Basisschool De Ark in Almere

Het team van Basisschool De Ark in Almere

Current section: team
Middenhof 210
1354 Almere

Zie hier hoe het team van Basisschool De Ark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Ark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Ark bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Ark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Ark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (35.7%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Ark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Ark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Plan van Aanpak

Bij Basisschool De Ark begrijpen we dat de continuïteit van onderwijs cruciaal is. Daarom hebben we een doordacht beleid ontwikkeld voor het opvangen van afwezige leerkrachten, zelfs in tijden van personeelstekorten. Kortdurende Afwezigheid: Ziekte of Bijzonder Verlof Bij kortdurende afwezigheid, zoals ziekte of bijzonder verlof, zetten we eerst intern de benodigde middelen in. Onze toegewijde parttime collega's worden gevraagd om extra uren te maken, of onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners springen bij. Soms wordt een groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Besluitvorming en Communicatie De directie weegt in overleg met het voltallige team de belangen af om de beste oplossing te vinden voor elke unieke situatie. Hoewel we het zoveel mogelijk proberen te voorkomen, kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat kinderen naar huis moeten. We houden u via Social Schools, ons digitale communicatieplatform, voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen. Ouders die thuis geen opvang kunnen regelen, bieden we de mogelijkheid om hun kind tijdelijk in een andere groep te laten verblijven. Langdurige Afwezigheid: Ziekte of Zwangerschapsverlof Voor langdurige afwezigheid, zoals ziekte of zwangerschaps- en bevallingsverlof, zoeken we actief naar een gekwalificeerde leerkracht die de taken tijdelijk kan overnemen. Dit kan betekenen dat we intern leerkrachten vragen om van groep te wisselen om zo de continuïteit van het onderwijs te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialistenteam van Basisschool De Ark

3

Taalontwikkeling en Rekenkundige Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
NT2 Specialist
POA Consulent

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Ark hechten we enorm veel waarde aan het stimuleren van leesplezier en leesvaardigheid. Door een rijke leesomgeving met een aantrekkelijk boekenbestand en enthousiaste leerkrachten, bevorderen we de leesontwikkeling van elke leerling. Wij maken gebruik van de leesmethodes VLL Zoem voor groep 3 en Blink voor de groepen 4 tot en met 8. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen drie keer per week individuele begeleiding. Vanaf groep 4 passen we, indien nodig, het dyslexieprotocol toe en werken we samen met externe deskundigen. Voor rekenonderwijs volgen we de methode 'Wereld in Getallen 5' en passen we het EDI-principe toe. Leerlingen met rekenproblemen of dyscalculie krijgen aanvullende instructie en worden begeleid volgens het handelingsmodel en het drieslagmodel. We differentiëren door middel van rekentools, extra tijd bij toetsen en uitdagende opdrachten zoals 'Rekentijgers'.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool De Ark streeft naar een veilig en positief leerklimaat waarin elke leerling zich gerespecteerd en welkom voelt. De Kanjertraining wordt ingezet om een gedeelde pedagogische aanpak te waarborgen en een veilige basis te creëren. Onze intern begeleider fungeert als Kanjercoördinator en gedragsspecialist. Daarnaast is er wekelijks een orthopedagoog beschikbaar om individuele leerlingen met specifieke sociaal-emotionele hulpvragen te begeleiden, met een focus op een periode van tien weken.

1

Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakgerichtheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool De Ark zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van executieve functies. Dit doen we door middel van de Taakspel-methode, wat bijdraagt aan een verbeterde werkhouding en effectieve taakaanpak bij onze leerlingen.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intraverte

Toelichting van de school:

Onze school werkt samen met Intraverte, die wekelijks aanwezig is om leerlingen te ondersteunen op het gebied van gedrag en beweging. Deze begeleiding is gericht op de motorische en lichamelijke ontwikkeling van de kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met chronische medische aandoeningen biedt Basisschool De Ark de mogelijkheid om verpleegkundige ondersteuning op school in te schakelen. Ouders kunnen deze gespecialiseerde hulp aanvragen voor de benodigde medische handelingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontwikkeling en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Ark

