Basisschool De Tamboerijn in Alphen aan den Rijn

Het team van De Tamboerijn in Alphen aan den Rijn

Current section: team
Van Nesstraat 8
2404 Alphen aan den Rijn

Zie hier hoe het team van De Tamboerijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Tamboerijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Tamboerijn bij jullie?

Ontdek hoe goed De Tamboerijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Tamboerijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Tamboerijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Tamboerijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Tamboerijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zo Garanderen Wij Continuïteit op De Tamboerijn

Ontdek hoe Basisschool De Tamboerijn zorgt voor een soepele overgang bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons innovatieve noodplan, gebaseerd op ons leerpleinconcept, minimaliseert de impact op uw kind. Door de flexibele inzet van ons team binnen de leerpleinen, vangen collega's de leerlingen opvang op. Dit betekent dat één leerkracht, ondersteund door een onderwijsassistent, de zorg voor twee groepen draagt. Zo blijft de continuïteit van het leerproces gewaarborgd. In zeldzame gevallen waarin directe opvang niet haalbaar is, ontvangen leerlingen digitale lesmaterialen. Thuis kunnen zij inloggen op hun persoonlijke leeromgeving voor extra oefeningen in spelling en rekenen, waardoor het leren thuis doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is handelingsgericht. Dat wil zeggen dat we op een systematische manier werken waarbij het onderwijsaanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op de leerling. Daarbij stellen we ons steeds de vraag: Wat heeft het kind nodig, welke aanpak werkt het beste, welke instructie en ondersteuning heeft het nodig.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Tamboerijn: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB-er)
Rekenspecialist
MHB-Coördinator (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Taalspecialist
Logopedist
Kindercoach
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Tamboerijn geloven we in een proactieve aanpak voor optimale leerresultaten. Onze groepsleerkrachten vormen de kern van de klas en observeren nauwgezet de ontwikkeling van elke leerling. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor alle vragen over de begeleiding van uw kind. Onze school biedt een breed scala aan ondersteuning, zoals vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel. Dit document beschrijft onze doelen, wensen en de manier waarop we samenwerken met ouders om de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Dit profiel wordt samengesteld in nauwe samenwerking met ons toegewijde team van leerkrachten, schoolleiding en bestuur. Wij beschikken over gespecialiseerde leerkrachten en ondersteunend personeel. De Intern Begeleider (IB-er) coördineert de leerlingenzorg en adviseert leerkrachten, met een speciale focus op dyslexie en de implementatie van ons dyslexieprotocol. Ook bieden leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten gerichte hulp, zowel individueel als in kleine groepen, met een focus op taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast stimuleren we de groei van meer- en hoogbegaafde leerlingen via onze MHB-coördinator. Zij coördineert uitdagende leertrajecten en bevordert het 'leren leren'. Specialisten binnen ons netwerk, zoals logopedisten en kindercoaches, bieden aanvullende expertise om uw kind optimaal te ondersteunen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
MHB-Coördinator

Toelichting van de school:

De Tamboerijn hecht veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Onze Intern Begeleider (IB-er) ondersteunt leerkrachten bij het creëren van een veilige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten bieden extra begeleiding om leerlingen te helpen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. We zetten proactief interventies in om het groepsklimaat te versterken, zoals observaties door orthopedagogen en de implementatie van de Kanjertraining. Voor leerlingen die behoefte hebben aan een rustmoment, bieden we speciale time-out plekken waar ze onder begeleiding tot rust kunnen komen. Onze gespecialiseerde gedragsexperts en de MHB-coördinator werken nauw samen om leerlingen met specifieke uitdagingen te ondersteunen. Een leerkrachtondersteuner met een opleiding tot Kernvisiecoach kan leerlingen met concentratie- of werkhoudingsproblemen effectief begeleiden met kortdurende, gerichte trajecten.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
MHB-Coördinator

Toelichting van de school:

