Basisschool IKC de Duinvlinder in Almere

Het team van IKC de Duinvlinder in Almere

Current section: team
Verlengde Duinvalleiweg 317
1361 Almere

Zie hier hoe het team van IKC de Duinvlinder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Duinvlinder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Duinvlinder bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Duinvlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Duinvlinder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Duinvlinder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (35.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Duinvlinder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (30.8%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Duinvlinder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging bij IKC de Duinvlinder

Bij IKC de Duinvlinder streven we naar continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons schoolvervangingsplan garandeert een zorgvuldige aanpak om de educatieve kwaliteit te waarborgen. Ons plan beschrijft gedetailleerd hoe we omgaan met vervanging bij ziekte of verlof van leerkrachten. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional, wat de leerervaring ten goede komt. Bij afwezigheid van een leerkracht, zetten we eerst onze beschikbare invalpools in. Indien dit niet direct tot een oplossing leidt, benaderen we onze getalenteerde parttime collega's. Onderwijsondersteuners staan klaar om klassen tijdelijk over te nemen, wat de continuïteit verder versterkt. In uitzonderlijke situaties en voor korte duur kan een ambulant medewerker worden ingezet. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer absoluut noodzakelijk, worden leerlingen verdeeld over andere groepen of, in uiterste gevallen, naar huis gestuurd. Ouders worden in zo'n situatie direct geïnformeerd over de genomen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Digitaal onderwijs

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC de Duinvlinder: Specialisten voor Elk Kind

1

Taal en Rekenen: Versterk de Basis met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op IKC de Duinvlinder geloven we in een sterke basis voor elk kind. Drie van onze toegewijde medewerkers zijn opgeleid tot rekencoördinator. Zij bieden gespecialiseerde begeleiding en ondersteuning om leerlingen te helpen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Vanuit hun expertise denken zij actief mee over effectieve aanpakken voor individuele leerbehoeften. Ontdek hoe onze rekenspecialisten uw kind kunnen helpen excelleren in deze belangrijke leergebieden.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding voor Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan centraal bij IKC de Duinvlinder. Eén van onze medewerkers heeft een Master SEN (Special Educational Needs) afgerond. Deze gedragsspecialist biedt gespecialiseerde ondersteuning en begeleiding om kinderen te helpen bij hun sociaal-emotionele groei. Zij denkt mee over passende strategieën voor diverse ondersteuningsvragen binnen ons kindcentrum. Wij zetten ons in voor een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Voor een positieve schoolervaring is een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak essentieel. IKC de Duinvlinder heeft een gespecialiseerde gedragsexpert in huis. Deze medewerker, met een Master SEN diploma, ondersteunt leerlingen bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en het aanpakken van schooltaken. Zij biedt inzichten en strategieën om leerlingen te helpen succesvol te zijn. Wij streven ernaar om elk kind de juiste begeleiding te bieden voor een optimale leerprestatie en schoolplezier.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialist is aangewezen, bevordert IKC de Duinvlinder de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We integreren beweging en gezonde activiteiten in ons dagelijks onderwijs. Elk kind krijgt de kans om actief te zijn en zijn of haar fysieke vaardigheden te ontwikkelen binnen onze stimulerende omgeving. Wij bieden diverse mogelijkheden voor beweging en sport. Voor specifieke vragen over motorische ontwikkeling werken we indien nodig samen met externe experts om de beste ondersteuning te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC de Duinvlinder biedt een veilige en zorgzame omgeving waarin persoonlijke verzorging en welzijn voorop staan. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op locatie zijn, zorgen onze getrainde medewerkers voor de nodige aandacht en ondersteuning. We volgen de richtlijnen voor medisch handelen en werken nauw samen met ouders en, indien nodig, externe medische professionals. Uw kind kan rekenen op de best mogelijke zorg binnen ons kindcentrum. De gezondheid en het comfort van uw kind zijn onze prioriteit, en we zorgen voor een passende aanpak voor persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op IKC de Duinvlinder