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden naar Succes

Bij Basisschool De Ark geloven we in een brede aanpak voor educatieve en persoonlijke groei. Wij bieden niet alleen solide basisvaardigheden, maar ook gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, variërend van niveau 3/4 zorg tot gerichte sociaal-emotionele begeleiding. Uit de feedback van onze leerlingen blijkt dat 90-95% veel baat heeft bij onze extra ondersteuning. Zij omschrijven de hulp als 'leuk' en ervaren dat ze 'beter geworden' zijn, mede dankzij onze kleine groepen en de intensieve één-op-één begeleiding. Om de effectiviteit te maximaliseren, streven we naar een passend niveau voor elke leerling, zodat niemand zich verveelt of overweldigd voelt. De positieve ervaringen en de wens om de ondersteuning voort te zetten, motiveren ons om door te gaan met onze inspanningen. Vooruitkijkend introduceren we dit schooljaar een innovatieve plusgroep. Hierbij leren leerlingen in projectvorm, verdeeld over drie periodes, om te gaan met leeruitdagingen ('leerkuil') en ontwikkelen ze essentiële vaardigheden zoals samenwerken, presenteren en plannen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Ark Almere

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan voor dit jaar?

Bij Basisschool De Ark zetten we vol in op de continue ontwikkeling van ons onderwijs. Ons toegewijde team werkt gezamenlijk aan schoolbrede verbeteringen tijdens studiedagen en teamvergaderingen. Dit schooljaar richten we ons specifiek op de volgende cruciale thema's: Burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid. Digitale geletterdheid voor een moderne leeromgeving. Effectieve instructie en differentiatie met de EDI-aanpak. Succesvolle implementatie van de nieuwe lesmethodes Schatkist (groep 1-2), Zoem (groep 3-4), BLINK (groep 3-4) en Taaljacht (groep 3-4). Verdere optimalisatie van groepsanalyses en schoolbrede resultaten, inclusief de inhoud van onze groepsplannen.

Hoe waarborgt Basisschool De Ark de gestelde onderwijdoelen?

Onze missie bij Basisschool De Ark is het bieden van onderwijs dat voldoet aan alle kerndoelen. Om dit te realiseren, beschrijven we de komende jaren ons curriculum gedetailleerd in innovatieve kwaliteitskaarten. Deze kaarten specificeren onze leerdoelen, de benodigde stappen om deze te bereiken, en onze kernwaarden. Deze kwaliteitskaarten vormen de basis voor voortdurende dialoog en zijn een dynamisch document. Mocht er ruimte voor verbetering zijn, passen we de kaarten direct aan. Ze bieden een praktisch raamwerk voor continue schoolverbetering en kwaliteitsverhoging. We analyseren en lossen proactief knelpunten in onze schoolorganisatie op. Door heldere procesafspraken vast te leggen, bouwen we een waardevolle database op van onze schoolprocessen. Kwaliteitszorg is hierdoor een cyclisch proces van gezamenlijke doelen stellen, de huidige situatie evalueren, successen borgen en continu streven naar excellentie. Dit systeem dient als een essentieel verantwoordingsdocument, zowel intern als extern.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Ark Almere

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Ark Almere zorgen we voor een soepele overgang van peuterspeelzaal en kinderopvang naar groep 1. Wij faciliteren een warme en stimulerende omgeving waar uw jonge kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze aanpak is gericht op spelenderwijs leren en het ontdekken van talenten. Deze overdracht is essentieel voor een goede start en een positieve schoolervaring vanaf de eerste dag. We hechten waarde aan een persoonlijke benadering voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool De Ark aan voor jonge kinderen?

Basisschool De Ark Almere richt zich op een naadloze integratie voor jonge kinderen die instromen vanuit de kinderopvang of peuterspeelzaal. Hoewel we geen afzonderlijk 'extra' programma aanbieden, is ons reguliere onderwijs in de kleuterklassen speciaal ontworpen om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen. Dit omvat een speelse en gestructureerde aanpak die gericht is op sociale, emotionele en cognitieve groei. We zorgen voor een veilige en uitdagende omgeving waar elk kind kan bloeien. Onze focus ligt op het creëren van een positieve leerervaring vanaf de eerste schooldag, met aandacht voor individuele ontwikkeling en welzijn.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Ark samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Ark Almere werkt nauw samen met de kinderopvangcentra en peuterspeelzalen in de omgeving om de overgang voor jonge kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Deze samenwerking is cruciaal voor een goede afstemming van verwachtingen en het delen van belangrijke informatie over de ontwikkeling van het kind. We geloven in een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een succesvolle start in het basisonderwijs. Onze focus ligt op het creëren van een continuïteit in de leer- en ontwikkelingservaring van het kind, van de vroege kinderjaren tot aan de basisschool.
Team | Basisschool De Ark in Almere | [2025] Schoolregister