Basisschool De Tamboerijn focust op het bevorderen van een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Onze Intern Begeleider (IB-er) biedt essentiële ondersteuning aan leerkrachten, zodat zij leerlingen optimaal kunnen begeleiden bij het aanleren van studievaardigheden en het overwinnen van gedragsuitdagingen. Leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten zijn beschikbaar voor gerichte interventies, zowel individueel als in groepsverband, om leerlingen te helpen bij hun concentratie en taakgerichtheid. We maken gebruik van time-out plekken om leerlingen een veilige omgeving te bieden om tot rust te komen en hun focus te herwinnen. Onze school zet aanvullende ondersteuning in, zoals observaties door orthopedagogen en trainingen zoals de Kanjertraining, om een positief leerklimaat te waarborgen. Een leerkrachtondersteuner met een specialisatie in Kernvisiecoaching kan leerlingen met specifieke werk- of concentratieproblemen begeleiden met een effectief, kortdurend traject.

3

Motorische en Fysieke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

De Tamboerijn stimuleert de motorische en fysieke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze Intern Begeleider (IB-er) werkt nauw samen met ouders en externe specialisten om passende ondersteuning te bieden bij fysieke of medische uitdagingen. We streven ernaar om elk kind, ongeacht beperkingen, volledig te laten deelnemen aan het schoolleven. Een wekelijkse fysiotherapeut is beschikbaar voor behandeling en advies, gericht op zowel fijne als grove motoriek en prikkelverwerking. Deze specialist observeert ook in de klas en adviseert leerkrachten over effectieve aanpakken. Aanpassingen in het lesprogramma worden in overleg met ouders gedaan om zieke kinderen te ondersteunen. Onze schoolfaciliteiten zijn ontworpen met het oog op toegankelijkheid, met drempelvrije ruimtes en een lift in de nieuwbouw. Er zijn speciale rustplekken gecreëerd waar leerlingen even kunnen ontspannen. Voortdurend contact met ouders zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op de individuele behoeften van elk kind.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Tamboerijn besteden we aandacht aan persoonlijke verzorging tijdens de lesuren. We hanteren strikte protocollen voor medische handelingen. Leerkrachten voeren deze handelingen alleen uit na schriftelijke toestemming van de ouders en wanneer zij zich hier comfortabel en bekwaam in voelen. De veiligheid en het welzijn van uw kind staan voorop. Onze Intern Begeleider (IB-er) is op de hoogte van de procedures en kan adviseren over de ondersteuning die nodig is. We zorgen voor een open communicatie met ouders over eventuele medische zorg op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kinderopvang en BSO

Optimale Leerlingontwikkeling: Extra Ondersteuning op De Tamboerijn

Ons Pedagogisch Beleid en Ondersteuningsaanbod

Op Basisschool De Tamboerijn hanteren we een handelingsgerichte aanpak, waarbij de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal staat. De groepsleerkracht monitort nauwgezet de voortgang en behoeften van elk kind, en is het primaire aanspreekpunt voor alle vragen rondom de leerlingenzorg. Ons team van toegewijde professionals, bestaande uit een intern begeleider, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten, biedt gespecialiseerde hulp. De intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en ondersteunt leerkrachten bij het implementeren van effectieve ondersteuningsplannen. Leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten bieden gerichte hulp, zowel klassikaal als individueel, vaak in samenwerking met het samenwerkingsverband voor leerlingen met specifieke ondersteuningsarrangementen. Wij streven ernaar dat alle leerlingen hun volledige potentieel benutten, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Indien nodig passen we lesstof aan, zetten we extra ondersteuningskachten in en onderhouden we nauwe banden met het samenwerkingsverband. Een vroege signalering van stagnatie in de ontwikkeling is cruciaal. Bij leerlingen die onvoldoende profiteren van het reguliere onderwijs, analyseren we de oorzaken en stellen we passende interventies vast om achterstanden te verkleinen of voorsprongen te benutten. Bij complexe problematiek betrekken we externe expertise. De Tamboerijn biedt een veilige en stimulerende leeromgeving, waarbij we ook aandacht hebben voor traumasensitief lesgeven. Dit helpt ons om kinderen met hechtingsproblematiek of traumatische ervaringen, zoals vluchtelingen, beter te begrijpen en te begeleiden. Tevens besteden we veel zorg aan het NT2-onderwijs (Nederlands als Tweede Taal) om alle leerlingen een goede start te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en ons Schoolplan op Basisschool De Tamboerijn

Welke strategische doelen staan centraal in ons schoolplan?