Ons Schoolondersteuningsprofiel Uitgelicht

IKC de Duinvlinder biedt een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat gedetailleerd beschrijft welk onderwijs, zorg en hulp wij aanbieden. Dit profiel is essentieel binnen passend onderwijs en legt vast hoe wij onze basisondersteuning hebben ingericht. We beschrijven hierin ook de extra hulp die we kunnen bieden, de werkwijze hiervoor, wat ouders mogen verwachten en wat onze ondersteuningsgrenzen zijn. Het volledige SOP is opvraagbaar bij de directie of te vinden op onze schoolwebsite. Hieronder vindt u een beknopte samenvatting. De basisondersteuning op IKC de Duinvlinder is de kern van ons aanbod, ontworpen om de meeste leerlingen met hun onderwijsbehoeften te faciliteren. Kinderen volgen vakonderwijs op hun eigen niveau via een fase-onderwijsmodel. De continuïteit van onze onderwijszorg wordt gewaarborgd door een cyclisch proces van leerplanperiodes, zorgvuldige leerlingbesprekingen en een continue analyse van resultaten op alle niveaus. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan ons team en de schoolomgeving. Elke mentor is primair verantwoordelijk voor de begeleiding, ondersteund door de intern begeleider die helpt de behoeften van leerlingen in kaart te brengen en de mentor hierin adviseert. Indien nodig schakelen we expertise in van het SKO expertiseteam of samenwerkingsverbanden. Leerlingen met bijzondere noden worden besproken in het Zorg Advies Team (ZAT), waar ketenpartners zoals de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werker en orthopedagoog van Passend Onderwijs Almere deel van uitmaken. Samen met ouders bepalen we de meest geschikte ondersteuning en de uitvoerders hiervan. IKC de Duinvlinder heeft specifieke expertise voor de ondersteuning van leerlingen met een visuele beperking. Wij omarmen de verschillen tussen leerlingen, zoals variaties in intelligentie, leertempo, sociale vaardigheden en leervermogen. Echter, niet elke leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften kan bij ons geplaatst worden. Onze grenzen zijn bepaald door de mate van zelfstandigheid van de leerling in de unit, de behoefte aan een aangepaste omgeving (bijvoorbeeld bij ernstige gedragsproblemen of psychische aandoeningen die het onderwijs belemmeren), het welzijn van medeleerlingen en de eigen veiligheid, en de cognitieve capaciteit om de basisondersteuning te volgen (een minimaal IQ van 75). Ook medische protocollen van SKO Flevoland en Veluwe spelen een rol. We streven naar maximaal 27 leerlingen per mentorgroep, waarbij de groepssamenstelling leidend is bij overschrijding van dit aantal. Voor de toekomst willen we ons aanbod verrijken, met name voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Zo werken we aan de uitwerking van leerroutes 2 en 3 voor rekenen om deze toe te voegen aan ons lesaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling IKC de Duinvlinder

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Ons actuele schoolplan, dat loopt van 2022 tot 2024, vormt de basis voor onze jaarplannen. Deze jaarplannen evalueren het voorgaande schooljaar en stellen concrete doelen voor het komende jaar. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) ter goedkeuring. De centrale thema's en ontwikkeldoelen in ons huidige schoolplan omvatten de doorontwikkeling van fase-onderwijs, gericht op betere leerlinginzichten, efficiënter onderwijstijdgebruik en vermindering van werkdruk. We implementeren een observatie-instrument voor het volgen van sociaal-emotionele ontwikkeling en versterken de signaleringsvaardigheden van leerkrachten. Daarnaast zetten we in op het versterken van het pedagogisch klimaat en sociale veiligheid, de ontwikkeling van een visie en programma voor burgerschapsonderwijs, en de doorontwikkeling van ons reken- en taalonderwijs met vernieuwde leerlijnen en materialen. Ook besteden we aandacht aan de executieve vaardigheden en het eigenaarschap van leerlingen, en de vernieuwing van ons leerlingvolgsysteem (LOVS). Gedetailleerde ontwikkelactiviteiten en nascholing zijn beschreven in het schoolplan 2022-2024, dat opvraagbaar is bij de directie en beschikbaar op onze website.

Hoe Meet en Verbetert IKC de Duinvlinder de Onderwijskwaliteit?

