkeling. Kinderen leren spelenderwijs cruciale vaardigheden, van sociale interactie en zelfredzaamheid tot taalbegrip en rekenkundige concepten. We leggen een sterke nadruk op de taalontwikkeling, waarbij we kinderen begeleiden van mondelinge vaardigheid naar gestructureerd redeneren en het begrijpen van complexe instructies. In de rekenlessen maken we de overstap van concreet naar abstract met behulp van de Semsom-methode, wat zorgt voor een solide basis in tellen, cijfers en reeksen. Om onderwijsachterstanden te voorkomen, zetten we de innovatieve online methode Bouw in. Dit programma biedt gerichte ondersteuning bij beginnende geletterdheid en helpt leerlingen met een risico op lees- en spellingsproblemen. Bouw versterkt de koppeling tussen tekens en klanken en bevordert het fonemisch bewustzijn, essentieel voor succesvol leren lezen. Logopedie speelt een sleutelrol in de communicatieve ontwikkeling van onze leerlingen. Vanaf vijfjarige leeftijd worden kinderen gescreend door een logopedist, uiteraard met uw toestemming. Door actief de adviezen van logopedisten op te volgen en tijdig professionele hulp in te schakelen, ondersteunen we kinderen bij het verbeteren van hun spraak, taal en algemene communicatieve vaardigheden. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en schoolsucces.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft PCB de Fontein voor jonge kinderen?

PCB de Fontein biedt een rijk scala aan extra leermogelijkheden gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

PCB de Fontein biedt een rijk scala aan extra leermogelijkheden gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Professionele kinderopvang
Hoogwaardige Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt PCB de Fontein samen voor het jonge kind?

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste ondersteuning te garanderen.

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste ondersteuning te garanderen.