Kwaliteitszorg en continue verbetering vormen de kern van ons onderwijs op De Tamboerijn. Door het nauwgezet volgen van de ontwikkeling van onze leerlingen met behulp van het leerlingvolgsysteem Parnassys en het analyseren van leerresultaten via methodetoetsen en Gynzy, waarborgen wij een effectieve leerweg. Op basis van deze analyses stellen we gedetailleerde blokplanningen op voor rekenen en spelling, die als leidraad dienen voor ons dagelijks handelen. Handelingsgericht werken (HGW) is een fundamenteel uitgangspunt, waarbij onderwijs doelgericht en planmatig wordt vormgegeven. De HGW-cyclus zorgt voor samenhang tussen leerlingen, leerprocessen en resultaten, wat essentieel is voor optimale leerontwikkeling. Op stichtingsniveau zijn vijf strategische thema's vastgesteld voor de komende vier jaar: Identiteit en burgerschap, Inclusief en kansengelijk onderwijs, Samen ontwikkelen en groeien, Een stevige en toekomstbestendige positie van LEVWN, en een Onderzoekende houding bij digitale innovaties. De specifieke ontwikkeldoelen van De Tamboerijn zijn hier direct van afgeleid. Wij bieden burgerschapsonderwijs conform de wetgeving en in lijn met onze identiteit. Als Integrale KindCentrum (IKC) garanderen we kansengelijkheid voor iedere leerling. De Tamboerijn zet in op een doorlopende ontwikkeling van basisvaardigheden en bevordert de brede ontwikkeling van elk kind. Meer informatie over ons Expeditieplan 2024-2028 is te vinden op www.levwn.nl. Om ons onderwijs te versterken, zetten we ICT, techniek en externe expertise doelgericht in. Dit doen we door onze analysevaardigheden te verdiepen voor passende opbrengsten, actief deel te nemen aan werkgroepen voor rekenen en taal, en de Subsidieregeling Basisvaardigheden te implementeren. Ons kwaliteitsbeleid is gericht op planmatige verbeteringen, waarbij het onderwijsaanbod aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen. We zorgen voor afstemming van lesdoelen en betrekken leerlingen actief bij hun leerproces. Ons personeelsbeleid omvat de implementatie van de Grote Kijkwijze, het Competentiegidsje en de gesprekkencyclus volgens het Huis van Werkvermogen, om zo te voldoen aan de drie kernfuncties van ons onderwijs: professionalisering, ontwikkeling en resultaatgerichtheid.

Hoe waarborgt De Tamboerijn de kwaliteit en de ontwikkeling van leerlingen?

Op Basisschool De Tamboerijn werken we als een hecht team met een duidelijke jaarplanning, ondersteund door wekelijkse bordsessies en gerichte werksessies. Tijdens de bordsessies evalueren we voortdurend persoonlijke tussendoelen en sturen we bij waar nodig, wat zorgt voor een dynamisch en adaptief onderwijsproces. De werksessies, ook wel bekend als leerpleinoverleg, stellen ons in staat om gezamenlijk acties te ondernemen, lessen voor te bereiden en het onderwijs continu te verbeteren. Het Management Team komt maandelijks bijeen voor monitoring en strategische bijsturing, en rapporteert halfjaarlijks aan het bestuur. De ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet door middel van halfjaarlijkse CITO-LIB toetsen, methodegebonden toetsen, monitoring van het dagelijks werk en individuele gesprekken. Deze data stellen ons in staat om de doorlopende leerlijnen te bewaken en de voortgang van elke leerling optimaal te ondersteunen.

Hoe wordt burgerschapsonderwijs vormgegeven op De Tamboerijn?