IKC de Duinvlinder streeft continu naar het verbeteren van de onderwijskwaliteit door middel van diverse evaluatie-instrumenten. We meten de voortgang met methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden Cito-toetsen. Jaarlijks analyseren we de Cito-resultaten voor trendanalyses en dwarsdoorsneden. Daarnaast gebruiken we periodiek zelfevaluatievragenlijsten voor school- en teamontwikkeling, besproken in schoolontwikkelgesprekken. Elke twee jaar houden we een personeelstevredenheidsonderzoek (PTO). Om de tevredenheid van ouders en leerlingen te meten, organiseren we elke vier jaar een oudertevredenheidsonderzoek (OTO) en een leerlingentevredenheidsonderzoek (LTO) voor leerlingen vanaf groep 5. De monitoring van de veiligheidsbeleving bij leerlingen in groep 6, 7 en 8 gebeurt jaarlijks. Veranderingen en verbeteringen worden vastgelegd in ons schoolplan. Voor een gedetailleerd overzicht van onze sturingscyclus en hoe we de kwaliteit monitoren en bijsturen, verwijzen we u graag naar ons schoolplan.

Naadloze Overgang: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

IKC de Duinvlinder is geen VVE-school, maar wij excelleren in een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Door een hechte samenwerking met KinderCentrum Almere waarborgen we een doorlopende leerlijn voor uw kind. Wij faciliteren een gedetailleerde overdracht van peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze school. U wordt als ouder volledig geïnformeerd over zowel de inhoud als de werkwijze van deze overdracht, zodat u zeker weet dat alle belangrijke informatie wordt gedeeld. Het onderwijsaanbod van opvang en school is optimaal op elkaar afgestemd. We werken gezamenlijk aan dezelfde thema's, organiseren gezamenlijke activiteiten en vieren feesten samen. Dit zorgt voor herkenbaarheid en continuïteit in de leerervaring van uw kind. Kinderen die de kinderopvang bezoeken en drie jaar oud zijn, nemen jaarlijks deel aan een aantal middagen in onze onderbouw. Onder begeleiding van hun vertrouwde opvangmentor maken zij op een rustige manier kennis met onze school, toekomstige klasgenoten en onze onderwijsaanpak. Dit bevordert een goede gewenning en een positieve start op school. Sinds 2021 bieden wij binnen ons IKC een gespecialiseerde 3+/instroomgroep. Deze groep omvat peuters van 3 jaar en kleuters die vóór de zomervakantie 4 jaar worden. Hier volgen zij een volwaardig schoolprogramma. Deze aanpak bereidt kinderen op een veilige en gestructureerde wijze voor op het schoolritme, met bijzondere aandacht voor de overgang naar de basisschool. Kinderopvang met VVE: Uk & Puk KinderCentrum Almere biedt kinderopvang met een VVE-programma, specifiek het programma 'Uk & Puk'. Dit programma richt zich op kinderen van 0 tot 4 jaar en legt de nadruk op spelend leren, met de pop Puk als centraal speelkameraadje. Het bevat tien uitgewerkte thema's met activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van baby's, dreumesen en peuters. Deze activiteiten zijn eenvoudig te integreren in het dagelijkse programma van de kinderopvang. Ze stimuleren de ontwikkeling op vier cruciale domeinen: taal, sociaal-emotionele vaardigheden, motoriek en zintuiglijke waarneming, en rekenprikkels. Het 'Uk & Puk' programma volgt de SLO-doelen en is officieel erkend door het Nederlands Jeugd Instituut met het certificaat 'Voor- en vroegschoolse educatie'.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt IKC de Duinvlinder voor jonge kinderen?

IKC de Duinvlinder zorgt voor een uitstekende voorbereiding op de basisschool met diverse aanvullende programma's gericht op jonge kinderen. Dit omvat een 3+/instroomgroep voor een geleidelijke wennen aan het schoolleven en gezamenlijke activiteiten met onze partners.

IKC de Duinvlinder zorgt voor een uitstekende voorbereiding op de basisschool met diverse aanvullende programma's gericht op jonge kinderen. Dit omvat een 3+/instroomgroep voor een geleidelijke wennen aan het schoolleven en gezamenlijke activiteiten met onze partners.

Kinderopvang met VVE

Met welke kinderopvangpartners werkt IKC de Duinvlinder samen voor jonge kinderen?

IKC de Duinvlinder werkt nauw samen met KinderCentrum Almere om een naadloze overgang te garanderen. Zij bieden ook kinderopvang met het erkende Uk & Puk programma.

IKC de Duinvlinder werkt nauw samen met KinderCentrum Almere om een naadloze overgang te garanderen. Zij bieden ook kinderopvang met het erkende Uk & Puk programma.

Team | IKC de Duinvlinder in Almere | [2025] Schoolregister