Op De Tamboerijn hechten we veel waarde aan burgerschapsonderwijs, opgedeeld in drie essentiële domeinen. Ten eerste het democratisch burgerschap, waarbij leerlingen leren over de fundamenten van de Nederlandse democratie en rechtsstaat. Ze oefenen met het constructief omgaan met meningsverschillen, het aangaan van dialogen en het nemen van medeverantwoordelijkheid voor de schoolomgeving. Ten tweede het sociaal burgerschap, gericht op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en wederzijdse betrokkenheid. Leerlingen leren bij te dragen aan de schoolgemeenschap en een solidaire samenleving, waarbij ze leren omgaan met diversiteit op het gebied van religie, levensbeschouwing, sociale achtergrond en meer, met een positieve en niet-veroordelende houding. Ten derde het moreel burgerschap, dat geworteld is in onze christelijke identiteit. We introduceren leerlingen in de Bijbelse visie op goed leven en samenleven, en stimuleren hen om een eigen moreel kompas te ontwikkelen, gebaseerd op liefde voor God, zichzelf, de ander en de Schepping. Dit bevordert de ontwikkeling van hun eigen identiteit en een liefdevolle, verantwoorde houding naar anderen, met ruimte voor diverse levensbeschouwingen. Ontmoeting is een cruciaal onderdeel van ons burgerschapsonderwijs. We organiseren actief ontmoetingen, zowel binnen als buiten de school, om de leerervaring te verrijken. Praktische activiteiten zoals opruimacties in de wijk, het schrijven van brieven aan instanties, of het organiseren van maaltijden voor ouderen, versterken het burgerschap door actieve participatie. Daarnaast is er een werkgroep die, samen met het team, een nieuwe methode voor wereldoriëntatie met geïntegreerd burgerschap en digitale geletterdheid selecteert. Hiermee waarborgen we de aansluiting bij alle (concept) kerndoelen en bereiden we onze leerlingen optimaal voor op de toekomst.

Voorzieningen voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Tamboerijn

Toelichting van de school

Ontdek de toekomst van onderwijs bij Basisschool De Tamboerijn, binnenkort omgedoopt tot Integraal Kind Centrum (IKC) De Tamboerijn. Dit betekent dat we een allesomvattend aanbod creëren voor kinderen van 0 tot 12 jaar, waarbij onderwijs en opvang naadloos in elkaar overvloeien. We zijn verheugd om onze nauwe samenwerking met Kinderopvangorganisatie Shezaf aan te kondigen. Samen streven we naar een consistente leerlijn en een soepele overgang van de kinderopvang naar de kleuterklas. Dit partnerschap garandeert een optimale ontwikkeling voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt De Tamboerijn voor jonge kinderen?

Bij Basisschool De Tamboerijn, die transformeert naar IKC De Tamboerijn, hebben we een speciaal programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma is gericht op een stimulerende en veilige omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons aanbod omvat activiteiten die de nieuwsgierigheid prikkelen en de basis leggen voor levenslang leren. We zorgen voor een speelse kennismaking met de schoolse wereld, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen.

Bij Basisschool De Tamboerijn, die transformeert naar IKC De Tamboerijn, hebben we een speciaal programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma is gericht op een stimulerende en veilige omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons aanbod omvat activiteiten die de nieuwsgierigheid prikkelen en de basis leggen voor levenslang leren. We zorgen voor een speelse kennismaking met de schoolse wereld, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen.

Kindcentrum De Tamboerijn

Met welke partners werkt De Tamboerijn samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor ons programma voor jonge kinderen werken we intensief samen met Kinderopvangorganisatie Shezaf. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een doorlopende leerlijn. Door deze nauwe band met Shezaf garanderen we een naadloze overgang voor kinderen die van de opvang naar onze school komen. Dit partnerschap versterkt onze missie om een complete en ondersteunende leeromgeving te bieden voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

Voor ons programma voor jonge kinderen werken we intensief samen met Kinderopvangorganisatie Shezaf. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een doorlopende leerlijn. Door deze nauwe band met Shezaf garanderen we een naadloze overgang voor kinderen die van de opvang naar onze school komen. Dit partnerschap versterkt onze missie om een complete en ondersteunende leeromgeving te bieden voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

Team | De Tamboerijn in Alphen aan den Rijn | [2025] Schoolregister